Oma Säästöpankki OyjOma Säästöpankki Oyj

Oma Säästöpankki tarjoaa eurooppalaisen takuun avulla uutta tukea suomalaisille pk-yrityksille

• Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) saa Euroopan takuurahaston (EGR) mahdollistaman EIR:n takauksen noin 500 suomalaisen pienen ja keskisuuren yrityksen tukemiseksi.
  • Takauksen avulla OmaSp voi tukea 150 miljoonalla eurolla suomalaisia ​​yrityksiä, jotka ovat kärsineet koronapandemiasta taloudellisesti ja varmistaa, että ne voivat hyötyä EU-varoista päästäkseen ulos kriisistä.
  • EGR:n tuki, joka on osa EU:n viime vuonna sovittua 540 miljardin euron korona-toimenpidepakettia, antaa myös mahdollisuuden tarjota loppuasiakkailleen edullisempia lainaehtoja.

Euroopan investointirahaston (EIF) takauksen ansiosta, jonka on mahdollistanut Euroopan takuurahaston (EGF) -ohjelman, OmaSp pystyy tukemaan suomalaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä koronan aiheuttaman taloudellisen kriisin yli 150 miljoonan euron lainasalkun turvin. Kun arvioitu keskimääräinen lainasumma on n. 300 000 euroa, uskotaan n. 500 suomalaisen pk -yrityksen hyötyvän hankkeesta.

Rahoituksen ajankohta tulee aikaan, kun monet eurooppalaiset pk-yritykset etsivät tukea koronapandemian aiheuttamien taloudellisten seurausten korjaamiseen. Kanavoimalla takuita sekä perinteisille että vaihtoehtoisille rahoittajille EGR-takuu auttaa tarjoamaan uusia, edullisia lainoja suomalaisille pk-yrityksille.

EIR antaa 70 prosentin takauksen OmaSp:n myöntämälle uudelle luotonannolle, jonka kokonaismäärä on 150 miljoonaa euroa, antaen samalla mahdollisuuden rahoituslaitokselle tarjota myös parempia ehtoja lainanottajilleen.

”Olemme iloisia siitä, että EIR on valinnut meidät jälleen kumppanikseen, ja meille on suuri kunnia jatkaa tätä yhteistyötä. Yrittäjät ja heidän yrityksensä edustavat merkittävää osaa kasvavasta asiakaskunnastamme Suomessa. Tämän uuden takuun avulla voimme parantaa suomalaisten pk-yritysten kilpailukykyä ja menestystä ja erityisesti koronapandemiasta kärsineitä”, kommentoi OmaSp:n toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

”EU:n jäsenvaltioiden, kuten Suomen, tuen ansiosta Euroopan takuurahasto antaa EIR:lle mahdollisuuden laajentaa toimintaansa ja tukea pk-yrityksille kaikkialla. Tämä on yksi peräkkäisistä toiminnoista Suomessa EGR-aloitteen puitteissa, mikä osoittaa selvästi, että ohjelma toimii ja että koronaviruspandemian jälkeinen tuki Suomessa on tervetullut kädenojennus yritysten saamiseksi takaisin raiteilleen. Olemme iloisia, että pääsemme vahvistamaan kumppanuuttamme OmaSp:n kanssa tämän yhteistyön myötä”, lisää Euroopan investointirahaston toimitusjohtaja Alain Godard.

Taustatietoa:

Euroopan investointirahasto (EIR) on osa Euroopan investointipankkiryhmää. Sen keskeinen tehtävä on tukea Euroopan mikroyrityksiä sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä (pk-yrityksiä) auttamalla niitä saamaan rahoitusta. EIR suunnittelee ja kehittää riski- ja kasvupääomaa, takauksia ja mikrorahoitusvälineitä, jotka kohdistuvat erityisesti tähän markkinasegmenttiin. Tässä roolissa EIR edistää EU: n tavoitteita innovoinnin, tutkimuksen ja kehityksen, yrittäjyyden, kasvun ja työllisyyden tukemiseksi.

EIP-ryhmä perusti Euroopan takuurahaston (EGR) Suomen ja muiden EU:n jäsenmaiden rahoitusosuuksilla COVID-19-kriisistä kärsivien yritysten tukemiseen. Käyttämällä 24,4 miljardin euron takuita EGR antaa EIP:lle ja EIR:lle mahdollisuuden antaa nopeasti lainaa, takausta, omaisuusvakuudellisia arvopapereita, pääomaa ja muita rahoitusvälineitä lähinnä pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön. EGR on osa EU:n elvytyspakettia, jonka tavoitteena on tukea yhteensä 540 miljardilla eurolla kriisistä pahiten taloudellisesti kärsineitä EU-alueita.

EIB-ryhmä: Tim Smit, +352 691 28 64 23, t.smit@eib.org, Seuraa meitä Twitter@EIF_EU

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 32 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 300 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on 4,8 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi