Oma toiminta estää tulipalot

Kun hätä on suurin, sinä pelastat. Tulipalossa on itse päästävä pois liekkien ja savun seasta ja pelastettava kenties lapsetkin. Palokunta ehtii paikalle vasta myöhemmin. Sinä pelastat tarkoittaa myös tilanteen pelastamista jo ennakolta, että ihmiset osaavat ehkäistä tulipalot. Paloturvallisuusviikkoa vietetään 25.11. –1.12.

Viime vuonna suomalaisissa kodeissa syttyi 2971 tulipaloa. Tulipaloissa kuoli 80 henkilöä ja niistä seurasi suuria aineellisia ja terveydellisiä vahinkoja. Tulipalojen taustalla on elämän koko kirjo.

Paloturvallisuusviikko tuo tänä vuonna esiin läheltä piti -tilanteita. Perheenäiti, opiskelijapoika, viinaan menevä kaveri, yksin asuva mummo ja maahanmuuttaja ovat kaikki kokeneet tulipalon tai palovaaran kotonaan. Tällaisista tilanteista on kokemusta lähes jokaisella. Hiutalelaatikko on jäänyt liedelle. Pesukone on kärähtänyt. Pikkujoulujen jälkeen aamuyöllä eiliset ruuantähteen jäivät sittenkin kuumenemaan itsekseen, kun uni yllätti.

– Koska tulipalot johtuvat valtaosaltaan ihmisten toiminnasta, niitä voi myös ehkäistä. Avainasemassa on saada ihmiset oivaltamaan arjen riski ja poistamaan ne, sanoo Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tiedotuspäällikkö Juha Hassila.

Paloturvallisuusviikko on monialainen teemaviikko, joka pyrkii aiheuttamaan ihmisille turvallisuusoivalluksia. Jokainen voi oppia huomaamaan, mitkä asiat lähipiirissä on syytä laittaa ojennukseen.

– Paloturvallisuutta ajatellen keittiössä puuhailu on kodin heikoin lenkki. Pelkästään liesipaloja sattuu päivittäin keskimäärin kolme. Jos ihmiset eivät jättäisi liettä valvomatta päälle ja jos keittiöt olisivat sillä tavalla perussiistejä, että esimerkiksi syttyvät purkit ja pussukat eivät päätyisi liedelle, säästyttäisiin paljolta murheelta ja menetyksiltä. ”Sinä pelastat” pätee keittiössä mitä suurimmassa määrin, vinkkaa Juha Hassila.

Paloturvallisuusviikon keskeinen toimintamalli on luoda helppokäyttöisiä työkaluja kodin turvallisuuden parantamiseksi. Tämän vuoden uutuus palometri on lyhyt interaktiivinen kysely toiminnasta, jos tuli pääsee irti. Palometrin yhteydessä on selkeät tarkistuslistat, joilla kodin, taloyhtiön, koulun, päiväkodin ja työpaikan paloturvallisuutta voi parantaa helposti. Parantamisen varaa Suomessa on.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Suomen Palopäällystöliiton, Nuohousalan Keskusliiton, Finanssialan sekä pelastuslaitosten, pelastusliittojen ja palokuntien kanssa. Mukana ovat myös Suomen Kiinteistöliitto ja Suomen Omakotiliitto sekä Ehyt ry. Paloturvallisuusviikon rahoittaa palosuojelurahasto, ja Päivä Paloasemalla -tapahtumien yritysyhteistyökumppanina on LähiTapiola.

Kun hätä on suurin, sinä pelastat – Paloturvallisuusviikko 2017
Siirry videokanavalle

Tiedotuspäällikkö Juha Hassila, puh. 040 758 7846

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.