Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Onnellisuusvalmentajan vinkki ystävyyden vaalimiseksi: tunnista persoonallisuustyypit

Ystävyys on erilaista erilaisille persoonallisuustyypeille. Onnellisuusvalmentaja Auli Malimaa kannustaa uutuuskirjassaan “Onni asuu jo sinussa” tutustumaan persoonallisuustyyppeihin onnellisemman elämän saavuttamiseksi.

Onnellisuusvalmentaja ja Onni asuu jo sinussa -uutuuskirjan tekijä Auli Malimaa kertoo, että ihmiset voidaan jakaa yhdeksään erilaiseen persoonallisuustyyppiin enneagrammin avulla. Jokaisella tyypillä on oma tapansa ajatella, tuntea ja toimia – sekä olla ystävä.

“Yleensä meillä on taipumus antaa toiselle sitä, mitä itse kaipaamme, vaikka toinen saattaa toivoa ihan erilaisia asioita”, hän kommentoi.

Esimerkiksi vapautta ja itsenäisyyttä arvostava voi antaa rakkauden osoituksena parastaan eli omaa tilaa läheisyyttä janoavalle kumppanilleen, jolloin tämä tulkitsee toisen kylmäksi ja välinpitämättömäksi.

“Siksi onkin hyvä tiedostaa erilaiset käsityksemme ja toiveemme ihmissuhteissa”, Malimaa toteaa.

Enneagrammi-persoonallisuusmalli jakaa ihmiset yhdeksään erilaiseen persoonallisuustyyppiin, joista jokaisella on oma käsityksensä ystävyydestä ja rakkaudesta:

1. Parhaaseen pyrkivälle ykköselle ystävyys ja rakkaus on hänelle yhdessä korkeisiin ihanteisiin pyrkimistä. Hän toivoo, että muut jakaisivat hänen kanssaan samat periaatteet, esim. kodin siisteydestä tai lemmikkieläinten hoitamisesta.

2. Lämpimälle ja ystävälliselle kakkoselle ystävyys ja rakkaus on läheisyyttä ja konkreettista auttamista ja välittämistä. Salaa hän toivoo kiitosta ja arvostusta panoksestaan, jolloin hän kokee itsekin olevansa tärkeä ja rakastettu.

3. Tavoitteelliselle ja aikaansaavalle kolmoselle ystävyys ja rakkaus toteutuu parhaiten yhdessä tekemisen kautta, esim. treenaten tai sisustusideoita toteuttaen. Itselleen hän toivoo myönteistä ja ihailevaa palautetta hyvin hoidetuista hommista.

4. Tunteelliselle ja syvälliselle neloselle ystävyys on aitoa tunneyhteyttä. Hän toivoo tulevansa nähdyksi ja ymmärretyksi omana, yksilöllisenä itsenään myös ystävyys- ja rakkaussuhteissa.

5. Älylliselle ja analyyttiselle viitoselle ystävyys ja rakkaus ovat hänelle tilan ja itsenäisyyden antamista, vapautta paneutua omiin juttuihinsa. Hän toivoo ihmissuhteissaan luottamusta ja ennakoitavuutta.

6. Uskolliselle ja velvollisuudentuntoiselle kuutoselle ystävyys ja rakkaus ovat sydämen tasolla sitoutumista. Samaa sitoutumista, yhdessä erilaisten vaihtoehtojen pohtimista ja vahvistavaa palautetta hän toivoo myös muilta.

7. Eloisa ja innostuva seiska toivoo muilta innostunutta vastaanottoa hänen suunnitelmilleen, kivoja hetkiä sekä positiivista ja hyvää oloa, sillä ystävyys ja rakkaus on hänelle iloa ja onnellisuutta.

8. Vahvalle ja voimakastahtoiselle kasille ystävyys ja rakkaus on rohkeaa ja rehellistä kohtaamista. Hän toivoo muilta suoruutta, vahvuutta ja itsenäisyyttä ja arvostaa, kun toinen uskaltaa seisoa sanojensa takana.

9. Rauhalliselle ja leppoisalle ysille ystävyys ja rakkaus on sopuisaa yhteisymmärrystä ja toistemme hyväksymistä. Muilta hän toivoo hyvää tunnelmaa sekä rauhallista ja rakkaudellista yhdessä olemista.

FM Auli Malimaa on onnellisuusvalmentaja ja enneagrammiohjaaja sekä Onni asuu jo sinussa –kirjan tekijä.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi, p. 045 142 5272

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Auli Malimaa c Jonne Räsänen Otava

Hidasta elämää -verkkoyhteisö on kasvanut Suomen pidetyimmäksi hyvinvointikanavaksi. Se tavoittaa kuukausittain yli 500 000 eri lukijaa. Kustannusosakeyhtiö Otava on kustantanut Hidasta elämää –tekijöiden kirjoja keväästä 2017 lähtien.