Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä
”Jotkut liikkuvat kuin kirahvit pitkillä harppauksilla, toiset lyhyin askelin kuin virtahevot.” Näin kuvailee ihmisten kävelytyylejä luontokuvaaja Will-Burrard Lucas lyhytdokumentissa, joka kuvattiin hänen Suomen-vierailullaan huhtikuussa.
Maailmankuulu brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas tarkensi kahden päivän ajan huhtikuussa kameransa Helsingin seudun kävelijöihin.
Nyt HSL julkaisee Burrard-Lucasin otokset, joihin voi syventyä toukokuun ajan pysäkeillä, metrossa, ratikassa ja HSL:n somekanavissa. Burrard-Lucasin vierailusta on tehty myös lyhytdokumentti, jonka voi katsoa HSL:n Youtube-kanavalla suomeksi ja englanniksi
Kuviin voi syventyä myös HSL:n Instagram-tilillä.
Maailman kävelyn pääkaupunki
Burrard-Lucasin kuvat metropolin kävelijöistä ovat osa kampanjaa, jolla HSL edistää kävelyä. HSL:n tavoitteena on kävellä Helsingin seutu maailmankartalle.
Metropolialue on täynnä houkuttelevia kävelyreittejä. Liikkuminen keskustoissa on vaivattominta kävellen. Kävely on myös hyvin olennainen osa joukkoliikenteen matkaketjua.
”Kävelyllä on merkittäviä vaikutuksia ihmisten terveyteen, kaupunkien viihtyisyyteen, päästöihin ja ilmanlaatuun. Helsingin seudulla on hyvät ja turvalliset kävelyreitit. Kävelyn potentiaali on suuri, joten HSL:n tavoite on korkealla: tarkoituksena on nostaa Helsingin seutu maailman kävelyn pääkaupungiksi”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen toteaa.
Lapsista ja nuorista vain noin kolmannes, aikuisväestöstä alle viidennes ja ikäihmisistä muutama prosentti liikkuu terveyssuositusten mukaisesti. Ihmiset istuvat suurimman osan valveillaoloajastaan. Osa väestöstä ei liiku juuri lainkaan.
Liikunnan puute vaikuttaa ihmisten oman hyvinvoinnin lisäksi kansantalouteen, kun liikkumattomuus nostaa sairaanhoitomenoja, laskee tuottavuutta, aiheuttaa työkyvyttömyyttä ja ennenaikaisia kuolemia. Arviot liikkumattomuuden kansantaloudellisesta merkityksestä vaihtelevat sadoista miljoonista euroista miljardeihin euroihin.
”Useimmat voisivat lisätä helposti liikuntaa arkeensa. Voi kulkea työ-, koulu- ja asiointimatkoja kävellen tai pyörällä. Kävellä voi koko matkan tai osan siitä. Kävelyn voi yhdistää osaksi joukkoliikenteen matkaketjua. Henkilöautolla kuljetaan paljon 1–2 kilometrin matkoja, jotka voisi melko vaivatta kävellä”, Jääskeläinen sanoo.
Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön lisääminen on hyvä keino vähentää ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Myös ilmanlaatu kaupungeissa paranee, kun liikenteen lähipäästöt vähenevät.
”Luontokuvaaja Will Burrard-Lucas oli ensin hämmentynyt pyynnöstämme kuvata ihmisiä. Hän totesi kuitenkin, että pienetkin asiat, joilla pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä tai parantamaan ilmanlaatua, ovat kokeilemisen arvoisia. On tärkeää saada ihmiset pysähtymään ja ajattelemaan valintojaan. Me HSL:ssä pyrimme vaikuttamaan edistämällä päästötöntä liikkumista”, HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink sanoo.
HSL edistää kävelyä
HSL haluaa kannustaa kaikkia metropolin asukkaita kävelemään enemmän. Kävely herättää kaupungit henkiin ja tukee Helsingin seudun asukkaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kävely on myös olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä ja tärkeä osa kaupunkilaisen matkaketjua. HSL:n tavoitteena on nostaa Helsingin seutu maailman kävelyn pääkaupungiksi.
Lue lisää: hsl.fi/kävely
Brittiläisen luontokuvaajan Will Burrard-Lucasin kuviin voi tutustua hänen verkkosivuillaan ja Instagram-tilillään:
Yhteyshenkilöt
Tarja jääskeläinen, erityisasiantuntija, HSL, puhelin: 050 385 5043
Mari Flink, asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja, HSL, puhelin: 040 715 0440
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme