Onko mökilläsi käynyt kutsumattomia vieraita jyrsimässä johtoja?

Ovatko hiiret riehuneet vapaasti mökilläsi talven aikana? Meistä monet ovat juuri näillä hetkillä lähtemässä kesämökeille tai muille vapaa-ajan asunnoille tuulettamaan ja putsaamaan paikkoja tulevaa kesää varten. Löydä sähkömies -palvelu vinkkaa: Tarkista ainakin kosteiden tilojen sähköjohtojen kunto siltä varalta, että jyrsijöitä on ollut paikalla.
Onko mökilläsi käynyt talven aikana kutsumattomia vieraita  jyrsimässä sähköjohtoja tai muita sähkölaitteita? Kuva Elsäkerhetsverket
Onko mökilläsi käynyt talven aikana kutsumattomia vieraita jyrsimässä sähköjohtoja tai muita sähkölaitteita? Kuva Elsäkerhetsverket

Keväällä ensimmäisen kesämökkikäynnin yhteydessä on hyvä katsastaa sähkölaitteistot, sillä sähköturvallisuus on voinut vaarantua talven aikana, kun laitteet ovat olleet käyttämättöminä ja suljettuina. Tarkista, että kaapelit, pistokkeet ja pistorasiat eivät ole löystyneet tai ettei niissä ole näkyviä vaurioita, kuten esim. että hiirien jyrsintäjälkiä, halkeamia tai tummentumia.

- Katsasta myös sähkökeskus ja kiinteät sähköasennukset, opastaa Löydä sähkömies -palvelun tekninen asiantuntija Jenna Kauppila.

- On lisäksi suositeltavaa testata vikavirtasuojakytkimen toiminta käyttöohjetta noudattaen ja varmistaa, että se toimii tarkoitetusti. Ellei se toimi, kutsu paikalle sähkömies. Yhteystiedot löydät www.loydasahkomies.fi -hakupalvelusta. Ja jos mökilläsi ei ole lainkaan vikavirtasuojakytkintä, sellaisen asennuttamista kannattaa harkita, opastaa Kauppila.

Kauppilan mukaan huomiota vaativat myös sähkökiukaat - joita joillakin myös kesämökeillään on - sekä erityisesti lämminvesivaraajat. Molemmat ovat sähkölaitteita, joissa normaalikäytössä on vettä. Pitkään käyttämättöminä saattaa kosteus hapertaa vastukset ja laitteiden saumat. Tällöin voi ilmaantua sähköturvallisuuspuutteita ja varaajien osalta myös vaara vesivahingosta.

Miksi mökkisähköistyksen suhteen on syytä olla tarkkana?

Ihmiset viettävät kesäasunnoillaan vuodesta vain joitakin kuukausia. Lämmöt ovat pois päältä pitkiä aikoja ja sähkölaitteita säilytetään ulkorakennuksissa, varastoissa tai terasseilla. Jotkut sähkölaitteet ovat erittäin arkoja säävaihtelulle ja kosteudelle ja ovat silti käytössä vuosikausia.

Kesämökki on paikka, jossa vierailee oman väen lisäksi kaiken ikäisiä sukulaisia ja ystäviä viettämässä aikaa. Muista, että mökin omistajana sinä olet vastuussa siitä, että sähkölaitteet ovat turvallisia käyttää!

Sen sijaan, että käyttäisit ulkotilojen sähkötarpeisiin sisäolosuhteisiin tarkoitettuja jatkojohtoja, pyydä sähköasentaja käymään ja asentamaan Suomen säätiloihin soveltuvia ulkopistorasioita mökin terassille, ulkorakennuksiin, kesäkeittiöihin jne.

Lyhyesti

• Tarkista mökillä johdot, pistorasiat ja pistokkeet, ettei niissä näy merkkejä vahingoittumisesta.
  • Tarkista – mielellään osaavan sähköistysalan ammattilaisen kanssa – kiinteät sähköasennukset ja sähkökeskus.
  • Käytä vikavirtasuojausta ja testaa sen toimivuus ohjeen mukaan.
  • Muista, että sinä olet mökin omistajana vastuussa sähköturvallisuuden toteutumisesta.
  • Jos olet vähääkään epävarma sähköistyksien kunnosta, pyydä paikalle sähköalan ammattilainen.

Lisätietoja sähköistyksestä
- Tekninen asiantuntija Jenna Kauppila, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 09 547 610, jenna.kauppila@sahkoinfo.fi

Lisätietoja Löydä sähkömies -palvelusta
- Viestintäjohtaja Paula Ihamäki, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 041 451 5482, paula.ihamaki@stul.fi

Pätevyydet ja oikeudet omaavan ammattilaisen kanssa voi suunnitella myös piha-alueille turvallista sähköistystä. Kuva Anne Yrjänä

Löydä sähkömies on sähköistysalan yhteinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.
www.löydäsähkömies.fi