Oma verkkovalmentaja auttaa vähentämään ilmastopäästöjä

HSY:n Ilmastoinfo avaa tänään maanantaina uudenlaisen palvelun: verkkovalmennuksen, jossa personal trainerit opastavat ihmisiä ilmastopäästöjen pienentämisessä. Ilmastoinfon kehittämässä valmennuksessa osallistujien tukena ovat ruuan, kuluttamisen, asumisen ja liikkumisen huippuasiantuntijat.

Ilmastotreeni.fi -valmennus on maksuton, neljä viikkoa kestävä valmennus, jossa keskitytään arjen valintoihin. Ilmastoystävälliset ruoka-aineet, kodin energiankulutuksen pienentäminen, hyötyliikunnan lisääminen ja uudenlaiset kulutustottumukset ovat esimerkkejä treenien aiheista.

- Ilmastoystävällinen elämäntapa kiinnostaa monia, mutta usein ei tiedetä mitä itse kunkin kannattai-si tehdä ja millaisilla arjen valinnoilla on oikeasti merkitystä. Tässä valmennuksessa olemme koonneet yhteen paljon konkreettisia vinkkejä. Uskomme, että neljän viikon aikana osa treeniohjeista jää osaksi osallistujien arkea, Ilmastoinfon projektipäällikkö Mira Soini-Nordström kertoo.

Ilmastotreeni.fi -nettivalmennukseen teemoja ovat asuminen, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen, jotka ovat kotitalouksien suurimpia ilmastopäästöjen aiheuttajia. Noin 70 % Suomen ilmastopäästöis-tä syntyy juuri kotitalouksissa.

Valmennukseen kuuluu verkkopalvelun lisäksi viikkokirje, valmennusvideoita, viikkotehtäviä ja Ilmastoinfon Facebookissa livechat-mahdollisuus.

Valmentajina toimivat päätoimittaja Riikka Suominen, toiminnanjohtaja Leo Stranius, bloggari ja ruokakirjailija Linda Kovanen sekä liikunta-alan ammattilainen, lisensoitu pt Joosua Visuri. Valmentajat ovat tavattavissa Ilmastoinfon pisteellä Maailma kylässä -festivaaleilla 26.-27.5.

- Viikkokirjeissä on eri tasoisia vinkkejä aloittelijoista tehotreenaajille. Voit tehdä kaikki tai yhden vii-koittaisen tehtävän. Omia päästöjä voi pienentää helpoillakin teoilla, Mira Soini-Nordström sanoo.

Valmennus on konkreettinen työkalu pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastostrategioiden toteutu-misessa. Espoo ja Vantaa pyrkivät ilmastoneutraaleiksi vuoteen 2030 mennessä ja Helsinki vuoteen 2035 mennessä. Jotta tavoitteisiin päästäisiin, myös kotitaloudet tarvitaan mukaan päästötalkoisiin.

Projektipäällikkö
Mira Soini-Nordström
mira.soini-nordstrom@hsy.fi

Viestintäasiantuntija
Kirsi-Leena Helle
kirsi-leena.helle@hsy.fi

Personal trainerit: Haastattelupyynnöt Mira Soini-Nordströmin kautta.

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään.

Ilmastoinfo on osa HSY:n toimintaa. HSY:n lisäksi toimintaa rahoittavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EETTiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia talvisähköpyöräily-ihmiskokeeseen21.1.2020 12:04:25 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo etsii autoilijoita Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää helmi-maaliskuussa esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä myös talvella. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan pyörien huoltopaketti.