Onnea nimipäivänäsi Toivo!

"Rakenna siis kalliolle toivos linna, jota myrskyt eivät kaada", kirjoitti Aleksis Kivi. Kiven sanat eivät vanhene. Toivon kokeminen on edellytys mielen hyvinvoinnille. Sunnuntaina 4.6. vietetään Toivon päivää, mutta toivoa juhlitaan vielä syksylläkin. Toivoa kirjallisuudesta -kiertue jatkuu Helsingin kirjastoissa ja huipentuu Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivään sekä Maailman mielenterveyspäivään 10.10. Tällöin kutsumme kaikki juhlimaan yhdessä teemalla Toivoa kirjallisuudesta.

Suomen Mielenterveysseura, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Helsingin kaupunginkirjasto järjestävät Toivoa kirjallisuudesta -tapahtuman Helsingissä Kampin kauppakeskuksessa 10.10. klo 9−17.

Tapahtumassa tavataan kirjailijavieraita, jaetaan toivokirjavinkkejä ja keskustellaan lukemisen toivoa antavasta vaikutuksesta lukijan mielelle. Lisäksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seura jakaa tapahtumassa Aleksis Kiven rahaston palkinnon ansioituneelle suomalaiselle kirjailijalle ja Suomen Mielenterveysseura palkitsee valitsemansa henkilön tai yhteisön Valtakunnallisella mielenterveyspalkinnolla.

Tapahtumapäivänä Kampissa voi tavata kirjojen kansista henkiin heränneitä henkilöitä, lainata toivoa antavia teoksia kirjastopyöristä ja saada vinkkejä, jotka tunnetusti vahvistavat omaa ja läheisten mielen hyvinvointia arjessa. Ohjelmasisältö täsmentyy ja päivittyy lokakuuta kohden.

Mielenterveysseura haastaa myös yli 50 paikallista mielenterveysseuraa järjestämään omia Toivoa kirjallisuudesta -päivän tapahtumia ja lukupiirejä ympäri Suomea 10.10.2017.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura haastaa kaikki osallistumaan jo ennakkoon Toivo arjessa
-muistitietokeruuseen, joka jatkuu 31.8.2017 saakka.

Tapahtuma on Suomi100-juhlavuoden tapahtuma ja osa Suomen Mielenterveysseuran 120-vuotisjuhlavuotta. #toivoakirjallisuudesta #mieli120

Lisätietoa:

Suomen Mielenterveysseura, Jutta Kajander, jutta.kajander@mielenterveysseura, 0408014429

mielenterveysseura.fi/toivoakirjallisuudesta, #toivoakirjallisuudesta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Sirkka-Liisa Mettomäki, tiedotus@finlit.fi, 0201 131 231,  viestintä

Helsingin kaupunginkirjasto, Soila Leppäkangas, soila.leppakangas@hel.fi, 040 124 6711

helmet.fi/toivoa

Suomi on EU:n kärkimaita nuorten itsemurhien määrässä – itsemurhaa ajattelevaa voi jokainen auttaa8.9.2017 08:20Tiedote

Nuoret tekivät Suomessa itsemurhia toisiksi eniten kaikista EU-maista väestömäärään suhteutettuna vuonna 2013. Vuoden 2014 aikana 15–19 -vuotiaat suomalaisnuoret tekivät itsemurhia kaksi kertaa enemmän EU-maiden keskiarvoon verrattuna. Itsemurhia voidaan ehkäistä tehokkaasti kysymällä itsemurha-ajatuksista, kuuntelemalla ja avun piiriin ohjaamalla. Maailman itsemurhien ehkäisypäivää vietetään sunnuntaina 10.9.