OmaSp edistää pk-yritysten rahoitusta Euroopan investointirahaston turvin

Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) on allekirjoittanut uuden jatkokiintiön takaussopimuksesta Euroopan investointirahaston (EIR) kanssa. Yhteistyöohjelman tavoitteena on helpottaa suomalaisten pk-yritysten luoton saantia ja kannustaa investointeihin. Jatkosopimus kattaa yhteensä 75 miljoonan euron yritysluotot, joita pankki voi myöntää määrätyin kriteerein kasvuhakuisille PK-yrityksille. Luotonannon riskit jaetaan OmaSp:n ja EIR:n kesken.

Uutta rahoitusta tarjotaan sekä pk-yrityksen perustamisen alkuvaiheen investointeihin että nykyisten toimintojen tehostamiseen ja uusien hankkeiden toteuttamiseen. Takauksen avulla on mahdollista pienentää pk-yrityksien rahoitukseen liittyviä vakuusvaateita.

Pankki pk-yrittäjien tarpeisiin

OmaSp:n toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi on tyytyväinen, että pankki voi osaltaan olla vauhdittamassa Suomen talouskasvua: ”Tuntuu mukavalta, että EIR on valinnut meidät toistamiseen yhteistyökumppanikseen.  Tämä on hieno tilaisuus tukea pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja heidän toimintaedellytyksiään entistä vahvemmin ja erityisesti tällaisina aikoina.”

”Yritysrahoituksen osuus pankin luottokannassa on noin neljäkymmentä prosenttia ja takausohjelman avulla voimme vastata moniin pk-yritysten investointitarpeisiin. Haluamme tarjota parasta pankkipalvelua myös yritysasiakkaille ja uskon, että asiakasyrityksemme kokevat yhteistyökuvion hyvänä mahdollisuutena parantaa rahoitusmahdollisuuksiaan. Oikea-aikaisella ja nopeilla muutoksilla on yritysten mahdollista myös tänä aikana kasvattaa liiketoimintaansa. Nyt odotetaan rohkeutta ja poikkeuksellista uusiutumiskykyä ja kypsyyttä tehdä päätöksiä", pohtii OmaSp:n asiakasliiketoiminnan johtaja Pasi Turtio.

Valtakatu 32
53100 Lappeenranta

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 32 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 300 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on yli 3,5 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi

OmaSp tukee yrittäjyyttä käynnistämällä valtakunnallisen yhteistyön Suomen Uusyrityskeskuksen kanssa12.6.2020 09:04:53 EESTTiedote

Elinkeinoelämän tuki uusyrityskeskustoiminnalle on ensiarvoisen tärkeää. OmaSp liittyi jäseneksi, koska yrittäjyys on keskeinen arvo myös omassa toiminnassamme. Suomen 30 Uusyrityskeskusta neuvoo maksutta alkavia yrittäjiä ja yrittäjyyttä suunnittelevia. Koronakeväästä huolimatta, ja toisaalta juuri sen takia, perustamisneuvonnalle riittää kysyntää eri puolilla Suomea.

Sami Hirvonen OmaSp Joensuun konttorinjohtajaksi3.4.2020 08:22:09 EESTTiedote

Joensuun konttorinjohtaja Anna-Helena Kosela siirtyi työurallaan Oma Säästöpankissa eteenpäin kehityspäälliköksi käynnissä olevaan peruspankkijärjestelmän uudistamishankkeeseen. Tämän myötä Sami Hirvoselle aukesi paikka hypätä pankin kelkkaan konttorinjohtajaksi maaliskuun alussa 2020. Sami Hirvonen on joensuulainen ja monessa liemessä keitetty pankkialan ammattilainen. Hänellä on pankkialalta yli viidentoista vuoden kokemus ja vahva osaaminen muun muassa yrityspuolen asioissa ja maksuliikenteessä. Yrittäjähenkisyyttä Sami on saanut yrittäjä-vanhemmiltaan ja koulutukseltaan hän on kauppatieteiden ylioppilas ja tradenomi.