Omakotiliitto: Vahva vaikuttamistyömme kiinteistöverouudistuksessa tuotti tulosta

Omakotiliitto on tehnyt viimeiset kaksi kuukautta väkevää työtä vaikuttaakseen lausunnolla olleeseen kiinteistöverouudistukseen. Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt, että kiinteistöverouudistus lykätään seuraavalle vaalikaudelle.

Omakotiliitto, jäsenemme sekä kaikki kansalaiset ovat tähän lykkäyspäätökseen tyytyväisiä”, Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors iloitsee.

Omakotiliitto on vaatinut ja pitää erittäin hyvänä ratkaisuna, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhtenä kokonaisuutena ja yhdessä vaiheessa.

Tämä on erittäin hyvä uutinen. On tärkeää, että asia käsitellään nyt kokonaisuutena. Nyt päästään tekemään laskelmia siitä, miten tulevat muutokset vaikuttaisivat erilaisiin perheisiin erilaisissa asumismuodoissa ympäri Suomea”, kiittää Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen.

Omakotiliitto on myös tyytyväinen siitä, että lain voimaantuloa lykätään vuoteen 2022 saakka. Tämä mahdollistaa muutoksen yksityiskohtien tarkemman tarkastelun. Omakotiliitto jatkaa vaikuttamistyötään ja kerää kansalaisilta palautetta ja kokemuksia kiinteistöverotuksesta.

Lisätiedot:

Valtiovarainministeriö on lausuntopalautteen perusteella linjannut, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhdessä vaiheessa. Uudistuksesta päättäminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, jotta verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa. Valtiovarainministeriö jatkaa uudistuksen valmistelua yhdessä Verohallinnon, Maanmittauslaitoksen ja Tilastokeskuksen kanssa. Uusi linjaus merkitsee, että uudistus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2022 kiinteistöverotuksessa.

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

SÄHKÖN JAKELUVERKKOJEN INVESTOINNEISTA LEIKATTAVISSA JOPA 1 MILJARDIA EUROA28.3.2019 13:29:42 EETTiedote

Talvimyrskyjen seurauksena sähkömarkkinalakia muutettiin vuonna 2013. Laki edellyttää, ettei verkon vioittuminen saa aiheuttaa asemakaava-alueella yli 6 tuntia ja muualla yli 36 tuntia kestävää sähkönjakelun keskeytystä. Kun vuonna 2016 arvioitiin sähköverkkoihin vaadittavan 8 miljardin euron investoinnit, niin jo vuonna 2018 investointien määräksi arvioitiin yhteensä jopa 9,5 miljardia euroa vuosille 2016-2028. Sähkönkäyttäjien siirtomaksut ovat nousseet dramaattisesti verkkoinvestointien takia. Jakeluverkkoyhtiöt ovat lakisääteisiä monopoleja, joita käyttäjät eivät voi kilpailuttaa. Sähköä perushyödykkeenä on myös lähes mahdoton korvata. Kaikille asiakkaille keskeistä on, että sähkö, siirto ja siihen liittyvät verot ovat mahdollisimman edullisia ja sähkön laatu on hyvää sekä sitä on saatavilla vaivattomasti. Suomen Sähkönkäyttäjien, Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton pyynnöstä diplomi-insinööri Aleksi Muukkonen selvitti LUT-yliopiston MSF-maisteriohjelman huhtikuussa julkaistavassa pr

EMBARGO Julkaisuvapaa 24.10.2018 klo 9.30. Omakotiliitto: Kuluttajien tulee paremmin pystyä vaikuttamaan sähkölaskuunsa24.10.2018 09:30:00 EESTTiedote

Kotitaloudelle sähkö on perustarve ja kuluttajalle keskeisintä on saada vaikuttaa sähkön kokonaishintaan ja kaikkiin sähkölaskun eri osiin eli energiaan, siirtoon, veroihin ja erityisesti energian ja siirron perusmaksuihin. Omakotiliitto pitää keskeisenä, että kotitalouksien kulutusjousto (sähkönkäytön hetkellinen pienentäminen tai lisääminen) toteutetaan kustannustehokkaasti älysähkömittarilla.

Omakotiliitto: Jyrkkä ei eriarvoistamiselle, valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen15.10.2018 14:21:36 EESTTiedote

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaakin uudistuksen päätavoitteita: reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta.