Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Olut sopii joulupöytään ─ oluttyyppi on merkittävin valintaperuste

Jaa

Olut sopii hyvin yhteen suomalaisen joulupöydän kaikkien ruokien kanssa. Tärkein oluen valintaperuste on oluttyyppi, selviää Taloustutkimuksen tutkimuksesta.

Olut on kuulunut suomalaisten joulupöytään jo vuosisatoja. Olut on varma juomavalinta läpi aterian ja sopii yhteen niin perinteisten kuin modernienkin joulupöydän ruokien kanssa yhteen.

Suomalaiset ostavat olutta ennen kaikkea oluttyypin perusteella. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämästäTaloustutkimuksen tutkimuksesta. Suosituimmat oluttyypit seitsemästä eri vaihtoehdosta olivat vaalea lager, vehnäolut ja tumma lager. Oluttyypin jälkeen seuraavaksi merkittävimpiä valintaperusteita ovat hinta, alkoholipitoisuus sekä kotimaisuus.

Kotimaisten oluiden kirjo on nykyään laaja ja monipuolinen. Suomen laajasta olutvalikoimasta löytyy sopiva olut kaikille joulupöydän ruokalajeille alkuruoista jälkiruokiin.

”Suomalaiset ovat usein suosineet jouluruokien kanssa vaaleaa lageria, mutta kinkun ja suklaan kanssa ovat maistuneet tummemmat oluet kuten tumma lager tai portteri. Vaalea lager on aina varma valinta, mutta joulupöytään voi valita myös kauteen sopivia tummia jouluoluita”, kertooPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.

Viime vuosina erityisesti alkoholiton olut on kasvattanut suosiotaan suomalaisten juomavalinnoissa. Alkoholittomuus onkin noussut Taloustutkimuksen tutkimuksessa oluen valintaperusteena suhteellisesti eniten vuodesta 2020. Alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut jo useita vuosia peräkkäin. Näiden juomien osuus tilastoidusta olutmyynnistä on reilun yhden prosentin verran.

”Olut on hyvä ruoka- ja seurustelujuoma joulupöytään myös matalan alkoholipitoisuutensa vuoksi. Vähäisen alkoholipitoisuutensa ansiosta olut on myös kevyt alkoholijuoma. Alkoholinkäytössä tulee aina muistaa kohtuus”, Heikkinen toteaa.

Joulu on kesän jälkeen yksi tärkeimpiä sesonkeja oluen myynnissä. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 % enemmän kuin esimerkiksi loka- tai marraskuussa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen online-kyselynä 6−14.5.2021. Tutkimukseen vastasi 1337 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Kysymykseen oluen tärkeimmistä valintaperusteista ja oluttyyppien ostamisesta vastasivat ne 883 henkilöä, jotka vastasivat kyselyssä juovansa olutta joskus.

Panimoliitto muistuttaa, että alkoholi ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Alkoholi on aikuisten juoma, eikä se sovi alaikäisille. Alkoholia tulee välttää myös muun muassa liikenteessä, raskauden aikana ja ennen urheilusuoritusta. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä kohtuullisesti.fi-sivustolla.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750,tuula.loikkanen@panimoliitto.fi

Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Puh:0409220750

Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Puh:0503708677

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Pasilankatu 2
00240 Helsinki

http://www.panimoliitto.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Helteet eivät lisänneet alkoholin myyntiä3.11.2021 04:00:00 EET | Tiedote

Oluen, siiderin, long drink -juomien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kotimaanmyynti oli 226,0 miljoonaa litraa heinä-syyskuussa 2021. Juomien kokonaismyynti kasvoi 5,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Poikkeuksellisesta helteestä huolimatta alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski 1,4 prosenttia. Tiedot perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme