Onnea nimipäivänäsi Toivo!

1.6.2017 12:28 | Suomen Mielenterveysseura ry

"Rakenna siis kalliolle toivos linna, jota myrskyt eivät kaada", kirjoitti Aleksis Kivi. Kiven sanat eivät vanhene. Toivon kokeminen on edellytys mielen hyvinvoinnille. Sunnuntaina 4.6. vietetään Toivon päivää, mutta toivoa juhlitaan vielä syksylläkin. Toivoa kirjallisuudesta -kiertue jatkuu Helsingin kirjastoissa ja huipentuu Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivään sekä Maailman mielenterveyspäivään 10.10. Tällöin kutsumme kaikki juhlimaan yhdessä teemalla Toivoa kirjallisuudesta.

Suomen Mielenterveysseura, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Helsingin kaupunginkirjasto järjestävät Toivoa kirjallisuudesta -tapahtuman Helsingissä Kampin kauppakeskuksessa 10.10. klo 9−17.

Tapahtumassa tavataan kirjailijavieraita, jaetaan toivokirjavinkkejä ja keskustellaan lukemisen toivoa antavasta vaikutuksesta lukijan mielelle. Lisäksi Suomalaisen Kirjallisuuden Seura jakaa tapahtumassa Aleksis Kiven rahaston palkinnon ansioituneelle suomalaiselle kirjailijalle ja Suomen Mielenterveysseura palkitsee valitsemansa henkilön tai yhteisön Valtakunnallisella mielenterveyspalkinnolla.

Tapahtumapäivänä Kampissa voi tavata kirjojen kansista henkiin heränneitä henkilöitä, lainata toivoa antavia teoksia kirjastopyöristä ja saada vinkkejä, jotka tunnetusti vahvistavat omaa ja läheisten mielen hyvinvointia arjessa. Ohjelmasisältö täsmentyy ja päivittyy lokakuuta kohden.

Mielenterveysseura haastaa myös yli 50 paikallista mielenterveysseuraa järjestämään omia Toivoa kirjallisuudesta -päivän tapahtumia ja lukupiirejä ympäri Suomea 10.10.2017.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura haastaa kaikki osallistumaan jo ennakkoon Toivo arjessa
-muistitietokeruuseen, joka jatkuu 31.8.2017 saakka.

Tapahtuma on Suomi100-juhlavuoden tapahtuma ja osa Suomen Mielenterveysseuran 120-vuotisjuhlavuotta. #toivoakirjallisuudesta #mieli120

Lisätietoa:

Suomen Mielenterveysseura, Jutta Kajander, jutta.kajander@mielenterveysseura, 0408014429

mielenterveysseura.fi/toivoakirjallisuudesta, #toivoakirjallisuudesta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Sirkka-Liisa Mettomäki, tiedotus@finlit.fi, 0201 131 231,  viestintä

Helsingin kaupunginkirjasto, Soila Leppäkangas, soila.leppakangas@hel.fi, 040 124 6711

helmet.fi/toivoa

Kriisipuhelimeen 500 puhelua päivässä – maaseudulta soitetaan kuitenkin aiempaa vähemmän20.6.2017 08:15Tiedote

– Kriisipuhelimeen soittaneista 86 % asuu kaupungissa, vaikka Kriisipuhelin tarjoaisi helposti apua myös niille, jotka asuvat kaukana palveluista. Leimautumisen tai vaikean elämäntilanteen paljastumisen vaaraa ei ole. Soittaa voi täysin nimettömänä ja keskustelu on luottamuksellista, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.