Onko yksityinen peikko?

Tervetuloa seminaariin tiistaina 6.3.2018 klo 15:30 - 17:30 Vanhalle ylioppilastalolle!

Vuonna 2018 sote-uudistuksen lait näkevät viimein päivänvalon. Rakenteiden muutos on mittava. Yhtä suurta mullistusta saatetaan kuitenkin tarvita myös kulttuurin ja ajattelutavan muutoksissa. Onnistuuko tämä? Väitteitä etenkin valinnanvapauteen liittyen on lennellyt suuntaan, jos toiseenkin.

"Kilpailu ei toimi sote-palveluissa"

"Julkinen kantaa vastuun ja yksityinen kuorii kerman" "Valinnanvapaus tulee kalliiksi"

Näinkö on?

Hyvinvointialan liitto nostaa kissan pöydälle, ja käy avoimen keskustelun valinnanvapaudesta ja yksityisen roolista uudessa sote-maailmassa Vanhalla ylioppilastalolla tiistaina 6.3.

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä

Tervetuloa kuulemaan mitä sote-uudistuksen päävalmistelijat ja tulevaisuuden toteuttajat ajattelevat näistä väitteistä. Pitkäaikaisen politiikan toimittajakonkarin Timo Haapalan johdolla haastamme keskusteluun sote- ja maakuntauudistuksen projektijohtaja Päivi Nergin, Uudenmaan maakuntauudistuksen muutosjohtaja Markus Sovalan, kansanedustaja Elina Lepomäen, sekä Hyvinvointialan liiton hallituksen puheenjohtaja, Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpään.

Jääthän kanssamme myös haukkaamaan kevyttä iltapalaa tilaisuuden jälkeen!

Varmista paikkasi ilmoittautumalla mukaan mahdollisimman pian tästä.

Nähdään Ylioppilastalolla!

ps. Osallistu keskusteluun jo nyt tunnisteella #Hyvinvointiala #onkoyksityinenpeikko

Ulla-Maija Rajakangas

Lauri Koponen

Asiantuntija, Vaikuttajaviestintä

lauri.koponen@hyvinvointiala.fi

Eduskunnan käsittelyssä oleva soten palveluntuottajalaki tulee saattaa pikaisesti voimaan21.9.2018 11:13Tiedote

Lastensuojelu on luvan- ja ilmoituksenvaraista toimintaa, jonka valvonta on vakiintunutta. Sijaintikuntien sosiaalitoimi tekee yksityisiin lastensuojelulaitoksiin tarkastuskäynnit vuosittain. Myös sijoittavat kunnat tekevät vuosittain tarkastuskäyntejä. Hyvinvointialan liiton johtavan asiantuntija Aino Närkin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollosta on vaikea löytää toista palvelua, jossa toteutuisi yhtä paljon tarkastuskäyntejä kuin lastensuojelussa.

Yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluala - kuntien lähes hyödyntämätön voimavara12.9.2018 08:00Tiedote

Yksityisillä yrityksillä ja järjestöillä on hyvät edellytykset toimia nykyistä laajemmin sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajina. Lainsäädäntö antaa kunnille useita työvälineitä palveluiden saatavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi, kuten esimerkiksi ostopalvelut, palveluseteli sekä kunnan ja yksityisten toimijoiden yhteisyritykset. Yksityisen ja julkisen yhteistyön tavoitteena on asiakkaan ja veronmaksajan etu.