Onnea Viro! Itsenäinen valtio – taloudellisesti itsenäiset kansalaiset

Suomalainen finanssiala onnittelee satavuotista taivaltaan juhlivaa Viroa! Sekä Suomessa että Virossa finanssiala tekee töitä sen puolesta, että maiden kansalaiset olisivat osaavia rahankäyttäjiä ja ymmärtäisivät vakuuttaa riskinsä. Talousosaamisen puolesta tehdyllä työllä on kytköksensä myös maiden itsenäisyyteen. Itsenäisen maan on oltava itsenäinen taloudellisesti – kansalaistenkin tasolla. Julkaisimme saman onnittelutiedotteen myös viroksi.

Sekä Suomessa että Virossa finanssialan edunvalvojat edistävät yhdessä valtiovallan ja kansalaisyhteiskunnan kanssa talouslukutaitoa. Kokemuksia talousosaamisen eteen viime aikoina tehdystä työstä vaihdettiin viime syksynä, kun virolaiset alan edustajat yhdessä Viron finanssivalvonnan edustajien kanssa kävivät vierailulla Suomessa.

Talousosaamisen edistämisellä on roolinsa myös maiden itsenäisyyden kannalta.

"Suomessa saimme 90-luvun laman aikaan kovia kokemuksia siitä, miten talouden syvä lama oli lähellä koetella jopa maamme itsemääräämisoikeutta. Suomen pelättiin joutuvan kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n holhoukseen", sanoo Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Valtakunnallinen kisa kiinnittää huomion talousasioihin

Lamavuosien jälkeen Suomessa pohdittiin, miten finanssikriiseiltä ja henkilökohtaisilta taloudellisilta katastrofeilta voitaisiin välttyä. Mietittiin, miten tulevat sukupolvet ymmärtäisivät raha-asioiden hoitamisen merkityksen vanhempiaan paremmin, osaisivat huolehtia omista talousasioistaan ja olla mukana rakentamassa yhteistä ja parempaa Suomea. Tuolloin toteutettiin muun muassa koulukiertueita.

Lamavuosien jälkeen tehdyistä talousosaamistoimista on nykyaikaan asti elänyt lukiolaisten Talousguru-kilpailu, johon osallistui tänä vuonna noin 1 100 lukiolaista.

"Talousguru-kilpailulla on paikkansa lukiolaisten keskuudessa kiinnostuksen herättäjänä talousasioihin. Lisäksi se on oiva tapa saada aiheelle muutenkin julkisuutta", Piia-Noora Kauppi sanoo.

Talousosaamisen puolesta tehdyn työn tärkeys on ymmärretty samalla tavoin myös pyöreitä vuosiaan juhlivassa Virossa: Talousosaamista parannetaan vaikuttamalla opettajien koulutukseen, opetussuunnitelmiin ja tuomalla aihe päättäjien tietoisuuteen. Virossa on myös suunniteltu aiheen ujuttamista osaksi TV-sarjoja.

Yhteistyötä miehityksen jälkeen

Viron kanssa alettiin tehdä yhteistyötä neuvostomiehityksen päättymisen jälkeen.

"Neuvostomiehityksen päättyessä parikymmentä vuotta sitten vakuutus- ja pankkiosaamisessa oli Virossa paljon kehitettävää. Finanssiala ry:n edeltäjät Pankkiyhdistys ja Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto olivat mukana auttamassa eri tavoin osaamisen ja markkinoiden kehityksessä", Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari kertoo.

Sekä Kauppi että Kivisaari onnittelevat molemmat satavuotista Viron tasavaltaa ja muistuttavat maiden välisen yhteistyön tärkeydestä.

"EU:ssa pienten valtioiden välinen yhteistyö on tärkeää, jotta ääntä saadaan suurten joukosta kuuluville", Kivisaari toteaa.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.