Onko sinulla palvelu, joka voi muuttaa Helsingin seutua? Osallistu ja voita liikkumisen kilpailu!

IdeaLab-kilpailussa on jaossa miljoona euroa uusien liikkumisratkaisujen pilotointiin. HSL etsii innovaatiokilpailulla uusia liikkumisen palveluita metropolialueelle.

HSL käynnistää kesäkuussa IdeaLab-kilpailun. Tavoitteena on pilotoida uusia liikkumisen vaihtoehtoja seuraavan kahden vuoden aikana yhteistyössä yritysten ja asiakkaiden kanssa. Kuva: HSL / Lauri Eriksson

Tarjoa ihmiselle uusi vaihtoehto liikkumiseen, ja palvelullasi voi pian olla asiakaskunta, joka tekee miljoona matkaa päivässä.

HSL käynnistää kesäkuussa IdeaLab-innovaatiokilpailun, jossa etsitään uusia ratkaisuja ja kiinnostavia palveluja liikkumiseen koko metropolialueella.

”Haemme palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden arjesta ja liikkumisesta helppoa ja sujuvaa. Tavoitteenamme on löytää HSL:n palveluita täydentäviä ja uudistavia ratkaisuja”, sanoo HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink.

IdeaLab-kilpailu käynnistyy kesäkuun lopussa. HSL haluaa kilpailulla löytää 2-3 uutta liikkumisen palvelua.

”Tarjoamme uusien ratkaisujen pilotointiin ja kehittämiseen yhteensä miljoona euroa”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

HSL pilotoi uusia liikkumisen vaihtoehtoja seuraavan kahden vuoden aikana yhteistyössä yritysten ja asiakkaiden kanssa nopeasti ja ketterästi.

”HSL:n asiakaskunta tekee miljoona matkaa päivässä: tämä on poikkeuksellisen herkullinen ympäristö saada uudet liikkumispalvelut todelliseen tehokäyttöön”, Uusitalo sanoo.

HSL etsii ratkaisuja, jotka voivat liittyä esimerkiksi kimppakyyteihin, haja-asutusalueiden liikkumisratkaisuihin, ostosten kuljetuksiin, harrastuskuljetuksiin tai liikkumistarvetta vähentäviin ratkaisuihin. Pilotoitavat palvelut valitaan niin, että ne ovat kestäviä niin taloudellisesti kuin ympäristönkin kannalta. Yksi tärkeä tavoite on myös liikenteen päästöjen vähentäminen.

”Ratkaisu voi olla myös jotain aivan uutta uudenajan kauppa-autosta matkaketjujen yhdistelyyn tai etätyöhotelliin. Haluamme valjastaa mukaan joukkoälyn. Hienoja ratkaisuja on jo olemassa. Haluamme auttaa ne lentoon ja tarjota nopeasti asiakkaiden kokeiltavaksi", sanoo Jemina Uusitalo.

Innovaatiokilpailuun voi osallistua valmiilla palveluilla tai konsepteilla, jotka voidaan nopeasti kehittää piloteiksi.

Kilpailu avataan kesäkuun lopussa. Kilpailu toteutetaan tarjouskilpailuna, josta asiantuntijatuomaristo valitsee parhaat ehdotukset kokeiluun.

”Tavoitteena on, että pilotin jälkeen sekä pilotoivalla yrityksellä, HSL:llä että jäsenkunnilla on yhteinen tahto jatkaa palveluiden tarjoamista. Uskomme, että uudet arkea helpottavat palvelut löytyvät yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa”, Uusitalo sanoo.

Mari Flink, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja, puhelin: 040 715 0440
Jemina Uusitalo, HSL:n MaaS-projektipäällikkö, puhelin: 044 055 7903

HSL:n hallituksen päätöksiä 2.10.20182.10.2018 14:12Tiedote

Jäsenkuntien lausunnot HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021 Hallitus merkitsi tiedoksi kuntien lausunnot HSL:n taloussuunnitelmaehdotukseen vuosille 2019-2021. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-2 Osavuosikatsaus 2/2018 HSL:n osavuosikatsaus tammi–elokuulta ennakoi talousarviota parempaa tulosta. Tätä selittävät etenkin kasvaneet matkustajamäärät ja lipputulojen suotuisa kehitys. Hallitus merkitsi tiedoksi osavuosikatsauksen 2/2018. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018555-3 Syysyhtymäkokouksen koolle kutsuminen 27.11.2018 Hallitus kutsui koolle syysyhtymäkokouksen 27.11.2018. Syysyhtymäkokouksen tehtäviin kuuluu muun muassa talousarvion, taloussuunnitelmien ja strategian sekä sitovat tavoitteet sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documen