Omakotiliitto: Vahva vaikuttamistyömme kiinteistöverouudistuksessa tuotti tulosta

Omakotiliitto on tehnyt viimeiset kaksi kuukautta väkevää työtä vaikuttaakseen lausunnolla olleeseen kiinteistöverouudistukseen. Valtiovarainministeriö on tänään päättänyt, että kiinteistöverouudistus lykätään seuraavalle vaalikaudelle.

Omakotiliitto, jäsenemme sekä kaikki kansalaiset ovat tähän lykkäyspäätökseen tyytyväisiä”, Omakotiliiton puheenjohtaja Ari Rehnfors iloitsee.

Omakotiliitto on vaatinut ja pitää erittäin hyvänä ratkaisuna, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhtenä kokonaisuutena ja yhdessä vaiheessa.

Tämä on erittäin hyvä uutinen. On tärkeää, että asia käsitellään nyt kokonaisuutena. Nyt päästään tekemään laskelmia siitä, miten tulevat muutokset vaikuttaisivat erilaisiin perheisiin erilaisissa asumismuodoissa ympäri Suomea”, kiittää Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen.

Omakotiliitto on myös tyytyväinen siitä, että lain voimaantuloa lykätään vuoteen 2022 saakka. Tämä mahdollistaa muutoksen yksityiskohtien tarkemman tarkastelun. Omakotiliitto jatkaa vaikuttamistyötään ja kerää kansalaisilta palautetta ja kokemuksia kiinteistöverotuksesta.

Lisätiedot:

Valtiovarainministeriö on lausuntopalautteen perusteella linjannut, että kiinteistöverouudistus toteutetaan yhdessä vaiheessa. Uudistuksesta päättäminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle, jotta verotusarvojen uudistamisesta ja kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälistä voidaan päättää yhdellä kertaa. Valtiovarainministeriö jatkaa uudistuksen valmistelua yhdessä Verohallinnon, Maanmittauslaitoksen ja Tilastokeskuksen kanssa. Uusi linjaus merkitsee, että uudistus voidaan ottaa käyttöön vuoden 2022 kiinteistöverotuksessa.

09 680 3710http://www.omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajien ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajien etua.

EMBARGO Julkaisuvapaa 24.10.2018 klo 9.30. Omakotiliitto: Kuluttajien tulee paremmin pystyä vaikuttamaan sähkölaskuunsa24.10.2018 09:30Tiedote

Kotitaloudelle sähkö on perustarve ja kuluttajalle keskeisintä on saada vaikuttaa sähkön kokonaishintaan ja kaikkiin sähkölaskun eri osiin eli energiaan, siirtoon, veroihin ja erityisesti energian ja siirron perusmaksuihin. Omakotiliitto pitää keskeisenä, että kotitalouksien kulutusjousto (sähkönkäytön hetkellinen pienentäminen tai lisääminen) toteutetaan kustannustehokkaasti älysähkömittarilla.

Omakotiliitto: Jyrkkä ei eriarvoistamiselle, valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen15.10.2018 14:21Tiedote

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaakin uudistuksen päätavoitteita: reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta.

Rusko on Suomen pientalomyönteisin kunta14.4.2018 10:00Tiedote

Omakotiliitto selvitti toista kertaa yhdessä sidosryhmiensä Hirsitaloteollisuuden ja Pientaloteollisuuden kanssa Suomen pientalomyönteisintä kuntaa. Selvitys kartoitti, mikä kunta Suomessa asukkaiden, rakentajien ja talo-toimittajien mielestä on erityisesti asumisen ja rakentamisen kannalta pientaloasukkaalle myönteisin paikka elää, asua ja rakentaa. Rusko palkittiin pientalomyönteisimpänä kuntana Oma Koti -messuilla lauantaina 14.4.2018 Helsingissä. Kunta saa kiitosta erityisesti rakennuslupien ja -määräyksien osalta.