Oma verkkovalmentaja auttaa vähentämään ilmastopäästöjä

HSY:n Ilmastoinfo avaa tänään maanantaina uudenlaisen palvelun: verkkovalmennuksen, jossa personal trainerit opastavat ihmisiä ilmastopäästöjen pienentämisessä. Ilmastoinfon kehittämässä valmennuksessa osallistujien tukena ovat ruuan, kuluttamisen, asumisen ja liikkumisen huippuasiantuntijat.

Ilmastotreeni.fi -valmennus on maksuton, neljä viikkoa kestävä valmennus, jossa keskitytään arjen valintoihin. Ilmastoystävälliset ruoka-aineet, kodin energiankulutuksen pienentäminen, hyötyliikunnan lisääminen ja uudenlaiset kulutustottumukset ovat esimerkkejä treenien aiheista.

- Ilmastoystävällinen elämäntapa kiinnostaa monia, mutta usein ei tiedetä mitä itse kunkin kannattai-si tehdä ja millaisilla arjen valinnoilla on oikeasti merkitystä. Tässä valmennuksessa olemme koonneet yhteen paljon konkreettisia vinkkejä. Uskomme, että neljän viikon aikana osa treeniohjeista jää osaksi osallistujien arkea, Ilmastoinfon projektipäällikkö Mira Soini-Nordström kertoo.

Ilmastotreeni.fi -nettivalmennukseen teemoja ovat asuminen, liikkuminen, ruoka ja kuluttaminen, jotka ovat kotitalouksien suurimpia ilmastopäästöjen aiheuttajia. Noin 70 % Suomen ilmastopäästöis-tä syntyy juuri kotitalouksissa.

Valmennukseen kuuluu verkkopalvelun lisäksi viikkokirje, valmennusvideoita, viikkotehtäviä ja Ilmastoinfon Facebookissa livechat-mahdollisuus.

Valmentajina toimivat päätoimittaja Riikka Suominen, toiminnanjohtaja Leo Stranius, bloggari ja ruokakirjailija Linda Kovanen sekä liikunta-alan ammattilainen, lisensoitu pt Joosua Visuri. Valmentajat ovat tavattavissa Ilmastoinfon pisteellä Maailma kylässä -festivaaleilla 26.-27.5.

- Viikkokirjeissä on eri tasoisia vinkkejä aloittelijoista tehotreenaajille. Voit tehdä kaikki tai yhden vii-koittaisen tehtävän. Omia päästöjä voi pienentää helpoillakin teoilla, Mira Soini-Nordström sanoo.

Valmennus on konkreettinen työkalu pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastostrategioiden toteutu-misessa. Espoo ja Vantaa pyrkivät ilmastoneutraaleiksi vuoteen 2030 mennessä ja Helsinki vuoteen 2035 mennessä. Jotta tavoitteisiin päästäisiin, myös kotitaloudet tarvitaan mukaan päästötalkoisiin.

Projektipäällikkö
Mira Soini-Nordström
mira.soini-nordstrom@hsy.fi

Viestintäasiantuntija
Kirsi-Leena Helle
kirsi-leena.helle@hsy.fi

Personal trainerit: Haastattelupyynnöt Mira Soini-Nordströmin kautta.

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään.

Ilmastoinfo on osa HSY:n toimintaa. HSY:n lisäksi toimintaa rahoittavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan18.4.2018 10:00Tiedote

Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa5.2.2018 08:15Tiedote

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöt jakautuvat energiatehokkuudessa kahteen eri leiriin18.10.2017 10:06Tiedote

HSY:n Ilmastoinfon tilaamasta taloyhtiökyselystä käy ilmi, että pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä lähes puolet pitää energiaa merkittävänä kulueränä. Taloyhtiöt jakautuvat kyselyn mukaan energiatehokkuuteen suhtautumisessa kahtia. Noin 60 prosentissa taloyhtiöstä on arvioitu mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta remonttien yhteydessä. Sen sijaan noin 40 prosenttia taloyhtiöistä ei ole ottanut huomioon remonteissaan energiatehokkuusasioita.