Ongelmia kesätöissä? – Maksuton kesäduunari-info neuvoo pulmatilanteissa

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään keskiviikkona.

Kesäduunarineuvoja Juuli Jokinen kehottaa kesätyöntekijöitä käymään huolellisesti läpi työsuhteen ehdot ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Kesäduunari-infosta voi pyytää neuvoja myös ennen kesätyön alkamista, Jokinen vinkkaa.

Palkansaajakeskusjärjestöjen yhteinen maksuton neuvontapalvelu auttaa kesätyöntekijöitä jo 14. kesänä. Kesäduunari-info on vastannut vuosien kuluessa tuhansien nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin.

Infosta voi kysyä neuvoa esimerkiksi palkkaan, työaikaan ja koeaikaan liittyen.

– Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten avun pyytämistä ei tarvitse arastella.

Juuli Jokinen muistuttaa, että kesätyöntekijällä on oikeus saada kunnollinen perehdytys työhönsä.

– Työnantaja on velvollinen antamaan ohjausta muun muassa työpaikan olosuhteista, koneiden ja laitteiden käytöstä sekä työturvallisuudesta. Kunnollinen opastus vähentää työtapaturmia, parantaa työn laatua ja lisää myös työhyvinvointia.

Kesäduunari-info palvelee toukokuusta elokuun loppuun

Kesäduunari info aukeaa tänään keskiviikkona 2. toukokuuta ja on avoinna perjantaihin 31. elokuuta saakka. Palvelun verkkosivuille www.kesaduunari.fi on koottu kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa kuten kesäduunarin muistilista ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Sivujen kautta voi lähettää kysymyksiä kesäduunarineuvojalle.

Puhelinpalvelu vastaa maanantaista perjantaihin kello 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä.

Puhelimitse neuvoja saa numerosta 0800 179 279. Kesäduunari-info on myös Facebookissa https://www.facebook.com/kesaduunari/ ja Twitterissä https://twitter.com/Kesaduunari.

Kuvia Juuli Jokisesta dropboxissa:

Kesäduunarineuvoja Juuli Jokinen, puh. 040 7471 571

Akava: Katse työ- ja toimintakyvyn tukemiseen22.2.2019 09:12:41Tiedote

Akavan uudistetun terveyspoliittisen ohjelman keskeisenä tavoitteena on väestön terveyden ja työkyvyn edistäminen. Akava korostaa, että sosiaali- ja terveyspolitiikan painopiste pitää siirtää terveyttä edistävään ja kuntouttavaan toimintaan. Väestön voimavaroja pitää vahvistaa ja panostaa syrjäytymisen ehkäisyyn. Akava esittää, että työ- ja toimintakyvyn tukeminen nostetaan seuraavien hallituskausien keskeiseksi strategiseksi tavoitteeksi.

Akava Works -selvitys: Ammattikorkeakoulututkinnosta hyötyä työmarkkinoilla21.2.2019 09:00:30Tiedote

Akava Worksin tuore selvitys ammattikorkeakoulutuksen vaikutuksesta menestykseen työmarkkinoilla osoittaa, että opinnoista on hyötyä palkkakehityksessä ja työllistymisessä. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun professorit Petri Böckerman ja Mika Haapanen tekivät selvityksen Akava Worksin toimeksiannosta. Menestymistä työmarkkinoilla arvioitiin sekä valmistumisen jälkeisellä työllisyydellä että ansiotasolla.

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.