Omakotiliitto: Vahva vaikuttamistyömme kiinteistöverouudistuksessa tuotti tulosta

Omakotiliitto on tehnyt viimeiset kaksi kuukautta väkevää työtä vaikuttaakseen lausunnolla olleeseen kiinteistöverouudistukseen. Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt, että kiinteistöverouudistus lykätään seuraavalle vaalikaudelle.

Omakotiliitto, jäsenemme sekä kaikki kansalaiset ovat tähän lykkäyspäätökseen tyytyväisiä”, Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors iloitsee.

Omakotiliitto on vaatinut ja pitää erittäin hyvänä ratkaisuna, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhtenä kokonaisuutena ja yhdessä vaiheessa.

Tämä on erittäin hyvä uutinen. On tärkeää, että asia käsitellään nyt kokonaisuutena. Nyt päästään tekemään laskelmia siitä, miten tulevat muutokset vaikuttaisivat erilaisiin perheisiin erilaisissa asumismuodoissa ympäri Suomea”, kiittää Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen.

Omakotiliitto on myös tyytyväinen siitä, että lain voimaantuloa lykätään vuoteen 2022 saakka. Tämä mahdollistaa muutoksen yksityiskohtien tarkemman tarkastelun. Omakotiliitto jatkaa vaikuttamistyötään ja kerää kansalaisilta palautetta ja kokemuksia kiinteistöverotuksesta.

Lisätiedot:

Valtiovarainministeriö on lausuntopalautteen perusteella linjannut, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhdessä vaiheessa. Uudistuksesta päättäminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, jotta verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa. Valtiovarainministeriö jatkaa uudistuksen valmistelua yhdessä Verohallinnon, Maanmittauslaitoksen ja Tilastokeskuksen kanssa. Uusi linjaus merkitsee, että uudistus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2022 kiinteistöverotuksessa.