Onneksi on joku -kampanja kertoo sote-järjestöjen upeista sankareista

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii 550 000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi.

Onneksi on joku -kampanja tekee järjestöjen työn näkyväksi. Kampanja nostaa hattua jokaiselle, joka omalla palkallisella tai palkattomalla järjestötyöllään on mukana turvaamassa suomalaisten hyvinvointia. SOSTEn yli 200 jäsenjärjestöä takaavat sen, että erilaisissa elämäntilanteissa jokaiselle löytyy joku, joka tukee, kuuntelee, pitää huolta tai edistää hyvää oloa arjessa.

Kampanjan sankareina ovat SOSTEn jäsenjärjestöjen ja yhdistysten toimijat. Sinikka ja Joonas vetävät karaokeryhmää Kehitysvammatuki 57:n vertaistoiminnassa, Milja vaikuttaa nuorten syöpäsairaiden tukiryhmässä, Jani päivystää Mielenterveysseuran valtakunnallisessa kriisipuhelimessa ja Katja työskentelee vanhusten ryhmäkodissa. Tutustu kaikkien tarinoihin ja kampanjavideoon.

– Halusimme luoda kampanjan, joka näyttää sote-järjestöjen työn arvon ja sen, miten paljon ja monipuolista toimintaa on saatavilla. Kaikki eivät varmasti tiedä, että kehitysvammaisille on oma karaokeryhmä, kriisipuhelimeen voi soittaa mihin aikaan tahansa, nuorten syöpäsairaiden vertaistukea kehittää sille omistautunut ryhmä tai että vanhuksille on ryhmäkoteja, joissa henkilökunta aktiivisesti ideoi ja järjestää toimintaa asukkaille, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Sote-järjestöt koskettavat kaikkia suomalaisia

Moni sosiaali- ja terveysalan järjestö pyörii osittain tai pelkästään vapaaehtoisvoimin. Sote-järjestöissä toimii peräti puoli miljoonaa vapaaehtoista. Sylvan Fuck Cancer -ryhmässä nuorten syöpäsairaiden hoitoa kehittävä Milja lähti toimintaan vapaaehtoiseksi sen jälkeen, kun hänen siskonsa menehtyi syöpään.

– Siskoni sairauden aikana kaipasin ympärilleni ihmisiä, jotka ymmärtävät, millaista syövän rinnalla eläminen on. Parasta ryhmässä on ollut se vertaistuki, mitä olen saanut ryhmäläisiltä. Lähdin mukaan toimintaan, jotta nuoret syöpäpotilaat otettaisiin tosissaan, Milja kertoo.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt koskettavat jokaisen suomalaisen elämää jossain vaiheessa. Osa järjestöistä tukee nimenomaan elämän kriiseissä, esimerkiksi vertaistuen muodossa, mutta suuri osa toiminnasta on ennaltaehkäisevää ja eri ryhmien arkista hyvinvointia lisäävää toimintaa.

Kehitysvammatuki 57:n karaokeryhmä kokoontuu kerran kuussa baariin laulamaan karaokea. Kyseessä on kokemusasiantuntijuuteen perustuva Vekkari- eli vertaisryhmätoiminta, jossa kehitysvammaiset itse järjestävät mielensä mukaista tekemistä.

– On kivempi laulaa yhdessä kuin yksin, koska siinä näkee kavereita, kiteyttää karaokeryhmää vetävä Joonas.

– Toivomme, että tämä kampanja muistuttaa meitä jokaista siitä, kuinka arvokasta on, että on joku, joka on läsnä arjessa. Ei sen läsnäolon tarvitse tarkoittaa muuta kuin tunnetta siitä, että ei ole yksin. Ihminen kaipaa toista ihmistä muulloinkin kuin kriiseissä, toteaa Vertti Kiukas.

Onneksi on joku -kampanja pyytää kaikkia kiittämään omaa jokuaan. Kerro, kuka on ollut sinulle merkittävä henkilö jossain elämänvaiheessa tai -tilanteessa. Kuka on sinun jokusi? Jaa oma tarinasi somekanavissa tunnisteella #onneksionjoku.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.