Omakotiliitto vaatii: Sähkölaskuja ei perintään eikä maksuajoista korkoa

Omakotiliitto edellyttää energiayhtiöiltä, että ne noudattavat hallituksen suosituksia kohonneiden sähkölaskujen pidemmistä maksuajoista. Laskuja ei saa laittaa perintään, ja myös korkojen perimisestä tulee pidättäytyä tässä tilanteessa, Liitto vaatii.
Kuva: Henna-Kaisa Sivonen

Hallitus on suosittanut, että energiayhtiöt myöntävät poikkeuksellisissa energiakriisin oloissa tavanomaista pidempiä maksuaikoja suuria laskuja saaneille kuluttaja-asiakkailleen hyvää perintätapaa koskevan ohjeen mukaisesti. Suositus käy esiin 1.9.2022 annetun budjettiesityksen pöytäkirjamerkinnästä.

Omakotiliiton mukaan sähkömyyntiyhtiöiden tulee ehdottomasti noudattaa hallituksen suositusta, olla mukana talkoissa talven yli ja pitää huolta yhteiskuntavastuun toteuttamisesta.

- Sähkö on välttämättömyystuote. Kun Suomessa on 1,2 miljoonaa pientaloa, sähkölaskujen jyrkkä nousu koskettaa erittäin merkittävää osaa suomalaisista vakavalla tavalla, sanoo Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

- Moni omakotitaloasukas painii tällä hetkellä valtavien huolien kanssa sähkölaskujen suuruuden takia. Osalla on saamamme palautteen mukaan vaikeuksia saada edes tarjousta nykyisen sähkösopimuksen päättyessä, Silander sanoo.

Osalla kotitalouksista sähkölaskut ovat lähteneet nousukiitoon jo keväällä, joillain jo viime vuoden joulukuussa.

- Sähkön hintaennusteiden valossa tilanne näyttää entistä pahemmalta, jos sähkösopimus on päättymäisillään nyt tai tulevana talvena. Tämän jälkeen ostosähkön hinta nousee monella jopa kymmenkertaiseksi aiempaan verrattuna.

Kotitaloudet ovat hyvin eri asemassa, Omakotiliitosta muistutetaan. - Kun osalla kotitalouksista on vielä taloudellista joustoa, toisilla ei ole enää mitään pelivaraa, Silander painottaa. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että sähköyhtiöt joustavat maksuajoissa eivätkä laita laskuja perintään.

- Monet sähköyhtiöt takovat tällä hetkellä jättimäisiä voittoja. Kotitalouksien näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että välttämättömyyteen eli sähköön kuluvat eurot ovat pois kaikesta muusta kulutuksesta.

Sähköyhtiöiden tuleekin tässä tilanteessa ehdottomasti huolehtia, ettei omakotitalouksilta katkaista sähköjä laskun takia. Mikäli sähköt katkaistaisiin, uhkana on kotitalouden taloudellisen ahdingon lisäksi mittavat kustannukset rakennukselle tulevista ongelmista. Sähköyhtiöiden hartioilla on merkittävä yhteiskunnan toimivuuden takaaminen tulevana talvena, Omakotiliiton toiminnanjohtaja painottaa.

Kuva: Henna-Kaisa Sivonen