Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Huoltovarmuus on puhuttanut tänä keväänä paljon. Maaseutunuoret ovat omalta osaltaan pitämässä huolta siitä, että huoltovarmuus säilyy. Kuluttajat ratkaisevat ostokäyttäytymisellään, olemmeko täällä pidempään kuin vuoteen 2040 asti. Tutustu tulevaisuuden ruoantuottajiin.

Viljojen sadonkorjuu jatkuu nyt kiivaana sadekauden jälkeen. Pääsadosta on kuitenkin korjattu vasta puolet, joka on todella alhainen taso normaaliin verrattuna. Sadon määrä ja laatu ovat kärsineet. Maatalousyrittäjät ottivat tosissaan valkuaiskasvien tuotannon lisäämisen, mutta vaikea kesä romutti satotoiveet. Tästä huolimatta valkuaiskasvien hinnat ovat laskussa. MTK:n mielestä on täysin kestämätön tilanne, että hinnat laskevat, vaikka laadukkaan sadon määrä näyttää jäävän normaalia pienemmäksi ja viljelijät pyrkivät keväällä varmistamaan kotimaisen valkuaisen saatavuutta.

Afrikkalaisen sikaruton löytyminen Saksassa aiheuttaa vakavia häiriöitä sianlihamarkkinoilla. Saksalaisen sianlihan hinta romahti nopeasti tautitapauksen tultua julki ja on jäänyt alhaiselle tasolle. Vaarana on, että halpa saksalainen liha vyöryy myös Suomeen tuhoten markkinat ja tilojen kannattavuuden. MTK vaatii nyt vastuullisuutta lihaa käyttävältä teollisuudelta, kaupalta, ravintoloilta sekä julkisten hankintojen tekijöiltä. Lyhyen ajan ansaintamahdollisuus ei saa olla tärkeämpää kuin oman korkean laatutason tuotannon säilyttäminen ja kehittäminen.

Epävarmuutta aiheuttaa myös yleisen taloustilanteen heikkeneminen, koronakriisin jatkuminen ja mahdollinen paheneminen, sekä lähestyvä Brexit. Kokonaisuutena markkinatilanne näyttää siis harvinaisen epävarmalta.

MTK vaatii tässä tilanteessa vastuullisuutta kotimaiselta ruokaketjulta. Suomalaiset viljelijät ovat koronakriisistä ja muista epävarmuustekijöistä huolimatta tehneet kaikkensa huoltovarmuuden parantamiseksi ja kotimaisen ruoan saatavuuden varmistamiseksi. Suomalaista viljelijää ei saa jättää yksin kantamaan näiden riskien seurauksia, vaan koko ketjun vastuullisella toiminnalla täytyy varmistaa, että kotimaista ruokaa riittää myös tulevina vuosina. MTK vaatii myös valtiovallalta varautumista markkinoiden kriisiytymiseen ja viljelijöiden toimentulon sekä alkutuotannon toimintavarmuuden varmistamiseen.

Maaseutunuorten puheenjohtaja Seppo Korpi, 045 677 7192
MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila, 050 341 3167

EU:n yhteinen maatalouspolitiikka alkaa muotoutua – ilmasto- ja ympäristötoimien määrä kasvaa, mutta myös ruokaturvaa ja viljelijän toimeentuloa painotetaan23.10.2020 18:36:21 EESTTiedote

Jäsenmaat ja Euroopan parlamentti ovat tällä viikolla linjanneet EU:n uuden maatalouspolitiikan peruspilareita. Maatalousneuvoston päätelmät tuovat lisää ympäristö- ja ilmastotoimia maatalouspolitiikkaan, mutta myös tärkeitä joustoja jäsenmaille. Euroopan parlamentissa suurten puolueiden kompromissiesitykset toivat malttia ja pahimmat ylilyönnit torjuttiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK katsoo, että edellytykset varsin nopeaan kompromissiin EU-instituutioiden kesken ovat olemassa, ja kansallista maatalouspolitiikan ohjelmaa päästään rakentamaan hyvältä pohjalta. MTK:n tavoitteena on edelleen politiikka, joka takaa edellytykset kestävälle, kasvavalle ja kannattavalle maataloustuotannolle Suomessa. EU-päätökset varmistavat kansallisten tukijärjestelmien jatkuvuutta koko Suomessa.

MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita16.10.2020 08:40:27 EESTTiedote

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa9.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?9.10.2020 07:45:00 EESTTiedote

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.