Olli Nurmen Ruutitynnyrin vartijat Kustantamon kuulumisia -blogissa

Olli Nurmi vietti kaksi vuotta elämästään rauhanturvaajana Lähi-Idässä. Hän kirjoitti ajanjaksosta Ruutitynnyrin vartijat -kirjan, joka perustuu Nurmen päiväkirjamuistiinpanoihin. Tuo kirja paljastaa lukijalle todellisia tunnelmia ja tapahtumia, joita rauhanturvaaja työssään kohtaa. Nurmi kertoo omakohtaisesta Ruutitynnyrin vartijat -kirjastaan Kustantamon kuulumisia -blogissa. Blogi on osa kustantamon osallistumista Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumaan.

Avain on mukana Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa. Julkaisemme blogissa Kysytään kirjasta -haastattelusarjaa osana osallistumista tapahtumaan.

“Kerron kokemukseni rehellisesti siten, kun sen itse näin ja koin. Jokaisen lukijan vastuulle jää vetää siitä omat johtopäätöksensä. Kerron lisäksi Libanonin ja Syyrian konfliktien taustoista. Tuon esiin sen näkökulman, että rauhanturvaajat eivät voi yksin ratkaista kriisejä, vaan siihen tarvitaan ennen kaikkea myös konfliktien osapuolten välistä tahtoa sekä ratkaisua tukevia poliittisia prosesseja” kertoo Nurmi blogissa.

Myös katse kotimaahan tarkentuu, kun katsoo kaukaa.

“On helpompi tunnistaa suomalaisen yhteiskunnan vahvuuksia, kun on nähnyt, minkälaista elämä on sodan runtelemilla kriisialueilla. Meidän vahvuutemme on yhtenäisyydessämme ja siinä, että Suomessa pidämme sekä toisistamme että maastamme hyvää huolta. Jos osaamme pitää tästä kiinni, olemme jatkossakin asemassa, jossa voimme tukea muita.”

Olli Nurmi on valtiotieteiden maisteri poliittisesta historiasta. Rauhanturvaajakokemuksensa jälkeen hän on työskennellyt diplomaattina Berliinissä, Kabulissa ja Brysselissä.

Avain on mukana Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa

Julkaisemme Helsingin kirjamessut verkossa -tapahtuman aikana Kustantamon kuulumisia -blogissa 27.10. Pirjo Suvilehdon haastattelun kirjasta Oi ihana satu! Messuyleisö pääsee kurkistamaan kustantamon uutuuskirjojen maailmoihin myös blogissa julkaistavien kuvien ja tekstien avulla. 29.10.vaelletaan Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu -kirjan mukana upeaan luontoon ja 6.11. testataan Tittamari Marttisen Lasten vegekeittokirja.

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

kansi: Olli Nurmi, Ruutitynnyrin vartijat

Avaimen kevät 202111.11.2020 10:35:23 EETTiedote

Avaimen kevään kirjoissa keskustellaan perheistä, elämänhallinnasta, työelämästä ja mokailusta, pandemioista kirjallisuudessa, rakkaudesta Berliiniin. Keväällä katsotaan myös taidetta ja kuljetaan metsissä. Lasten kirjoissa seikkailevat Varpu Erosen ja Tuukka Sandströmin Rontti-kissa sekä Nora Lehtisen ja Anne Muhosen hauska Hilma-täti. Lapsille ilmestyvät myös tietokirja metsän eläimistä ja kuvakirja kukista. Kari Kakkosen elämyksellinen tietokirja koko perheelle Dragons Out! Lohikäärmeistä, ritareista ja ohjelmistotestauksesta ilmestyy jo joulukuussa 2020. Selkokirjoina julkaistaan novelleja, lastenkirjallisuutta sekä tietokirjoja.

Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu vie lukijan Suomen luontoon29.10.2020 09:00:00 EETTiedote

Tomi Kontion teos Kansallispuistojen kutsu on valokuvia, tietoa ja tarinoita yhdistävä teos kaikille metsiä rakastaville ja luonnossa liikkuville. Se tarjoaa vinkkejä patikointireissuille, henkeäsalpaavia maisemia sekä hymyn huulille tuovaa isän ja lapsien havainnointia eräreissuilta. Teos kuljettaa lukijan muun muassa kajakkiretkelle Kolovedelle, taide-elämysten äärelle Hossaan ja bongaamaan majakoita Selkämerelle.

Pirjo Suvilehdon Oi ihana satu Kustantamon kuulumisia -blogissa27.10.2020 09:35:00 EETTiedote

“Runo päivässä tekee hyvää, ja kirja kuukaudessa ylläpitää ihan jokaisen hyvinvointia.” Tiedetään, että lukeminen on tärkeää ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa monin tavoin. Kirjallisuuden ja lukemisen mahdollisuudesta toimia terapian työkaluna puhutaan edelleen vähän. Pirjo Suvilehto esittelee tämän jokaiselle sopivan terapiamuodon teoksessaan Oi ihana satu – Lasten ja nuorten kirjallisuusterapia. Suvilehto kertoo kirjasta Kustantamon kuulumisia -blogissa.