Omaisten taakkaa kevennettävä – poliitikoilta vahva tuki vainajan asiat yhteen kokoavalle sähköiselle alustalle

Peräti 86 prosenttia päättäjistä kannattaa palvelualustaa, josta omaiset saisivat kaikki olennaiset tiedot vainajan sukulaissuhteista ja omaisuudesta heti, kun tieto kuolemasta on kirjattu. Vasemmistoliiton kannattajista alustaa puoltaa sata prosenttia vastaajista. Tieto käy ilmi Finanssiala ry:n (FA) Aula Researchilla teettämästä vaikuttajakyselystä. Finanssiala on yhteistyökumppaneineen edistänyt kuoleman ekosysteemiksi kutsuttua sähköistä järjestelmää, joka kokoaisi eri tahojen tiedot yhteen palveluun helpottamaan omaisten taakkaa. Aiheesta keskustellaan Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa 23.11.2022 kello 9. Linkki tilaisuuteen tiedotteen lopussa.

Suomalaisilta poliittisilta päättäjiltä tulee vahvaa tukea työhön, jonka tavoitteena on keventää omaisten taakkaa parantamalla sähköistä asiointia. Poliittisista vaikuttajista 52 prosenttia on täysin samaa mieltä ja 34 prosenttia jokseenkin samaa mieltä väitteestä, että valtion tulisi tarjota turvallinen, Suomi.fi-tyyppinen palvelualusta, josta omaiset saisivat kaikki olennaiset tiedot vainajan sukulaissuhteista ja omaisuudesta heti, kun tieto kuolemasta on kirjattu.

Kaikkein suurin tuki omaisten taakan keventämiselle tulee vasemmistoliiton kannattajilta. Kaikki vasemmistoliiton kannattajat ovat väitteestä täysin (50 prosenttia) tai jokseenkin samaa mieltä (50 prosenttia). Hyvä tulos tulee myös keskustan riveistä, missä 93 prosenttia vastaajista on väitteestä täysin tai jokseenkin samaa mieltä. SDP:n luku on 91 prosenttia ja kokoomuksen 88.

”Kyselyn tulokset osoittavat, että tällaiselle järjestelmälle on suuri tarve. Nyt jos koskaan pitää siirtyä sanoista tekoihin ja ottaa kuoleman ekosysteemi mukaan tulevaan hallitusohjelmaan”, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Timo Tuominen.

Jo neljä vuotta kuoleman ekosysteemiä

Tuominen osallistuu monialaiseen työhön, jonka tavoitteena on keventää omaisten taakkaa parantamalla sähköistä asiointia. DVV, Verohallinto ja Finanssiala kutsuivat koolle niin sanotun kuoleman ekosysteemin ensimmäisiä kertoja jo yli neljä vuotta sitten. Sähköisen palvelun visiointiin ja suunnitteluun on osallistunut muun muassa pankkeja, vakuutusyhtiöitä, laki- ja hautaustoimistoja sekä seurakuntia.

”Tavoitteena on valtion ylläpitämä turvallinen palvelualusta, josta omaiset saisivat kaikki olennaiset tiedot vainajan sukulaissuhteista ja omaisuudesta heti, kun tieto kuolemasta on kirjattu. Parhaimmillaan perukirja ja veroilmoitus valmistuisivat siellä automaattisesti.”

Tuomisen mukaan suuri osa perunkirjoitukseen vaadituista tiedoista on jo valmiiksi sähköisessä muodossa, mutta puuttuu rajapintoja, jotka yhdistäisivät kuoleman ekosysteemiin kuuluvat toimijat toisiinsa.

Kuoleman ekosysteemistä ja vainajan omaisten taakan pienentämisestä keskustellaan Finanssiala ry:n Pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 23.11.

Voit seurata tilaisuutta tästä

Finanssiala ry (FA) teetti elo-syyskuussa toimialaa koskevan vaikuttajakyselyn. Kyselyn toteutti Aula Research Oy. Poliittisista päättäjistä vastaajina olivat muun muassa kansanedustajat, erityisavustajat ja valtiosihteerit, puoluejohto sekä puoluehallitusten ja -valtuustojen jäsenet.​ FA:n kyselyyn vastasi yhteensä 127 poliittista päättäjää. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 235 vaikuttajaa. Tulokset julkistettiin 16.11.2022.

Tutustu FA:n vaikuttajakyselyn tuloksiin

Tilaisuuden ohjelma 23.11.

9.00 Haastattelussa Satu Hassi: Millaisia vastuksia omainen kohtaa läheisen kuoltua?

• Kansanedustaja Satu Hassi menetti puolisonsa noin kaksi vuotta sitten. Omaisena Hassi törmäsi lukuisaan joukkoon byrokratiaongelmia. Hassia haastattelee tilaisuuden juontava FA:n kehityspäällikkö Jussi Karhunen.

