Olympiastadionin uudistamisen rakentamiskustannuksissa odotettavissa nousua

Olympiastadionilla on parhaillaan käynnissä maankaivu-, louhinta- ja purkutyöt. Kevättalvella 2016 käynnistyneet työt ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti. Kokonaisuuden kannalta merkittävimmän rakennusteknisen projektinjohtourakan tarjoukset ovat nyt käsittelyssä. Tarjousten perusteella rakentamisen kustannuksiin sisältyy merkittäviä nousupaineita.

Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeessa on neljä urakkakokonaisuutta: maarakennus- ja louhintaurakka, rakennustekninen urakka sekä erilliset LVIA- ja sähkötekniset urakat. Rakennusteknisen projektinjohtourakan kilpailutus käynnistyi toukokuussa 2015. Markkinavuoropuhelun sekä neuvottelumenettelyn mukaiset urakkatarjoukset ovat parhaillaan käsittelyssä ja rakennuskustannuksissa on huomattavaa nousua.

Rakennuskustannusten nousupaineeseen on kaksi pääsyytä. Rakentaminen, erityisesti pääkaupunkiseudulla, on voimakkaassa noususuhdanteessa, jonka johdosta tarjoushintaindeksi ja urakkatarjousten hinnat ovat nousussa. Toinen ja merkittävin syy on katsomoiden kattaminen ja rakennettavien näköesteettömien paikkojen kalleus. Suunnittelussa on ollut tavoitteena, että stadionin katsomoista pyritään minimoimaan paikat, joista suuren yleisön näköyhteyden kenttätapahtumiin peittävät katosten pylväät. Valittu hankesuunnitelman mukainen toteutustapa varmistaa samalla myös sen, että stadionin kattaminen toteutetaan nykyaikaisten ja kansainvälisten stadionvaatimusten mukaisesti. Uusien katosten rakentamisen ja vanhojen uudistamisen edellytyksenä on stadionin vanhojen rakenteiden mittava vahvistus.

Koerakentaminen toteutettu vuonna 2016

Vahvistettavien katoksen kehärakenteiden toteutuskelpoisuus varmistetiin koerakentamalla vuonna 2016. Tehdyn koerakentamisen yhteydessä työ on osoittautunut huomattavasti ennakoitua vaikeammaksi ja raskaammaksi toteuttaa. Työn haasteellisuutta lisäävät suojellut rakenteet, vinot pinnat, katsomoporrastukset, toimistotilat, välipohjat ja paikoin neljän kerroksen korkeus räystäälle. Vaadittavat rakenteiden vahvistukset johtavat siihen, että myös vanhan D-katsomon katosprofiilia joudutaan muuttamaan uutta katostyyppiä vastaavaksi teknisistä ja kaupunkikuvallisista syistä. Tämä on lisännyt osaltaan kustannuksia merkittävästi. Olympiastadionin ensimmäinen vaihe valmistui vuonna 1938 ja toisen vaiheen etelä- ja pohjoiskaarteen betonirakenteiset katsomot valmistuivat vuonna 1952 pidettyihin olympialaisiin mennessä. Tuolloin rakenteissa ei varauduttu siihen, että lähes 70 vuotta olympialaisten jälkeen stadion tultaisiin kattamaan katoksilla, joissa näköesteitä aiheuttavien pilareiden määrä on minimoitu.

”Kyseessä on erittäin poikkeuksellinen urakka, jossa uudistetaan 80 vuotta vanha suojelukohde nykyajan vaatimukset täyttäväksi monitoimiareenaksi. Myös hankkeen kokonaislaajuus, kaikkiaan 90 000 neliötä, on mittava. Suunnittelu on tehty huolellisesti parhaiden asiantuntijoiden kanssa ja siinä on hyödynnetty uusimpia suunnittelutapoja kuten 3D-mallinnusta. Tietoa toteutustavasta karttuu väistämättä kuitenkin myös rakentamisen aikana”, toteaa Stadion-säätiön toimitusjohtaja Maija Innanen.

Stadion-säätiö on käynyt alustavia keskusteluja hankkeen mahdollisesta jatkorahoituksesta. Hyväksytyn hankesuunnitelman mukainen toteutus vaatii lisärahoitusta tai vaihtoehtoisesti hankesuunnitelman karsimista. Lisäksi kustannussäästöjä etsitään tulevista toteutusvaihtoehdoista.

