Opi kompostoinnin salat HSY:n maksuttomalla kurssilla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa jälleen tänä keväänä kaikille avoimia kompostointikursseja pääkaupunkiseudulla. Maksuttomat kurssit sopivat sekä aloittelijalle että kokeneelle kompostoijalle. Tiedot tilaisuuksista löytyvät osoitteesta hsy.fi/kompostointi. Seuraava kurssi on 28. maaliskuuta.

Kursseilla perehdytään käytännönläheisesti kompostoinnin perusteisiin. Yksi kurssi kestää noin kaksi tuntia. Avoimien tilaisuuksien lisäksi esimerkiksi taloyhtiöt sekä omakoti- ja muut yhdistykset voivat tilata maksuttoman luennon kompostoinnista vähintään kymmenen hengen ryhmille.

Kompostointi on luonteva osa pientalon jätehuoltoa. Kompostissa eloperäinen jäte hajoaa luonnonmukaisesti ravinteiksi, vedeksi ja hiilidioksidiksi. Valmis komposti on erinomainen maanparannusaine puutarhaan.

- Kompostoinnin avulla biojätteen sisältämät ravinteet saadaan kiertoon omalle pihalle. Taloudellista säästöä voi saada myös silloin, jos sekajäteastian tyhjennysväliä voidaan harventaa kompostoinnin ja huolellisen lajittelun ansiosta, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki.

HSY järjestää kompostointikurssit yhdessä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan kaupunkien ja Kirkkonummen kunnan kanssa.

Ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, puh. 050 381 5445, maija.palomaki(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.