Onnistunut yhtiökokous takaa tulevan toimintavuoden

Kevät on yhtiökokouksien kulta-aikaa. Osakkaat odottavat tietoa yhtiövastikkeiden suunnasta sekä mahdollisista remonteista ja niiden kustannuksista. Jos kokoukseen ei osallistu, saa onneksi pääsääntöisesti tiedon näistä ja muista päätöksistä jälkeenpäin jaettavassa tiedotteessa.

Mistä on hyvä yhtiökokous tehty? Tyytyväisistä osakkaista, aktiivisesta hallituksesta, kohtuullisista vastikkeista ja suunnitelmallisesta kiinteistönpidosta. Niistä on hyvä yhtiökokous tehty.

Mistä tietää onko yhtiökokous ollut onnistunut ja miltä tuleva vuosi tulee näyttämään?

Onnistuneen yhtiökokouksen ominaispiirteet täyttyvät kun

- osakas on saanut osallistua päätöksentekoon ja käyttää halutessaan puheenvuoroa

- kokouksella on ollut ammattitaitoinen puheenjohtaja

- osakas kokee saaneensa riittävästi tietoa yhtiön asioista sekä vastaukset häntä askarruttaviin kysymyksiin

- tehdyt päätökset vastaavat osakkaiden tahtoa sekä ovat lainmukaisia

- kokouksen päätöksistä viestitään riittävän selkeästi ja mahdolliset vastikekorotukset ovat perusteltuja

Onnistuneen yhtiökokouksen jälkeen on helppo aloittaa uusi toimintavuosi. Kokouksessa valitun hallituksen tulee ottaa ohjat käsiinsä heti valinnan jälkeen. Vuosikellon läpikäynti ja taloyhtiön eri sopimuksiin sekä dokumentteihin tutustuminen auttaa myös uusien jäsenten sisäänpääsyä hallitustyöskentelyyn. Toimintavuoden aikana tapahtuva jatkuva tiedottaminen vähentää epätietoisuutta ja vähentää ylimääräisiä kyselyitä hallituksen sekä isännöitsijän suuntaan.

Kannustamme osakkaita tutustumaan etukäteen kokousasiakirjoihin ja osallistumaan yhtiökokoukseen!

Kiinteistöliittoyhteisön #yhtiökokoushaaste-kampanjan tavoitteena on kannustaa taloyhtiöiden osakkaita osallistumaan yhtiökokoukseen, sillä siellä jos missään voi vaikuttaa omaisuutensa arvon kehittymiseen sekä omaan asumiseen vaikuttaviin asioihin.

Lisää vinkkejä ja ohjeita saat Kiinteistöliiton maksuttomasta oppaasta www.yhtiokokousopas.fi

Lisätietoja Kiinteistöliitto Uusimaalta antavat:
johtava lakimies Mia Pujals, mia.pujals@kiinteistoliitto.fi, puh 09 1667 6761
asiakkuuspäällikkö Marika Sipilä, marika.sipila@kiinteistoliitto.fi, puh. 040 7417515

Kiinteistöliitto uusimaa on yli 10 500 taloyhtiön puolueeton edunvalvonta- ja palvelujärjestö.

Pääkaupunkiseudulla yli 20 % edullisemmat vesimaksut kuin muualla Suomessa14.9.2016 10:03:13 EESTTutkimus

Kiinteistöverojen ja kuntakohtaisten tariffien nousussa on ollut suvantovaihe vuonna 2016. Kaiken kaikkiaan kuntakohtaiset verot ja maksut ovat nousseet keskimäärin vain 0,5 %. Pääkaupunkiseudulla erot ovat olleet suuremmat, mutta molempiin suuntiin. Helsingissä nousua oli 1,3 %, Espoossa 0,8 ja Vantaalla kustannukset sen sijaan laskivat 0,7 %. Vuoteen 2013 verrattuna on kustannuspotti kasvanut pääkaupunkiseudulla eniten Espoossa 11 prosentilla. Tiedot käyvät ilmi Kiinteistöliitto Uusimaan kattojärjestön, Kiinteistöliiton, 14.9. julkistamasta Indeksitalo 2016 -selvityksestä, jossa verrataan kiinteistöjen kustannuskehitystä Suomen suurimmissa kaupungeissa.