Opetusministeri Grahn-Laasonen: Ammattitaitoisen työvoiman saatavuutta edistetään työnantajien ja koulutuksen järjestäjien yhteistyöllä

Ammattitaitoisen työvoiman puute yrityksissä on noussut yhdeksi merkittävimmistä kasvun esteeksi. Elinkeinoelämä toivottaakin tervetulleeksi ammatillisen koulutuksen reformin.

-Osaajien riittävyys suomalaisissa yrityksissä turvataan tiiviillä yhteistyöllä työelämän ja koulutuksen järjestäjien kesken, sanoo opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kauppakamarilehdessä.

Ministeri kannustaakin työnantajia tarttumaan ammatillisen koulutuksen reformiin. Onhan kyse myös yritysten omasta edusta, että ne saavat töihin osaavia ja motivoituneita työntekijöitä.

-Yritysten ja koulutuksenjärjestäjien yhteistyöllä voidaan varmistaa, että opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia, jotka tukevat parhaalla mahdollisella tavalla yritysten osaamistarpeita ja kasvua. Yrityksille työpaikkaoppiminen on myös loistava kanava rekrytoida uusia ammattilaisia. Osaajista käydään kovaa kilpailua, Grahn-Laasonen muistuttaa.

Amisreformi tarjoaa yrityksille ja työnantajille paljon mahdollisuuksia

Ensi vuonna voimaan astuva laki ammatillisen koulutuksen järjestämisestä saa kiitosta elinkeinoelämän järjestöiltä. Kauppakamarit, Elinkeinoelämän keskusjärjestö EK ja Suomen Yrittäjät tukevatkin uudistusta yhteistyössä muun muassa viestimällä yrityksille reformin mahdollisuuksista.

-Amisreformi tuo ammatilliseen koulutukseen joustavuutta, osumatarkkuutta ja tulostavoitteellisuutta. Yritysten kannalta järjestelmä yksinkertaistuu, sanoo projektijohtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Lahtisen mukaan ammatillisen koulutuksen rahoitus ja uudenlainen asiakaslähtöinen toimintakulttuuri kannustavat koulutuksen järjestäjiä tukemaan työpaikalla tapahtuvaa oppimista.

-Yritysten kannalta on tärkeää, että oppilaitokset ovat vahvasti mukana työpaikalla tapahtuvassa ohjauksessa ja arvioinnissa, eikä uudistus aiheuta työpaikoille uusia kustannuksia.

Räätälöity opintopolku vie maahanmuuttajat ripeästi työelämään

Uusi lainsäädäntö velvoittaa ottamaan huomioon opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja lähtökohdat. Ammatillisella koulutuksella on tärkeä rooli myös maahanmuuttajien kotouttamisessa ja nopeiden polkujen luomisessa työelämään.

Opiskelijan lähtökohdista ja tarpeista luodaan yksilöllinen opintopolku. Siinä luodaan perusta tavoitteelliselle ja ohjatulle oppimiselle sekä osaamisen ja ammattitaidon saavuttamiselle - ja viime kädessä työllistymiselle tai jatko-opintoihin sijoittumiselle.

-Hallitus on lisännyt 21 miljoonaa euroa erillisrahoitusta maahanmuuttajien koulutuspolkuihin ammatillisessa koulutuksessa. Rahoitusta on kohdennettu sinne, missä tarve on ollut suuri, esimerkiksi pääkaupunkiseudulle, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen kertoo.

Lisätiedot:

Markku Lahtinen