Onnettomuustutkinta metrojunan suistumisonnettomuudesta valmis

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi raporttinsa, joka koskee kahden metrojunan törmäämistä Itäkeskuksessa 27.7.2016 aamuyöllä. Tilanteessa koeajossa ollut metrojuna suistui kiskoilta törmättyään viereisellä raiteella pysäköitynä olleeseen koulutusjunaan.

Onnettomuus johtui useista yksittäisistä, mutta yhtäaikaisesta tapahtumasta. Näitä olivat opetusjunien pysäköintimenettelyt Itäkeskuksen vaihdealueella öiseen aikaan, turvalaitteiden yksittäinen suunnittelupoikkeama, liikenteenohjauksen muodostama kulkutie, joka poikkesi tarkoitetusta, mutta oli sekin hyväksyttävä, sekä kuljettajan menettelystä ajettaessa poikkeusopasteella.

Yksittäisinä tekijät eivät olisi aiheuttaneet onnettomuutta, mutta johtivat yhtä aikaa tapahtuneina junien törmäämiseen.

Onnettomuustutkintakeskus on tutkinnassaan antanut viisi turvallisuussuositusta metroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja vahinkojen torjumiseksi.

- HKL on ottanut esille tulleet asiat välittömästi huomioon jo vuoden 2016 aikana ja parantanut toimintatapoja niin, että vastaavaa tilannetta ei enää pystyisi tapahtumaan, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.

Asetinlaitteen virheellisen toiminnan osalta HKL on tarkentanut toimintaohjeitaan, ja kyseinen virhe tullaan korjaamaan asetinlaitteen jo tilatun uusimisen yhteydessä. Koulutus- ja koeajojunille laaditaan jatkossa säännönmukaisesti suositusten mukaan ajo-ohjelma ja junien rytmitetty tauotus. HKL kehittää parhaillaan turvallisuusjohtamisjärjestelmäänsä poikkeamien osalta: jatkossa poikkeamat ja niiden käsittely kootaan yhdeksi kokonaisuudeksi myös riskienhallinnan näkökulmasta.

HKL:ssä on myös käynnissä koko talon tasoinen turvallisuuden kehitysohjelma, jonka keskeisenä tavoitteena on turvallisuuskulttuurin parantaminen ja sisäistäminen kaikilla tasoilla organisaatiossa.

- Turvallisuus on meille ensisijaisen tärkeä asia HKL:ssä, ja kehitämmekin turvallisuuskulttuuria koko ajan. Turvallisuutta ei koskaan pidä ottaa itsestäänselvyytenä, vaan kyse on jatkuvasta toiminnan parantamisesta, sanoo Lehmuskoski.

HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710