Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Omistusasujista vanhemmat ikäluokat tietoisempia taloyhtiön asioista – kymmenesosa nuorista asukkaista ei tiedä vastikkeen suuruutta

Jaa
Oman taloyhtiön asioita tunnetaan pääsääntöisesti varsin hyvin, kertoo Danske Bankin tutkimus. Asioiden tuntemus on kaikkien kysyttyjen asioiden osalta selkeästi heikointa nuorimpien omistusasujien kohdalla. Heistä jopa kolmannes ei tiedä tontin omistusta, kymmenesosa vastikkeen suuruutta ja joka kuudes ei tiedä isännöitsijää.

Vähintään neljä viidestä suomalaisesta omistusasujasta katsoo tuntevansa vähintään melko hyvin vastikkeiden suuruudet, hallituksen kokoonpanon, tulevat remontit tai korjaukset ja taloyhtiön taloudellisen tilanteen. Tämä ilmenee Danske Bankin YouGovilla teettämästä tutkimuksesta.

Vastikkeen suuruus tunnetaan parhaiten: kaikista kyselyyn vastanneista omistusasujista vähintään neljä viidestä katsoo tuntevansa sen vähintään melko hyvin. Hallituksen kokoonpanon suhteen on eniten melko huonosti tai ei lainkaan tuntevia, heitä on noin viidennes.

Kysyimme myös, tietävätkö vastaajat taloyhtiön tontin omistuksen ja sen, kuka on isännöitsijä. Nämä asiat tuntuivat olevan hyvin hallussa: vain joka kymmenes kaikista vastaajista myöntää, ettei tiedä, mikä taho omistaa taloyhtiön tontin.

Nuorimpien omistusasujien kohdalla tietämys asioista on selvästi heikointa kaikissa kysytyissä osa-alueissa: 18–29-vuotiaista vastaajista vastikkeen suuruuden tiesi hyvin tai melko hyvin 78 %, kun vanhempien ikäryhmien kohdalla sama luku on yli 90 %. Esimerkiksi taloyhtiön hallituksen kokoonpanon tietää nuorista enää vain reilut 50 %, kun yli 60-vuotiaista tämä tieto oli peräti 87 %:lla hallussa.

Kyselyn mukaan asukkaat ovat pääosin varsin tyytyväisiä siihen, miten taloyhtiön asioita on hoidettu. Vakavaraisuuden ja kunnossapidon osalta kriittisiä asioiden hoitoon on joka kymmenes, muut ovat vähintään melko tyytyväisiä. Viihtyvyyden hoidon osalta kriittisiä on kuitenkin hieman enemmän, joka kuudes.

”On tärkeää, että omasta varallisuudesta ja sen hoidosta ollaan kiinnostuneita. Ei ole omistajan etu, että taloyhtiötä ja sen taloutta hoidetaan välinpitämättömästi. Asioista perillä oleminen tuo myös taloudellista mielenrauhaa”, sanoo Danske Bankin asunto-osakeyhtiörahoituksesta vastaava johtaja Ville Roihu.

Huomionarvoista on, että kriittisesti taloyhtiön asioiden toteutuneeseen hoitoon suhtautuvat tuntevat muita selvästi huonommin taloyhtiönsä asioita. Erityisesti taloyhtiön taloudellisen tilanteen tuntemisessa kriittiset ovat selvästi muita heikomassa tilanteessa.

”Kriittisesti taloyhtiön eri asioiden hoitoon suhtautuvat osallistuvat taloyhtiön yhtiökokoukseen hieman harvemmin kuin asioiden hoitoon tyytyväiset. Nuorimmista joka kolmas sanoo, ettei osallistu koskaan, vain kaksi viidestä heistä osallistuu aina tai lähes aina. On erittäin luonnollista, että mitä aktiivisemmin osallistuu, sitä paremmin taloyhtiön asioista tietää. Taloyhtiön kokouksiin osallistuminen on tapa pitää huolta omasta varallisuudestaan ja suositeltavaa ihan jokaiselle. Samalla sillä vaikutetaan myös omaan asumismukavuuteensa”, Roihu jatkaa.

Lisätiedot:

Ville Roihu, asunto-osakeyhtiörahoituksesta vastaava johtaja, Danske Bank, +358 (0)50 426 4637, ville.roihu@danskebank.fi

Tietoa tutkimuksesta:

  • Kyselytutkimuksen Danske Bankilleon toteuttanut YouGov Finland.
  • Tiedot kerättiin sähköpostikyselynä 31.3.2020 – 3.4.2020 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa.
  • Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuuluvat taloyhtiössä asuvat suomalaiset. Lähtöotokseen valittiin edustavalla otoksella kerros-, pari- tai rivitalossa asuvat, jotka omistavat asuntonsa (ei vuokralla asuvia). Erillistalossa asuvat eivät kuuluneet kohderyhmään, sillä erillistalot eivät useinkaan ole taloyhtiömuotoisia.
  • Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1000 em. kriteerit täyttävää henkilöä. Kokonaistuloksissa (n=1000) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±2,8%-yksikköä suuntaansa (95 % luottamustasolla).

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:


Ville Roihu, asunto-osakeyhtiörahoituksesta vastaava johtaja, Danske Bank, +358 (0)50 426 4637, ville.roihu@danskebank.fi

Tietoja julkaisijasta

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
00075 DANSKE BANK

010 546 0000https://danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye