Oletko tilaamassa pihatöitä? Vältä virheet ammattilaisen vinkeillä

29.6.2017 04:00 | Keskuskauppakamari

Erilaiset puutarha- ja viherrakennustyöt ovat osa monen suomalaisen kesää niin kotipihoilla kuin mökeillä. Mitä tulisi huomioida, kun tilaa töitä ulkopuoliselta? Piha- ja vihertöiden HTT eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Pertti Pehkonen antaa ammattilaisen vinkit.

Erilaiset puutarha- ja viherrakennustyöt ovat osa monen suomalaisen kesää niin kotipihoilla kuin mökeillä. Kuva: Colourbox
  1. Selvitä urakoitsijan taustat. Tutki nettisivuja, pyydä referenssejä ja hyödynnä netistä löytyviä rekistereitä, kuten yritysrekisteriä. Varmista myös, kuka tai ketkä yrityksen henkilöistä tulisivat työtä käytännössä tekemään.
  2. Tee aina kirjallinen sopimus. Kirjatusta sopimuksesta ei ole koskaan haittaa, oli kyseessä sitten pieni pensasaidan leikkaustyö tai koko pihan rakentaminen terasseineen ja kivetyksineen. Sopimuksen teossa on syytä olla huolellinen. Sen kuuluu määritellä vastuut paitsi tilaajalle, myös urakoitsijalle. Kirjaa mahdollisimman tarkasti koko työn prosessi: mitä työn pitää sisältää, millä standardeilla se toteutetaan, mikä on työn aikataulu, miten maksetaan ja millainen takuu työllä on.
  3. Tarkista vaaditaanko työlle viranomaislupia. Tietyissä tapauksissa yhdenkin puun poistaminen omalta takapihalta voi vaatia luvan rakennusvirastolta. Ammattitaitoinen urakoitsija osaa avustaa lupien tarpeen arvioimisessa ja hakemisessa.
  4. Nimeä työlle valvoja, jos kyse on isommasta projektista. Moni voi löytää tuttavapiiristään sopivan valvojan, esimerkiksi rakennus- tai puutarha-alalla toimivan henkilön. Nimetty valvoja valvoo työn etenemistä sovitulla tavalla, kuten seuraamalla työn laatua ja taloutta.
  5. Seuraa työn etenemistä työmaapäiväkirjalla, johon kirjataan päivittäin tehdyt työt.
  6. Järjestä työmaakokous, kun koet tarvetta keskustella työn etenemisestä.
  7. Muista myös työn tarkastaminen. Se tehdään paitsi työn valmistuessa myös kasvukauden jälkeen. Eli jos työ valmistuu keväällä, työ tarkastetaan syksyllä, tai kun se valmistuu syksyllä, seuraavana keväänä. Jälkitarkastus on hyvä kirjata sopimukseen.

Valitettavasti huolellinenkin tilaaja voi kohdata ongelmia viherrakennustöissä. Pehkosen mukaan tyypillisiä puutteita ovat esimerkiksi rakennekerroksista tinkiminen istutuksissa ja laatuvaatimuksista oikominen rakentamisessa.

“Jos istutukselle pitäisi olla multaa 20 cm, laitetaan vain 5 cm tai 3 cm. Tukimuurirakenteiden perustamistöitä tehdään vasemmalla kädellä tai kivetyksiin jätetään epätasaisuuksia. Pihaan jää jos minkälaista monttua ja kuoppaa”, toteaa Pehkonen.

Jos puutteita havaitsee, kannattaa Pehkosen mukaan reklamoida urakoitsijalle heti ja mieluiten kirjallisesti. Työn laatua verrataan sopimuksessa sovittuun tai alan yleisiin, esimerkiksi Viherympäristöliiton, määrittämiin standardeihin.

“Erehdyksiäkin voi sattua, ja ne urakoitsija korjaa yleensä mukisematta. Hyvin laaditut sopimukset, työmaapäiväkirjat ja muut urakka-asiakirjat ovat apuna, jos riita syntyy. Yleensä sopuun päästään kuitenkin ihan neuvottelemalla.”

Jos neuvottelu ei tuota tulosta, voidaan ottaa yhteys puolueettomaan ammattilaiseen, esimerkiksi HTT-tavarantarkastajaan. Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunnan sihteerin, lakimies Raisa Harjun mukaan jo yhteydenotto tavarantarkastajaan voi johtaa siihen, että urakoitsija suhtautuu valitukseen vakavammin. Jos näin ei käy, tavarantarkastaja tutkii ensin urakkaan liittyvät asiakirjat ja kutsuu sitten osapuolet paikalle varsinaiseen tavarantarkastukseen.

“Siinä käydään työ läpi. Mittaillaan ja tutkitaan”, Pehkonen selittää. Hän on toiminut tavarantarkastajana parikymmentä vuotta ja tehnyt yli 50 tavarantarkastusta.

Tarkastuksen tuloksena osapuolet saavat käyttöönsä tavarantarkastuskertomuksen, jota voidaan käyttää erimielisyyden  ratkaisemisessa vaikka oikeudessa asti.

“Sinne riita päätyy onneksi vain ääritapauksissa. Kyllä asiat pitäisi pystyä sopimaan”, Pehkonen summaa.

Sopivan tavarantarkastajan löydät asiantuntjiahausta: http://asiantuntijahaku.kauppakamari.fi/#htt

Lue lisää tavarantarkastuksesta: http://kauppakamari.fi/tavarantarkastus/

Pertti Pehkonen
HTT-tarkastaja
050 9186 378

Raisa Harju
lakimies, Keskuskauppakamari
050 5542 683

HTT-tavarantarkastajat ovat puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla. HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua. Suomessa toimii noin 200 tarkastajaa, jotka tekevät vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea. HTT-nimikkeen edellytyksenä on alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen. HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.