Oletko koskaan miettinyt, miksi ihmiset näkevät unia? Tai miksi tunteet usein ohjaavat ihmistä enemmän kuin järki?

Psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen pureutuu Miksi-kirjasarjansa toisessa osassa ihmisen toimintaan vaikuttaviin tekijöihin.

Miksi? – Onnellisuusprofessori pohtii suuria kysymyksiä — Osa 2: Geenit, ympäristö ja tilannetekijät (Basam Books 2022)

Elämän ymmärtäminen on ihmisen selviytymisen ja hyvinvoinnin kulmakiviä. Ymmärryksen puute tuottaa avuttomuutta ja turvattomuutta. Kun emme ymmärrä elämää tai kun elämässä on vaikeuksia, kysymme miksi.

Ahdistumme, kun emme saa kysymyksiimme vastauksia. Lopullisia ja täydellisiä vastauksia emme saa, mutta tutkimalla ja pohtimalla saamme kuitenkin niin tyydyttäviä vastauksia, että niiden kanssa pystyy elämään. Näitä vastauksia onnellisuusprofessori Markku Ojanen etsii Miksi-kirjasarjassaan.

Sarjan toisessa osassa Miksi? – Onnellisuusprofessori pohtii suuria kysymyksiä — Osa 2: Geenit, ympäristö ja tilannetekijät punaisena lankana ovat ihmisen toimintaan vaikuttavat tekijät.

Kirjassa etsitään vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mikä saa ihmisen tekemään asioita, jotka toisaalta helpottavat hänen sopeutumistaan elinympäristöönsä, toisaalta aiheuttavat ongelmia? Miksi pelkäämme harmittomia hämähäkkejä? Miksi luotamme sokeasti auktoriteetteihin? Miksi et voi kutittaa itseäsi?

Markku Ojanen (s. 1944) on psykologian emeritusprofessori, joka tunnetaan erityisesti onnellisuutta käsittelevästä tutkimuksestaan. Ojanen on julkaissut 38 tietokirjaa.

KUTSU: Arvonluontia analytiikalla – Käsikirja analytiikan johtamiseen julkistamistilaisuus to 1.12. klo 925.11.2022 09:20:00 EET | Kutsu

Tervetuloa Milla Ratian Arvonluontia analytiikalla – Käsikirja analytiikan johtamiseen -tietokirjan julkistamistilaisuuteen! Voiko toteuttamasi tekoälyratkaisu olla paitsi tehokas niin myös eettisesti kestävä? Webinaarin aiheena on paneelikeskustelu tekoälyn vastuullisuudesta, joka on yksi analytiikkajohtamisen keskeisistäteemoista. Keskustelun moderaattorin atoimii tietokirjailija Milla Ratia. Panelisteina toimivat Anna Metsäranta Solitalta, Reko Lehti Taivalilta ja Ville Vakkuri Vaasan yliopistolta. Webinaarin aikana tutustaan kirjan sisältöön ja pohditaan muun muassa sitä, mitä on tekoälyn vastuullisuus ja miksi tekoäly on olennainen osa analytiikan johtamista. Ilmoittaudu julkistamistilaisuuteen alla olevasta linkistä. Milloin? Torstaina 1.12.2022 kello 9:00-10:00 Missä? Verkossa (ilmoittautumislinkki alla) Kenelle? Analytiikan johtamisesta ja tekoälyn vastuullisuudesta kiinnostuneille

Basam Booksin kevään 2023 katalogi on nyt julkaistu!22.11.2022 09:40:00 EET | Tiedote

Basam Booksin kevään 2023 katalogi on julkaistu. Kevään kirjojen joukossa on monipuolisesti tieto- ja kaunokirjallisuutta, klassikoita sekä runoutta. Alla nostoja katalogista – koko katalogi on katsottavissa Issuu-palvelussa! (linkki alla) Tietokirjallisuus Anna ajatus hengityksellesi – Malla Rautaparran Koko keho hengittää kertoo havainnollisin kuvin miten terveyttä edistävää ja ylläpitävää tietoista hengittämistä voi harjoitella. Jyrki Suomala ratkoo yritysten ongelmia neurotieteen avulla ja uusimpaan aivotutkimukseen ja sen sovelluksiin pohjautuvassa Ostavat aivot -kirjan sivuilla kohtaamme ostavan ihmisen, jonka aivot tekevät päätöksiä nykyisessä markkinaympäristössä. Markku Ojasen Positiivisen psykologian käsikirja esittelee laajasti positiivisen psykologian tutkimusta ja sovelluksia. Topi Linjaman Johdatus Johannes-passioon kertoo, mistä Bachin pääsiäisteoksessa on kysymys. Se on sisarteos Linjaman vuonna 2020 ilmestyneelle Matkaopas Matteus-passioon -teokselle. Emil A. Fellmanni