Omistajapolitiikassa tarvitaan strategista otetta kaikilla toimialoilla

Teollisuuden palkansaajat TP ry vaatii, että valtion omistuksien hoitamiseen otetaan strategisempi ote. Poliittinen epävarmuus valtion omistajapolitiikassa on merkittävä haittatekijä yritysten investointihalukkuudelle.

Erityisesti TP kritisoi liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmia pilkkoa VR:n nykyrakenne kolmeen uuteen valtionyhtiöön. Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston laskelmat ovat osoittaneet, että VR:n pilkkominen johtaa kustannusten kasvuun sekä henkilöliikenteessä että teollisuudessa. Lisäksi valtion osinkotulot uhkaavat pudota huomattavasti. Teollisuuden palkansaajat TP ihmettelee, miksi omistajaohjauksen varoituksista huolimatta pilkkomista viedään härkäpäisesti eteenpäin.

TP:n mukaan VR:n tapauksessa pitäisi ottaa mallia valtion kaivostoimialan sijoitusten keskittämisestä. Terrafame Groupin pohjalle luotavassa järjestelyssä valtion uuteen omistus- ja kehitysyhtiöön Suomen Malminjalostus Oy:öön kootaan kaivostoimialan paras osaaminen vauhdittamaan kaivos- ja akkuklusterin kilpailukykyä.

– Kaivostoimialan järjestely on erinomainen esimerkki aktiivisesta omistajapolitiikasta. Valtiovalta on kaivostoimialalla ymmärtänyt hyvin synergioiden ja strategisten kokonaisuuksien merkityksen, TP:n puheenjohtaja Samu Salo toteaa.

Teollisuuden kannalta pitkäjänteinen valtion omistuksen kehittäminen on äärimmäisen tärkeää. Raideliikenteessä nähty poukkoileva ja ristiriitainen omistajapolitiikka sen sijaan vaikeuttaa yritysten ja viennin toimintaympäristöä.

– Valtion omaisuuden hoitamiseen on suhtauduttava vakavasti. On hämmentävää, että samaan aikaan joudumme todistamaan kahta toisilleen täysin vastakkaista prosessia teollisuudelle tärkeillä toimialoilla, Salo sanoo.

TP kehottaa maan hallitusta ottamaan aikalisän VR:ää koskevissa suunnitelmissaan. Raideliikenteen kokonaisuuteen on haettava strategista omistajuuden ratkaisua, joka turvaa raideliikenteen toimintaedellytykset koko maassa, hyvän palvelun sekä teollisuuden kuljetusten kustannustason.

Lisätiedot:

TP:n puheenjohtaja Samu Salo, p. 040 184 2290
TP:n pääsihteeri Matti Hirvola, p. 0400 764 518

John Stenbergin ranta 6, 6. krs.

Pääsihteeri Matti Hirvola 0400 764 518http://www.tpry.fi

Teollisuuden palkansaajat TP ry on jäsenliittojensa yhteistyö- ja vaikuttamisjärjestö. Perimmäisenä tehtävänä on edistää teollisuuden ja sen työntekijöiden hyvinvointia kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla. TP:ssä on 18 ammattiliittoa kaikista kolmesta palkansaajien keskusjärjestöstä. TP:n liittojen edustamilla aloilla työskentelee noin 750 000 palkansaajaa.