Onko sinulla palvelu, joka voi muuttaa Helsingin seutua? Osallistu ja voita liikkumisen kilpailu!

IdeaLab-kilpailussa on jaossa miljoona euroa uusien liikkumisratkaisujen pilotointiin. HSL etsii innovaatiokilpailulla uusia liikkumisen palveluita metropolialueelle.

HSL käynnistää kesäkuussa IdeaLab-kilpailun. Tavoitteena on pilotoida uusia liikkumisen vaihtoehtoja seuraavan kahden vuoden aikana yhteistyössä yritysten ja asiakkaiden kanssa. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Tarjoa ihmiselle uusi vaihtoehto liikkumiseen, ja palvelullasi voi pian olla asiakaskunta, joka tekee miljoona matkaa päivässä.

HSL käynnistää kesäkuussa IdeaLab-innovaatiokilpailun, jossa etsitään uusia ratkaisuja ja kiinnostavia palveluja liikkumiseen koko metropolialueella.

”Haemme palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden arjesta ja liikkumisesta helppoa ja sujuvaa. Tavoitteenamme on löytää HSL:n palveluita täydentäviä ja uudistavia ratkaisuja”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

IdeaLab-kilpailu käynnistyy kesäkuun lopussa. HSL haluaa kilpailulla löytää 2-3 uutta liikkumisen palvelua.

”Tarjoamme uusien ratkaisujen pilotointiin ja kehittämiseen yhteensä miljoona euroa”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL pilotoi uusia liikkumisen vaihtoehtoja seuraavan kahden vuoden aikana yhteistyössä yritysten ja asiakkaiden kanssa nopeasti ja ketterästi.

”HSL:n asiakaskunta tekee miljoona matkaa päivässä: tämä on poikkeuksellisen herkullinen ympäristö saada uudet liikkumispalvelut todelliseen tehokäyttöön”, Uusitalo sanoo.

HSL etsii ratkaisuja, jotka voivat liittyä esimerkiksi kimppakyyteihin, haja-asutusalueiden liikkumisratkaisuihin, ostosten kuljetuksiin, harrastuskuljetuksiin tai liikkumistarvetta vähentäviin ratkaisuihin. Pilotoitavat palvelut valitaan niin, että ne ovat kestäviä niin taloudellisesti kuin ympäristönkin kannalta. Yksi tärkeä tavoite on myös liikenteen päästöjen vähentäminen.

”Ratkaisu voi olla myös jotain aivan uutta uudenajan kauppa-autosta matkaketjujen yhdistelyyn tai etätyöhotelliin. Haluamme valjastaa mukaan joukkoälyn. Hienoja ratkaisuja on jo olemassa. Haluamme auttaa ne lentoon ja tarjota nopeasti asiakkaiden kokeiltavaksi", sanoo Jemina Uusitalo.

Innovaatiokilpailuun voi osallistua valmiilla palveluilla tai konsepteilla, jotka voidaan nopeasti kehittää piloteiksi.

Kilpailu avataan kesäkuun lopussa. Kilpailu toteutetaan tarjouskilpailuna, josta asiantuntijatuomaristo valitsee parhaat ehdotukset kokeiluun.

”Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista. Uskomme, että uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa”, Uusitalo sanoo.

Mari Flink, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja, puhelin: 040 715 0440
Jemina Uusitalo, HSL:n MaaS-projektipäällikkö, puhelin: 044 055 7903

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun

Junaliikenteen kilpailutus Helsingin seudulla etenee – HSL julkaisi linjaukset sopimuskokonaisuuteen ja tarjouspyyntöön7.5.2019 09:22:03 EESTTiedote

HSL-alueen junaliikenne siirtyy uuteen aikaan kesäkuussa 2021, kun HSL:n lähijunia alkaa liikennöidä tarjouskilpailun voittanut operaattori. HSL on nyt julkaissut linjaukset kilpailun tarjouspyyntöön ja sopimuskokonaisuuteen. Sopimus- ja tarjouspyyntöluonnokset lähetetään nyt ehdokkaille kommentoitavaksi, ja lopulliset tarjouspyyntö ja sopimus julkaistaan kommenttikierroksen jälkeen.