OP Gruppen blir Amos Rex nya huvudsamarbetspartner - samarbetet erbjuder b.la. gratisdagar

OP Gruppen och Amos Rex har slutit ett huvudsamarbetspartneravtal som träder i kraft i januari 2022. Samarbetet medför nya gratisdagar på Amos Rex som OP Gruppen erbjuder. Dessa dagar innebär fritt inträde för alla besökare. Datumen för gratisdagarna kommer att meddelas senare. Dessutom får andelsbankens ägarkunder i fortsättningen en rabatt på 20 procent på normalpriset på en inträdesbiljett till Amos Rex, oberoende av om biljetten köps i nätshopen eller vid dörren.

Amos Rex. Foto Mika Huisman

”Vi är verkligen glada över partnerskapet med OP. Genom vårt samarbete möjliggör vi att allt flera kan ta del av konstupplevelser. Gratisdagarna är ett värdefullt sätt att göra konsten åtkomlig för alla”, kommenterar Amos Rex museichef Kai Kartio.

Under 2022 blir det fyra olika utställningar på Amos Rex och dessutom kan man bekanta sig med den permanenta utställningen som består av Sigurd Frosterus konstsamling. Den amerikanske video- och installationskonstnären Bill Violas separatutställning Inner Journey pågår ända till 27.2.2022. Grupputställningen Underjorden (2.4–21.8.2022) för museibesökarna ner till det underjordiska: grottor, kaninhål och gruvor. I början av sommaren byggs Tadashi Kawamatas verk Boet (7.5–4.9.2022) på Glaspalatstorget. På hösten visar Amos Rex den omfattande, monokromatiska utställningen Den tysta paraden (21.9.2022–26.2.2023) av den belgiske konstnären Hans Op de Beeck.Under de drygt tre år som konstmuseet Amos Rex har funnits till har 840 000 antal besökare tagit del av utställningarna.

Ända sedan museet öppnade har KPMG fungerat som huvudsamarbetspartner, det samarbetet fortsätter i likhet med samarbetet med partnerna Clear Channel, Grano och Scandic. Affärsutvecklingschef Sara Järvi ansvarar för koordineringen av samarbetet, för förhandlingarna med partnerna och för Amos Rex strategi vid företagssamarbete.

--

Bilder till media: media.amosrex.fi

--

OP Gruppen är Finlands största finansgrupp med två miljoner ägarkunder och över 12 000 anställda. Vi erbjuder heltäckande bank- och försäkringstjänster till privat- och företagskunder. OP Gruppen består av andelsbankerna och gruppens centralinstitut OP Andelslag jämte dotterföretag och närstående företag. Vår grunduppgift är att främja våra ägarkunders och vår omvärlds bestående ekonomiska framgång, trygghet och välfärd. www.op.fi

Amos Rex. Foto Mika Huisman

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden möts. De välvda och unika utställningsutrymmena är belägna i anslutning till funkislandmärket Glaspalatset och under dess böljande torg. Amos Rex visar platsspecifika, upplevelsebaserade och ofta tekniskt experimentella utställningar av samtida konstnärer och deras modernistiska föregångare. Amos Rex är en del av Föreningen Konstsamfundets verksamhet. amosrex.fi

OP Ryhmä Amos Rexin uudeksi pääyhteistyökumppaniksi – luvassa kaikille avoimia ilmaispäiviä13.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

OP Ryhmä ja Amos Rex ovat solmineet pääyhteistyökumppanuuden tammikuusta 2022 alkaen. Yhteistyö tuo Amos Rexiin uudet OP Ryhmän tarjoamat ilmaispäivät, jolloin museon sisäänpääsy on kaikille maksuton. Ilmaispäivien ajankohdista tiedotetaan erikseen. Lisäksi osuuspankin omistaja-asiakkaat saavat jatkossa 20 prosentin alennuksen Amos Rexin normaalihintaisista pääsylipuista niin verkossa kuin ovelta ostettaessa.

A painting from Amos Anderson’s collection donated to city of Neubrandenburg in Germany18.11.2021 13:10:00 EET | Press release

Föreningen Konstsamfundet r.f. is donating a 17th-century German painting to the city of Neubrandenburg, north of Berlin. Philipp Peter Roos’ (1657–1706) oil painting Shepherd with a Cow, Goats and Sheep which was purchased by Amos Anderson possibly in the 17th century during his trip to Germany, is important for residents of Neubrandenburg, as their art collection was destroyed in 1945.

Maalaus Amos Andersonin kokoelmasta lahjoitetaan Saksaan Neubrandenburgin kaupungille18.11.2021 13:10:00 EET | Tiedote

Föreningen Konstsamfundet r.f. lahjoittaa Berliinin pohjoispuolella sijaitsevalle Neubrandenburgin kaupungille saksalaisen 1600-luvun maalauksen. Amos Andersonin mahdollisesti 1920-luvulla Saksan matkalta ostama Philipp Peter Roosin (1657–1706) öljymaalaus Paimen, härkä, lampaita ja vuohia on tärkeä neubrandenburgilaisille, sillä heidän taidekokoelmansa tuhoutui vuonna 1945.

Det nyöppnade museet i Söderlångvik slog besökarrekord tack vare 15 500 gäster11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Efter omfattande renoveringsjobb blev första sommaren för det nyöppnade Söderlångviks museum en succé. Museet hade sammanlagt 15 572 besökare och en ännu större grupp beundrade gårdsmiljön med sina äppelträdgårdar och skärgårdslandskap, promenerade längs naturstigarna och avnjöt läckerheterna som Café Söderlångvik bjöd på. Söderlångviks museum var öppet dagligen från början av juni till slutet av september. Under vintersäsongen är museet öppet på beställning.

Uudelleen avattu Söderlångvikin museo rikkoi kävijäennätykset 15 500 vierailijalla11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Mittavien entisöintitöiden jälkeen uudelleen avautuneen Söderlångvikin museon ensimmäinen kesä oli menestys. Museossa vieraili kauden aikana yhteensä 15 572 kävijää ja vielä suurempi joukko kävi ihailemassa kartanon ympäristöä omenapuutarhoineen ja saaristomaisemineen, kulki Kemiönsaaren luontopolkuja ja nautti Café Söderlångvikin antimista. Söderlångvikin museo oli avoinna päivittäin kesäkuun alusta syyskuun loppuun. Talvikaudella museo on avoinna tilauksesta.