Omställningsförhandlingarna vid Kommunförbundet rf och Kommunförbundet Service Ab har avslutats

Finlands Kommunförbund rf och Kommunförbundet Service Ab har efter omställningsförhandlingar enligt samarbetslagen beslutat säga upp 23 anställda. Dessutom håller anställningsförhållandet för 12 arbetstagare på att upphöra av andra orsaker, till exempel pensionsavgång eller uppsägning på eget initiativ.

Omställningsförhandlingarna som inleddes i september gällde hela personalen vid Kommunförbundet och Kommunförbundet Service Ab, utom verkställande direktören och vice verkställande direktörerna. När omställningsförhandlingarna inleddes bedömdes uppsägningsbehovet till högst 60 personer vid Kommunförbundet och åtta vid Kommunförbundet Service Ab.

– Under förhandlingarnas gång hittade vi sparobjekt också på andra håll än i personalutgifterna. Vid förhandlingarna gick vi igenom den service som är viktig för våra medlemskommuner i framtiden trots våra krympande resurser, säger förbundets verkställande direktör Minna Karhunen.

– I framtiden kommer vi att fokusera på proaktiv och strategisk intressebevakning samt fungerande rådgivningstjänster. Dessa ska stödjas av faktabaserade analyser och utvecklingsarbete. Vi vill vara i nära kontakt med städer och kommuner och stödja hanteringen av omvärldsförändringar och kommunernas framtida uppgifter.

Kommunförbundet hade före omställningsförhandlingarna cirka 190 anställda och Kommunförbundet Service Ab åtta.

Kommunförbundet bevakar kommunernas intressen, utvecklar kommunsektorn och erbjuder sakkunnigtjänster. Alla Finlands 309 städer och kommuner är medlemmar i Kommunförbundet. Omställningsförhandlingarna berodde på att Kommunförbundets medlemsavgifter minskar med 30 procent från och med år 2023. Förändringar behövs också på grund av vårdreformen, som innebär att ansvaret för social- och hälsovården och räddningsväsendet överförs från kommunerna och samkommunerna till välfärdsområdena 1.1.2023.

För att trygga servicen för välfärdsområdena grundade Kommunförbundet i slutet av oktober Välfärdsområdesbolaget Ab. Sexton fastanställda från Kommunförbundet och Kommunförbundet Service Ab kommer att överföras till bolaget. Bolaget skapar förutsättningar för bland annat ett fortsatt förändringsstöd och stöd för en egen gemensam intressebevakning för välfärdsområdena. Bolagets verksamhet kommer att anpassas enligt välfärdsområdenas behov och det ska enligt planerna inleda sin verksamhet 1.1.2023. Avsikten är att välfärdsområdena genom en riktad aktieemission blir ägare i bolaget.

Kommunförbundets verkställande direktör Minna Karhunen, tfn 050 380 5907

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Selvitys: Joukkoliikennettä kuritettaisiin arvonlisäverokannan korottamisella turhaan - ALV:n nosto vähentää valtion tuloja20.3.2024 09:52:58 EET | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökuljetusten arvonlisäverokantaa nostetaan 4 prosenttiyksikköä nykyisestä 10 %:sta 14 %:iin. Linja-autoliitto, Paikallisliikenneliitto ja Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että joukkoliikenteen arvonlisäverokanta pidettäisiin ennallaan. Jos muutos tehdään, uhkana on, että asiakkaat saavat aiempaa niukempaa palvelua, kun verotus vaikuttaa kaupunkien ja kuntien joukkoliikennekustannuksiin. Linja-autoliiton teettämän selvityksen mukaan veronkorotus ei lisää valtion verokertymää. Arvonlisäverokannan korottaminen siirtyy hintoihin, eli matkustamisesta tulee nykyistä kalliimpaa. Muutos pienentäisi esimerkiksi linja-autoalan tuloja, mikä voi pahimmillaan johtaa palvelutarjonnan karsimiseen. Kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen kohdistuu lisäksi ilmastoperusteisen valtionavustuksen poisto. ALV-korotus tämän ja yleisen kustannustason nousun kanssa lisäisi entisestään toimialan kustannuksia.

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.