Omikron-virusvariantti tuotti epävarmuutta markkinoille – rahastoihin silti 73 miljoonaa euroa uutta pääomaa

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin marraskuussa yhteensä 73 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Rahastopääoma pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli marraskuun lopussa 156 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Uusia pääomia sijoitettiin lyhyen koron rahastoihin yhteensä 151 miljoonaa euroa. Pitkän koron rahastoihin sijoitettiin 108 miljoonaa euroa, yhdistelmärahastoihin 238 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 50 miljoonaa euroa. Osakerahastoista lunastettiin 474 miljoonaa euroa.

Osakerahastot

1 023

62 282

Yhdistelmärahastot

2 262

32 767

Pitkän koron rahastot

32 740

Lyhyen koron rahastot

3 369

18 468

Vaihtoehtoiset rahastot

9 875

8 580

156 131

Marraskuussa Etelä-Afrikassa havaittiin koronaviruksen uusi muunnos. Epävarmuus muunnoksen vaarallisuudesta ja mahdollisista vaikutuksista maailmantalouteen heijastui sijoitusmarkkinoille: keskeiset globaalit osakeindeksit laskivat. Osakemarkkinat kuitenkin toipuivat notkahduksestaan, kun virusmuunnoksen luonteesta saatiin tilannetta rauhoittavia arvioita.

Eurostatin ennakkotiedon mukaan euroalueen inflaatio oli marraskuussa 4,9 prosenttia. Sähkön ja kaasun hinnat ovat nyt ennätyskalliita eri puolilla Eurooppaa. Lisäksi euroalueella hintoja nostavat erilaiset tuotantoketjujen pullonkaulat. Euroopan keskuspankki pitää kuitenkin inflaation nousua väliaikaisena ilmiönä.

Osakerahastoissa lunastuksia tehtiin myös kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista. Huoli Kiinan rakennus- ja kiinteistösektorin taloudellisesta tilasta heijastui osakemarkkinoille. Lisäksi uudesta virusmuunnoksesta johtuva epävarmuus näkyi öljyn hinnassa ja sitä kautta Venäjän osakemarkkinoilla laskevina kursseina.

Korkosijoittajalle marraskuu oli tuottoisa kuukausi. Uudesta virusmuunnoksesta johtuva epävarmuus näkyi myös korkomarkkinoilla. Korot laskivat, mikä vaikutti korkorahastojen arvostuksiin positiivisesti. Euroopan keskuspankki on ilmoittanut, ettei se nosta ohjauskorkoaan vielä ensi vuonna. Talouden elpymisen myötä yrityksille syntyy nyt voittoja, joille etsitään negatiivisen korkotason oloissa positiivista korkotuottoa.

”Epävarmuus näkyi marraskuun rahasto-osuuksien nettomerkinnöissä. Riskiä hajautettiin sijoittamalla erityisesti yhdistelmärahastoihin. Korkorahastoista sijoittajat saivat positiivista tuottoa samaan aikaan, kun keskeiset globaalit osakeindeksit laskivat. Pelko rokotesuojan riittämättömyydestä uudelle virusmuunnokselle ja sen mahdolliset vaikutukset maailmantalouteen heijastuivat nopeasti osakemarkkinoille. Koronapandemia pitää edelleen sijoittajia varpaillaan”, summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten uusia varoja sijoitettiin nettomääräisesti globaalisti ja Pohjoismaihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 127 miljoonaa euroa.Pääomia lunastettiin kehittyville markkinoille ja Eurooppaan sijoittavista rahastoista yhteensä 514 miljoonaa euroa. Pohjois-Amerikkaan sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 2,27). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto
12 kk (ka.)

7 288

Pohjoismaat

8 870

Eurooppa

7 132

Pohjois-Amerikka

8 339

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

6 014

Maailma

1 586

21 339

Toimialarahastot

1 672

1 023

62 282

Pitkän koron rahastoissa varoja sijoitettiin euroalueen valtioriskiin ja kehittyville markkinoille sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 128 miljoonaa euroa. Varoja lunastettiin euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavista rahastoista, yhteensä 23 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät globaalisti korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavat rahastot 4,1 prosentin keskimääräisellä tuotolla.Euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 2,70).

Tuotto
12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

5 970

-1,5 %

Luokitellut yrityslainat EUR

9 862

-0,3 %

Korkeariskiset yrityslainat EUR

3 749

Valtioriski maailma

Luokitellut yrityslainat maailma

7 807

Korkeariskiset yrityslainat maailma

1 870

Kehittyvät markkinat

3 327

32 740

Rahastoraportti, marraskuu 2021

Markkinakatsaus, marraskuu 2021

Tilastokeskuksen vuoden 2019 varallisuustutkimuksen mukaan 34 prosentilla, eli noin 954 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia.Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 6 200 euroa.Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0 - 10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”12.1.2022 14:16:06 EET | Tiedote

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

Vuosi 2021 oli tuottoisa erityisesti osakerahastoihin sijoittaneille – Yhteenlaskettu rahastopääoma päätyi vuoden lopussa 159 miljardiin11.1.2022 14:30:06 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2021 yhteensä 9,1 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 159 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu5.1.2022 11:40:43 EET | Tiedote

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022 Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella. Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla. Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä. Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni: Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia? Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset ede

FA:n raportti: Pankkien vakavaraisuussääntelyllä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä – sääntelyn on tuettava sekä rahoitusvakautta että kestävää talouskasvua4.1.2022 12:02:56 EET | Tiedote

Finanssikriisin jälkeen luodut säädökset ovat vahvistaneet pankkisektorin häiriönsietokykyä. Pankkien sääntely ja sille asetetut tavoitteet kehittyvät jatkuvasti. Uusien säädösten keskeinen tavoite on luoda edellytyksiä kestävälle talouskasvulle pankkien häiriönsietokyvyn parantamisen ohella. Finanssiala ry:n (FA) asiantuntija Jussi Kettunen on laatinut raportin pankkien vakavaraissääntelyn roolista vihreän siirtymän mahdollistamisessa. Vuoden 2020 alussa voimaan tullut kestävän rahoituksen taksonomia luo ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle yhteisen kriteeristön. Kestäville sijoituskohteille on rahoitusmarkkinoilla suurta kysyntää, ja taksonomiaa hyödyntämällä yritykset voivat erottua edukseen. Huomioitavaa on, että taksonomia ei kiellä mitään taloudellista toimintaa. Taksonomia tulee olemaan elävä työkalu, joka kehittyy vuosien mittaan. Finanssiala ry pitää tärkeänä taksonomian kehittämistä EU:n finanssimarkkinoille ja määrittelyjen yhdenmukaistamista. Taksonomi

Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta27.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.