9.10 Kun sielu taivaaseen vilahtaa, tiedot järjestelmään kilahtaa – miten automatisoida kuoleman jälkeistä byrokratiaa?

• Heidi Hietala, väitöskirjatutkija, Oulun yliopisto.
  • Hietala on tehnyt vaikuttavuusarvioinnin siitä, millaisia hyötyjä kuolintiedon sähköisellä ilmoittamisella, sähköisellä perukirjalla ja osakasrekisterillä sekä kuolinpesän sähköisellä asiointipalvelulla olisi saavutettavissa.

9.35 Paneeli: Millaisia esteitä lainsäädännössä ja tietojärjestelmissä täytyisi ylittää, että asiointi lähiomaisen kuoleman jälkeen olisi vaivatonta?

• Pekka Rehn, ylijohtaja, Digi- ja väestötietovirasto
  • Mikael af Hällström, kehittämisen asiantuntija, Verohallinto
  • Sampo Lapila, varainhoidon lakimiesten johtaja, Nordea
  • Satu Hassi, kansanedustaja

10.00 Mitä poliitikot sanovat kuoleman ekosysteemistä? Tuloksia FA:n kyselytutkimuksesta

• Tuomo Yli-Huttula, johtaja, Finanssiala ry

Älä jätä laskuja viime tippaan – suunnitellut alueelliset sähkökatkot vaikuttavat maksamiseen1.12.2022 06:30:00 EET | Tiedote

Sähköpulasta johtuvilla mahdollisilla kiertävillä sähkökatkoksilla on vaikutuksia myös finanssialaan. Pankkien järjestelmien sähkönsaanti on turvattu muun muassa varavoimakonein, mutta maksamisen toimivuus riippuu ennen kaikkea arvoketjun loppupäästä, eli esimerkiksi kaupasta tai apteekista. Kotitalouksien kannattaa varautua katkoksiin varaamalla tarvikkeita ja huolehtimalla sähkölaitteista. Käteisen hamstraamiseen ei ole syytä, sillä käteiselläkään maksaminenkaan ei todennäköisesti onnistu, jos kaupan sähköt ovat poikki.

Kolme neljäsosaa päättäjistä tukee kansankapitalismia – sijoittamisen verotuksen kiristäminen ei saa kannatusta oikealla eikä vasemmalla16.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Lähes kolme neljäsosaa (72 prosenttia) poliittisista päättäjistä on sitä mieltä, että suomalaisten halukkuutta säästämiseen ja sijoittamiseen, kansankapitalismiin, ei saa heikentää kiristämällä sijoittamisen verotusta. Päättäjien kannat ilmenevät Aula Research Oy:n Finanssiala ry:n (FA) toimeksiannosta päättäjille ja viranomaisille suunnatussa kyselyssä. Poliittisten päättäjien parista vastaajaryhmiä olivat mm. kansanedustajat, erityisavustajat ja valtiosihteerit, puoluejohto sekä puoluehallitusten ja -valtuustojen jäsenet. Kyselyyn vastasi 127 poliittista päättäjää.

Finanssialan maksamat yhteisöverot nousivat reiluun 900 miljoonaan euroon – yhteisöverotilaston 12:n kärjessä neljä finanssiyhtiötä9.11.2022 09:38:46 EET | Tiedote

Finanssialan koko verokädenjälki oli vuonna 2021 noin 4,8 miljardia euroa. Siihen on laskettu yhteisövero (920 milj. euroa) ja vakuutusmaksuvero (848 milj. euroa) sekä palosuojelu-, liikenneturvallisuus- ja työturvallisuusmaksut (22 milj. euroa). Verokädenjäljessä on mukana myös työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset (999 milj. euroa), henkilöstön sivukulut (610 milj. euroa), alan yhtiöiden maksamista osingoista perityt verot (960 milj. euroa) sekä piilevä arvonlisäverorasite (450 milj. euroa).

Suomen erityispiirteitä ei ole vielä riittävästi otettu huomioon Basel-pankkisääntelyssä – huolena asunto- ja yrityslainat8.11.2022 17:38:30 EET | Tiedote

Pankkien vakavaraisuutta sääntelevä Basel III -uudistus uhkaa vähäriskisiä asunto- ja yrityslainoja. Juuri tällaiset lainat ovat Suomen pankkimarkkinalle tyypillisiä. Finanssialan huoli on, että jos sääntelyuudistus toteutuu ehdotetussa muodossa, kannattaako kotitalouksien ja yritysten enää ottaa lainoja ja investoida vai laittaa odotteluvaihde päälle.