Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Sekä Suomessa että Virossa finanssialan edunvalvojat edistävät yhdessä valtiovallan ja kansalaisyhteiskunnan kanssa talouslukutaitoa. Kokemuksia talousosaamisen eteen viime aikoina tehdystä työstä vaihdettiin viime syksynä, kun virolaiset alan edustajat yhdessä Viron finanssivalvonnan edustajien kanssa kävivät vierailulla Suomessa.

Talousosaamisen edistämisellä on roolinsa myös maiden itsenäisyyden kannalta.

"Suomessa saimme 90-luvun laman aikaan kovia kokemuksia siitä, miten talouden syvä lama oli lähellä koetella jopa maamme itsemääräämisoikeutta. Suomen pelättiin joutuvan kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n holhoukseen", sanoo Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Valtakunnallinen kisa kiinnittää huomion talousasioihin

Lamavuosien jälkeen Suomessa pohdittiin, miten finanssikriiseiltä ja henkilökohtaisilta taloudellisilta katastrofeilta voitaisiin välttyä. Mietittiin, miten tulevat sukupolvet ymmärtäisivät raha-asioiden hoitamisen merkityksen vanhempiaan paremmin, osaisivat huolehtia omista talousasioistaan ja olla mukana rakentamassa yhteistä ja parempaa Suomea. Tuolloin toteutettiin muun muassa koulukiertueita.

Lamavuosien jälkeen tehdyistä talousosaamistoimista on nykyaikaan asti elänyt lukiolaisten Talousguru-kilpailu, johon osallistui tänä vuonna noin 1 100 lukiolaista.

"Talousguru-kilpailulla on paikkansa lukiolaisten keskuudessa kiinnostuksen herättäjänä talousasioihin. Lisäksi se on oiva tapa saada aiheelle muutenkin julkisuutta", Piia-Noora Kauppi sanoo.

Talousosaamisen puolesta tehdyn työn tärkeys on ymmärretty samalla tavoin myös pyöreitä vuosiaan juhlivassa Virossa: Talousosaamista parannetaan vaikuttamalla opettajien koulutukseen, opetussuunnitelmiin ja tuomalla aihe päättäjien tietoisuuteen. Virossa on myös suunniteltu aiheen ujuttamista osaksi TV-sarjoja.

Yhteistyötä miehityksen jälkeen

Viron kanssa alettiin tehdä yhteistyötä neuvostomiehityksen päättymisen jälkeen.

"Neuvostomiehityksen päättyessä parikymmentä vuotta sitten vakuutus- ja pankkiosaamisessa oli Virossa paljon kehitettävää. Finanssiala ry:n edeltäjät Pankkiyhdistys ja Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto olivat mukana auttamassa eri tavoin osaamisen ja markkinoiden kehityksessä", Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari kertoo.

Sekä Kauppi että Kivisaari onnittelevat molemmat satavuotista Viron tasavaltaa ja muistuttavat maiden välisen yhteistyön tärkeydestä.

"EU:ssa pienten valtioiden välinen yhteistyö on tärkeää, jotta ääntä saadaan suurten joukosta kuuluville", Kivisaari toteaa.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.