On ihan ok olla allapäin - Psykoterapeutti Antti Ervastin ja kuvittaja Matti Pikkujämsän uutuuskirja näyttää, että tunteet ovat osa työpäivää

Etätöiden jatkuminen haastaa monen työntekijän jaksamisen. Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Tunti tunnilta tuntien – 100 havaintoa työelämästä (Gummerus), kuinka palautua ja pitää työ ja vapaa-aika tasapainossa rutiinien ja tunneälykkyyden avulla. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee vakaviakin työssäjaksamisen ja mielenterveyden asioita samaistuttavien eläinpiirrosten avulla.

Etätyöaikana palautuminen ja tunteiden hyväksyminen osaksi työpäivää on tärkeämpää kuin koskaan, muistuttaa psykoterapeutti Antti Ervasti.

- Hyvät rutiinit, positiiviset tavat ja tunneälykkyys suojaavat. Tärkeää on myös muistaa kysellä työkaverin kuulumisia. Kun uskallamme tiedustella työkaverin vointia, normalisoimme vaikeista asioista puhumista, sanoo Ervasti.

Ervastin ja kuvittaja Matti Pikkujämsän uutuuskirja avaa muun muassa, miksi on tärkeää olla offline ilman syyllisyyttä myös työpäivän aikana ja miten modernissa työyhteisössä voi olla omalla ilmoituksella pari päivää poissa myös mielen huonovointisuuden vuoksi. Olennaista on olla armollinen itselleen ja muille.

Anna pudonneen jäätelön sulaa

Kirja käsittelee samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla myös työpaikan jännitteitä, urakriisejä, uupumusta ja stressiä.

"On paljon asioita, joihin voi vaikuttaa, mutta myös tilanteita, joiden edessä voi vain nostaa tassut ylös ja antaa pudonneen jäätelöpallon sulaa. Voi hengittää syvään, pyyhkiä tahrat, ostaa uuden jäätelön ja pitää siitä parempaa huolta."

CupOfTherapy-eläinhahmot auttavat keskustelemaan vaikeistakin mielenterveyden asioista. Konsepti on menestynyt kansainvälisesti etenkin Aasiassa ja Tunti tunnilta tuntien on julkaistu jo Hong Kongissa ja Taiwanissa.

Antti Ervasti (s. 1975) on psykoterapeutti ja luennoitsija, joka on erikoistunut perhe-, pari- ja seksuaaliterapiaan.

Matti Pikkujämsä (s. 1976) on taiteilija ja kuvittaja, joka on tunnettu lastenkirja- ja lehtikuvituksistaan. Hän on suunnitellut tekstiili- ja astiakuvituksia muun muassa Mujille ja Marimekolle.

Antti Ervasti, Matti Pikkujämsä, CupOfTherapy: Tunti tunnilta tuntien – 100 havaintoa työelämästä

#voihyvintöissä #mielenmaisematnakyviksi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.