”Stadion-säätiön hallitus päättää urakoitsijasta marraskuun aikana. Hankintaprosessin ollessa kesken emme valitettavasti voi hankintalain mukaan kertoa asiasta tarkemmin ennen päätöstä urakoitsijan valinnasta”, sanoo Maija Innanen.

Lisätietoa:

www.stadion.fi

Maija Innanen

toimitusjohtaja, Stadion-säätiö

maija.innanen@stadion.fi / 040-5305522

Otto Lehtipuu

puheenjohtaja, Stadion-säätiö

otto@lehtipuu.com/ 040-8622014

Taustatietoa

Helsingin Olympiastadionin uudistamisen toiminta-ajatuksena on, että Olympiastadion on Suomen tärkein suurtapahtumien areena sekä liikunnan, urheilun, kulttuurin, viihteen ja turismin kohtauspaikka. Olympiastadion on suunniteltu toiminnallisesti korkeatasoiseksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi, joka vastaa tulevien vuosikymmenien tarpeita. Vaadittavien nykyaikaisten toimintojen, palveluiden ja turvallisuusnäkökulmien mahdollistamiseksi stadionin tonttia on laajennettu asemakaavamuutoksen yhteydessä. Suunnitelmien mukainen Olympiastadion on esteetön, turvallinen, toimiva ja tunnistettava.

Olympiastadionin tarveselvitys 2012 ja hankesuunnitelma 2014 perustuvat huolelliseen taustatyöhön: kattavaan kuntotutkimukseen 2009–2010, rakennushistorialliseen selvitykseen 2009–2010, Stadion-säätiön tulevaisuustyöhön 2010, paikalla tehtyyn inventointiin ja Stadionin sidosryhmien laajaan kuulemiseen.

Olympiastadionin perusparantamisen ja uudistamisen rahoituspäätökset saatiin vuosina 2014–2015. Rahoittajat ovat Helsingin kaupunki ja Suomen valtio, molemmat 50 prosentin osuudella. Hankesuunnitelmavaiheen kustannusarvio on ollut 209 M€. Stadion-säätiön varainhankintana ja vastuulla on uudistuvan stadionin varustaminen suurta yleisöä, tapahtumia, kaupunkilaisia ja vierailijoita varten. Hanketta hallinnoi Stadion-säätiö, jolle asioita esittelee rakentamistoimikunta. Valtio asetti hankkeelle laaja-alaisen ohjausryhmän, jonka tehtävänä on kustannusohjaus. Rakennuttajana toimii HKR-Rakennuttaja.

Helsingin Olympiastadionin hankeurakoinnin esiselvitystyöt aloitettiin syksyllä 2014. Hankkeesta muodostettiin 4 urakkakokonaisuutta, erillinen maarakennus- ja louhintaurakka, rakennustekninen urakka sekä erilliset LVIA- ja sähkötekniset urakat.

Hankkeen toteutusmuodoiksi on valittu maarakennus- ja louhintaurakoinnissa kokonaishintaurakka, jossa urakoitsija valittiin neuvottelumenettelyllä, rakennusurakoinnissa tavoitehintainen projektinjohtourakka neuvottelumenettelyllä ja LVISA-urakat tavoitehintaisina projektinjohtourakoina neuvottelumenettelyllä. HKR-Rakennuttaja on käyttänyt hankintaprosessissa apunaan RAKLI:n hankintaklinikkapalvelua, johon on koottu asiantuntijoita kaikilta tarvittavilta osa-alueilta.

Hankkeiden kilpailutus aloitettiin toukokuussa 2015 pidetyllä markkinavuoropuhelulla. Tähän mennessä hankkeelle on valittu maanrakennusurakoitsija, joka käynnisti työt maaliskuussa 2016 suunnitelmien mukaisesti. Rakennusteknisen projektinjohtourakoitsijan valintaprosessi on edennyt siihen pisteeseen, että hankesuunnitelman mukaiset urakkatarjoukset ovat käsittelyssä.

Maija Innanen

toimitusjohtaja, Stadion-säätiö