Bazar

Oletko sinäkin langennut stereotypia-ansaan?

Toimittaja Janita Virtasen uutuusteos Stereotypia-ansa on ajatuksia tuulettava tietokirja ihmissuhteisiin liittyvistä stereotypioista.

Ladattava kansikuva

Naiset aina tunteilevat, rakastuvat renttuihin ja alkavat sitten nalkuttaa. Miehet eivät puhu tunteistaan, lankeavat pettämään ja kykenevät ajattelemaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Ja parhaimmatkin parisuhteet kaatuvat pikkulapsiarkeen. Tuttuja yleistyksiä, mutta pitävätkö ne paikkansa?

Tietokirjailija Janita Virtanen päätti ottaa selvää tyypillisimmistä naisiin, miehiin ja ihmissuhteisiin liittyvistä stereotypioista. Hän haastatteli kirjaansa varten muun muassa psykologeja ja eri alojen tutkijoita, koska halusi tietää, mistä stereotypiat ovat lähtöisin, kuinka paikkansa pitäviä ne ovat ja mitä kaikkea niiden taustalta löytyy. Kirjassaan Virtanen hakee myös vastausta siihen, mikä saa ihmiset ajattelemaan stereotyyppisesti ja voiko ajatusmalleista opetella luopumaan.

Janita Virtanen (s. 1988) on turkulainen freelancetoimittaja ja tietokirjailija. Häneltä ilmestyi vuonna 2019 kirja Sydän oikealla puolella, joka kertoo kehitysvammaisen lapsen saaneesta perheestä.

Janita Virtanen: Stereotypia-ansa
221 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Ladattava kansikuva
Janita Virtanen (kuva: Bazar Kustannus Oy)

Bazar

www.bazarkustannus.fi

Lue lisää julkaisijalta Bazar

Kadonneen natsikullan jäljillä on tositarina maailman suurimmasta kultaryöstöstä20.2.2020 08:50:00 EETTiedote

Toisen maailmansodan melskeissä natsi-Saksa keräsi huomattavat määrät valuuttoja, kultaa ja taidetta valloittamistaan maista. Kun sota vuonna 1945 läheni loppuaan, natsit piilottivat aarteet tarkan suunnitelman mukaan. Toimittaja ja kirjailija Marcus Wallén selvittää kirjassaan Kadonneen natsikullan jäljillä maailman suurimmaksi kultaryöstöksi nimitetyn tapahtumasarjan vaiheita maanosasta toiseen.

Pieni kirja meditaatiosta, joka pelasti ihmishenkiä3.1.2020 08:45:00 EETTiedote

Mitä taitoja tarvitsemme kohdataksemme yllättävän elämänmullistuksen tai onnettomuuden? Kuinka voimme kehittää noita taitoja realistisella tavalla? Uutuuskirja Bhavana johdattaa harjaannuttamaan viisautta ja seesteisyyttä thaimaalaisen tradition avulla. Vuosituhansia vanhalla bhavana-meditaatiolla oli ratkaiseva rooli luolaan loukkoon jääneen thaimaalaisten poikien jalkapallojoukkueen pelastumisessa kesällä 2018.