Oluen myynnin lasku tasaantui – olutmyynti laskenut 10 vuodessa 15 %

Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-maaliskuussa 2023 olutta 72,0 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti pysyi samalla tasolla, laskua vain 0,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 11,4 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 1,4 miljoonaa litraa eli 13,9 prosenttia. Siidereitä myytiin 4,1 miljoonaa litraa ja myynti laski 0,1 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 4,9 miljoonaa litraa eli 7,3 prosenttia. Juomia myytiin 71,8 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 21,1 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 0,2 miljoonaa litraa eli 0,8 prosenttia.
Oluen myynnin lasku tasaantui, mutta 10 vuodessa oluen markkinasta on kadonnut jo lähes 65 miljoonaa litraa eli yli 15 prosenttia markkinasta. THL:n tilastoraportin mukaan olutta tuotiin matkustajatuontina tai ostettiin ulkomailta verkkokaupoista viime vuonna yhteensä 28,7 miljoonaa litraa.
Kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomailta olivat viime vuonna yhteensä 59,8 miljoonaa litraa. Samaan aikaan Suomen ravintoloissa myytiin alkoholijuomia 67,1 miljoonaa litraa. Ravintolamyynti on enää vain hieman suurempaa kuin tilastoimaton myynti. Olut on tärkeä tuote ravintoloille, jopa 69 prosenttia anniskellusta alkoholista oli viime vuonna olutta.
”Matkustajatuonti kasvaa rajusti korona-ajan jälkeen ja mahdolliset veronkorotukset kiihdyttäisivät matkustajatuontia ja verkko-ostoja entisestään. Meillä on 19-kertainen olutvero Saksaan nähden ja sitä eroa tulisi kaventaa, eikä enää kasvattaa. Suomelta jää matkustajatuonnin ja verkko-ostojen vuoksi saamatta verotuloja yli 240 miljoonaa euroa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
KOTIMAANMYYNTI 1.1.-31.3.2023
Juoma |
2023 |
2022 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
72,0 |
72,0 |
0,0 |
-0,1 |
Siideri |
4,1 |
4,3 |
-0,1 |
-3,4 |
Long drinkit* |
11,4 |
10,0 |
1,4 |
13,9 |
Virvoitusjuomat |
71,8 |
66,9 |
4,9 |
7,3 |
Kivennäisvedet |
21,1 |
21,3 |
-0,2 |
-0,8 |
Kokonaismyynti |
180,4 |
174,5 |
5,9 |
3,4 |
*Sisältää lonkeron ja muut miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholipolitiikkaa tarkasteltava kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan27.3.2023 04:02:00 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto vaatii vaalien jälkeiseltä hallitukselta selkeitä ratkaisuja juoma-alan kehittämiseksi. Liitto pitää tärkeänä, että alkoholipolitiikkaa tarkastellaan kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan. Alkoholipolitiikkaan tulisi luoda tulevaisuuteen katsova tiekartta, jonka perusteella selvitetään verotuksen ja lainsäädännön muutostarpeita.
Alkoholin tuonti Virosta kasvoi voimakkaasti vuonna 2022 – verotulomenetykset nousivat 125,1 miljoonaan euroon16.3.2023 08:20:19 EET | Tiedote
Suomalaisten alkoholin tuonti Virosta kasvoi vuonna 2022 peräti 110 prosenttia edellisvuodesta. Koronarajoitusten vuoksi matkustaminen oli vähäistä edellisenä vuotena. Tuonnin seurauksena Suomen valtion menetykset verotuloina nousivat 125,1 miljoonaan euroon verrattuna siihen, että alkoholi olisi ostettu Suomessa. Myyntituloja menetettiin 217 miljoonaa euroa. Samaan aikaan ulkomailta tehtyjen alkoholin verkko-ostojen määrä on noussut huomattavasti. Verkko-ostoista aiheutuvat veromenetykset ovat noin 115 miljoonaa euroa. Laskelmassa ei ole huomioitu, että arvioiden mukaan muutama prosentti ostajista maksaa asianmukaiset verot tuonnistaan. Yli kolmannes (37 %) suomalaisista Viroon matkustaneista ilmoitti tuotteiden halvempien hintojen olevan joko ainoa syy matkustamiseen tai sen vaikuttavan merkittävästi matkustuspäätökseen. Alkoholi on yleisin tuote, jota Virosta tuodaan. 63 prosenttia matkailijoista toi alkoholia. Suurtuojien eli vähintään 100 litraa tuovien osuus oli 6 % matkustajista
Kysely: Valmistusaineiden ja kalorimäärien ilmoittaminen alkoholijuomissa on kuluttajalle tärkeää tietoa15.3.2023 11:10:50 EET | Tiedote
Valtaosa suomalaisista (80 %) pitää valmistusaineiden ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä. Kalorimäärien ilmoittamista alkoholijuomissa hyödyllisenä pitää 71 % suomalaisista. Vain pieni osa vastaajista piti näiden tietojen ilmoittamista täysin tarpeettomana. Tiedot käyvät ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Alkoholijuomien myynti laski yli 3 prosenttia10.2.2023 06:00:00 EET | Tiedote
Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli vain 0,2 miljoonaa litraa eli 0,02 prosenttia. Alkoholijuomien myynti laski yhteensä yli 3 prosenttia.
Tummaa vai vaaleaa − lager pitää pintansa myös joulupöydässä21.12.2022 06:03:00 EET | Tiedote
Taloustutkimuksen kyselyn mukaan suomalaisten suosikkiolut joulupöydässä on tumma lager. Lähes yhtä suosittu olut jouluruokien kanssa on vaalea lager. Tutkimuksen suurin yllättäjä oli alkoholiton olut. Oluttyyppiä pidetään tärkeimpänä valintaperusteena olutta valittaessa. Kyselyn teettäjänä oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme