Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.

Olutveron nosto käynnisti välittömästi kaljarallin Virosta

Oluen matkustajatuonti Virosta kääntyi kasvuun Suomen nostettua olutveroaan alkuvuonna. Jottei kaljaralli kiihdy edelleen, tulevan hallituksen on seurattava erittäin tarkasti Viron alkoholiveroratkaisuja.

Viime vuonna koettiin historiallinen tilastokäänne, kun oluen matkustajatuonti Virosta suorastaan romahti. Yhtenä syynä oli Virossa tehdyt veronkorotukset. Suomen korotettua olutveroaan vuoden alussa tuonti kääntyi kasvuun helmi-huhtikuussa, selviää Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin selvityksestä.

-Suomessa vuoden alusta voimaan tullut olutveron korotus näkyy alkuvuoden tuontitilastoissa todella selvästi ja ikävällä tavalla. Tämän ei pitäisi olla yhdenkään suomalaisen lainsäätäjän tavoitteena. Tässä häviää eritoten valtio menetettyinä verotuloina sekä suomalainen työllisyys ja elinkeino alkutuotannosta teollisuuteen, muistuttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Helmi-huhtikuussa olutta tuotiin Viron-matkoilta jopa 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavana ajanjaksona. Myös siiderin ja long drink -juomien tuonti kasvoi: siideriä tuotiin ajanjaksolla toukokuu 2018–huhtikuun 2019 yli 20 prosenttia enemmän ja long drink -juomia lähes 20 prosenttia enemmän.

Suurtuojat tuovat yhä enemmän ja matkustavat yhä kauemmas

Oluen kulutus on laskenut trendinomaisesti koko kuluvan vuosikymmenen, yhteensä yli 7 prosenttia. Vuonna 2010 olutta myytiin Valviran tilaston mukaan 438,1 miljoonaa litraa, viime vuonna 406,6 miljoonaa litraa.

-Hallitusneuvotteluissa onkin otettava huomioon myös oluen laskeva kulutus, mikä vähentää alkoholihaittojen hoitoon tarvittavia budjettivaroja, Pakarinen muistuttaa.

Suomalaisten juomatapojen muutos näkyy myös TAKin tutkimuksessa. Kun kaksi vuotta sitten vain runsas viidennes matkailijoista kertoi, että he eivät tuoneet alkoholijuomia matkaltaan, nyt heidän osuutensa on noussut jo kolmasosaan kaikista matkailijoista.

Toisaalta yli 100 litraa alkoholia tuovien suurtuojien merkitys on kasvanut. He käyvät keskimäärin viisi kertaa vuodessa Virossa ja tuovat noin 38 prosenttia kaikesta suomalaisten Viron-matkoilta tuomasta alkoholista. Suurtuojat myös matkustavat yhä kauemmas halvemman alkoholin perässä: alhaisemman alkoholiveron Latviasta hankittiin neljännes kaikista Suomeen tuoduista alkoholijuomista. Alkoholin suurtuojista 37 prosenttia kertoi hakeneensa juomat Viron ulkopuolelta.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n vuodesta 2014 lähtien toteuttamasta haastattelututkimuksesta, jossa haastatellaan vuosittain noin 2000 Viron ja Suomen välisillä laivoilla matkustavaa suomalaista.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

riikka.pakarinen@panimoliitto.fi, p. 040 5800 833

Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Pasilankatu 2