Oletko tilaamassa pihatöitä? Vältä virheet ammattilaisen vinkeillä

Erilaiset puutarha- ja viherrakennustyöt ovat osa monen suomalaisen kesää niin kotipihoilla kuin mökeillä. Mitä tulisi huomioida, kun tilaa töitä ulkopuoliselta? Piha- ja vihertöiden HTT eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Pertti Pehkonen antaa ammattilaisen vinkit.

Erilaiset puutarha- ja viherrakennustyöt ovat osa monen suomalaisen kesää niin kotipihoilla kuin mökeillä. Kuva: Colourbox
  1. Selvitä urakoitsijan taustat. Tutki nettisivuja, pyydä referenssejä ja hyödynnä netistä löytyviä rekistereitä, kuten yritysrekisteriä. Varmista myös, kuka tai ketkä yrityksen henkilöistä tulisivat työtä käytännössä tekemään.
  2. Tee aina kirjallinen sopimus. Kirjatusta sopimuksesta ei ole koskaan haittaa, oli kyseessä sitten pieni pensasaidan leikkaustyö tai koko pihan rakentaminen terasseineen ja kivetyksineen. Sopimuksen teossa on syytä olla huolellinen. Sen kuuluu määritellä vastuut paitsi tilaajalle, myös urakoitsijalle. Kirjaa mahdollisimman tarkasti koko työn prosessi: mitä työn pitää sisältää, millä standardeilla se toteutetaan, mikä on työn aikataulu, miten maksetaan ja millainen takuu työllä on.
  3. Tarkista vaaditaanko työlle viranomaislupia. Tietyissä tapauksissa yhdenkin puun poistaminen omalta takapihalta voi vaatia luvan rakennusvirastolta. Ammattitaitoinen urakoitsija osaa avustaa lupien tarpeen arvioimisessa ja hakemisessa.
  4. Nimeä työlle valvoja, jos kyse on isommasta projektista. Moni voi löytää tuttavapiiristään sopivan valvojan, esimerkiksi rakennus- tai puutarha-alalla toimivan henkilön. Nimetty valvoja valvoo työn etenemistä sovitulla tavalla, kuten seuraamalla työn laatua ja taloutta.
  5. Seuraa työn etenemistä työmaapäiväkirjalla, johon kirjataan päivittäin tehdyt työt.
  6. Järjestä työmaakokous, kun koet tarvetta keskustella työn etenemisestä.
  7. Muista myös työn tarkastaminen. Se tehdään paitsi työn valmistuessa myös kasvukauden jälkeen. Eli jos työ valmistuu keväällä, työ tarkastetaan syksyllä, tai kun se valmistuu syksyllä, seuraavana keväänä. Jälkitarkastus on hyvä kirjata sopimukseen.

Valitettavasti huolellinenkin tilaaja voi kohdata ongelmia viherrakennustöissä. Pehkosen mukaan tyypillisiä puutteita ovat esimerkiksi rakennekerroksista tinkiminen istutuksissa ja laatuvaatimuksista oikominen rakentamisessa.

“Jos istutukselle pitäisi olla multaa 20 cm, laitetaan vain 5 cm tai 3 cm. Tukimuurirakenteiden perustamistöitä tehdään vasemmalla kädellä tai kivetyksiin jätetään epätasaisuuksia. Pihaan jää jos minkälaista monttua ja kuoppaa”, toteaa Pehkonen.

Jos puutteita havaitsee, kannattaa Pehkosen mukaan reklamoida urakoitsijalle heti ja mieluiten kirjallisesti. Työn laatua verrataan sopimuksessa sovittuun tai alan yleisiin, esimerkiksi Viherympäristöliiton, määrittämiin standardeihin.

“Erehdyksiäkin voi sattua, ja ne urakoitsija korjaa yleensä mukisematta. Hyvin laaditut sopimukset, työmaapäiväkirjat ja muut urakka-asiakirjat ovat apuna, jos riita syntyy. Yleensä sopuun päästään kuitenkin ihan neuvottelemalla.”

Jos neuvottelu ei tuota tulosta, voidaan ottaa yhteys puolueettomaan ammattilaiseen, esimerkiksi HTT-tavarantarkastajaan. Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunnan sihteerin, lakimies Raisa Harjun mukaan jo yhteydenotto tavarantarkastajaan voi johtaa siihen, että urakoitsija suhtautuu valitukseen vakavammin. Jos näin ei käy, tavarantarkastaja tutkii ensin urakkaan liittyvät asiakirjat ja kutsuu sitten osapuolet paikalle varsinaiseen tavarantarkastukseen.

“Siinä käydään työ läpi. Mittaillaan ja tutkitaan”, Pehkonen selittää. Hän on toiminut tavarantarkastajana parikymmentä vuotta ja tehnyt yli 50 tavarantarkastusta.

Tarkastuksen tuloksena osapuolet saavat käyttöönsä tavarantarkastuskertomuksen, jota voidaan käyttää erimielisyyden  ratkaisemisessa vaikka oikeudessa asti.

“Sinne riita päätyy onneksi vain ääritapauksissa. Kyllä asiat pitäisi pystyä sopimaan”, Pehkonen summaa.

Sopivan tavarantarkastajan löydät asiantuntjiahausta: http://asiantuntijahaku.kauppakamari.fi/#htt

Lue lisää tavarantarkastuksesta: http://kauppakamari.fi/tavarantarkastus/

Pertti Pehkonen
HTT-tarkastaja
050 9186 378

Raisa Harju
lakimies, Keskuskauppakamari
050 5542 683

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist