Omkring en tredjedel av coronastöden till ensamföretagare har använts

Kommunerna har tagit emot drygt 36 000 ansökningar om coronastöd till ensamföretagare. Av ansökningarna har cirka 34 000 behandlats och knappt 30 000 godkänts.

Uppgifterna framgår av en enkät som utfördes av Kommunförbundet i augusti. Enkäten besvarades av 197 kommuner.

Regeringen har reserverat 250 miljoner euro för understödet till ensamföretagare. Arbets- och näringsministeriet har beviljat kommunerna finansiering enligt en kalkylerad andel som står i proportion till antalet ensamföretagare i kommunen.

Enligt enkäten har hittills omkring en tredjedel av de reserverade understöden beviljats.

– Enligt kommunerna är det framför allt företag inom turism- och restaurangbranschen samt passagerartrafiken och företag som är beroende av trafiken vid ryska gränsen som behöver stöd. Stöd behövs också för företag inom evenemangs- och kultursektorn samt nya företag, berättar Jarkko Huovinen, direktör för Kommunförbundets enhet Regioner och samhällen.

– Många av de tillfrågade ansåg att coronan drabbar industrin med fördröjning och att det borde finnas beredskap för stödåtgärder om pandemin drar ut på tiden. Stöd behövs både för utveckling och för akuta kostnader.

Ensamföretagare kan ansöka om ett engångsstöd på 2 000 euro hos kommunen. Stödet är avsett att användas för företagarens verksamhetskostnader. Syftet med stödet är att säkerställa att företaget kan fortsätta sin verksamhet på ett lönsamt sätt efter coronakrisen.

Kommunförbundet genomförde 17.8–20.8.2020 en elektronisk enkät som besvarades av 197 kommuner. Svarsprocenten varierar mellan 59 procent bland kommuner med mindre än 5 000 invånare och 78 procent bland städer med mer än 100 000 invånare. De kommuner som svarade har sammanlagt 3,96 miljoner invånare, vilket är 72 procent av hela landets befolkning.

Jarkko Huovinen, direktör för enheten Regioner och samhällen, tfn 040 531 6655, jarkko.huovinen(a)kommunforbundet.fi

Mer information om understödet:

Kommunförbundet: Kommunernas krisstöd till ensamföretagare

Arbets- och näringsministeriet: Anvisningar till kommunerna om coronastödexternal link

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.