Omaishoitajien teemaviikolla noin 200 tapahtumaa

Valtakunnallinen omaishoitajien viikko 20.–27.11.2016 näkyy runsaana tapahtumatarjontana eri puolilla Suomea. Viikon pääjuhlaa vietetään Vaasassa.

Valtakunnallisella omaishoitajien viikolla Omaishoitajat ja läheiset -liiton paikallisyhdistykset järjestävät yhteistyökumppaneittensa kanssa eri puolilla Suomea noin 200 tilaisuutta, mm. teemapäiviä, kirkkopyhiä, luentoja, virkistyspäiviä, vertaistukiryhmiä, avoimia ovia, konsertteja, teatteriesityksiä ja toiminnan esittelyä. Muutamilla paikkakunnilla kirjastoissa on esillä omaishoitoa käsittelevää kirjallisuutta ja yhdistyksen työntekijöitä ja vapaaehtoisia keskustelemassa omaishoidosta.

Viikon aloittaa 20.11. omaishoitajien kirkkopyhä, jota vietetään seurakunnissa eri puolilla maata. Valtakunnallinen omaishoitajien viikon juhla järjestetään Vaasassa 25.11.2016.

Liitto vaatii tuen mahdollistavia kriteerejä

Sipilän hallitusohjelmassa omaishoidon kehittäminen on asetettu yhden kärkihankkeen tavoitteeksi. Omaishoitajien asema paranee, kun heidän tukeaan ja palveluitaan lisätään ja monipuolistetaan.

Omaishoidon tuen myöntämisen kriteerit on tulevissa maakunnissa asetettava sellaiselle tasolle, että tukea tarvitseva voi sitä saada. Olennaista on, että maakuntien omaishoidon tuen myöntämiskriteerejä yhdenmukaistettaessa niitä ei saa asettaa liian tiukoiksi. Liian tiukat kriteerit vaikeuttavat omaishoitoperheiden tilannetta.

Marja Tuomi, toiminnanjohtaja, puh. 050 367 3443 (17.11. jälkeen)
Merja Purhonen, järjestöpäällikkö, puh. 020 7806 522

Paikallisyhdistysten yhteystiedot www.omaishoitajat.fi/paikallisyhdistykset
Valtakunnallisen omaishoitajien viikon tapahtumia 2016 www.omaishoitajat.fi/valtakunnallinen-omaishoitajien-viikko