Opi kompostoinnin salat HSY:n maksuttomalla kurssilla

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa jälleen tänä keväänä kaikille avoimia kompostointikursseja pääkaupunkiseudulla. Maksuttomat kurssit sopivat sekä aloittelijalle että kokeneelle kompostoijalle. Tiedot tilaisuuksista löytyvät osoitteesta hsy.fi/kompostointi. Seuraava kurssi on 28. maaliskuuta.

Kursseilla perehdytään käytännönläheisesti kompostoinnin perusteisiin. Yksi kurssi kestää noin kaksi tuntia. Avoimien tilaisuuksien lisäksi esimerkiksi taloyhtiöt sekä omakoti- ja muut yhdistykset voivat tilata maksuttoman luennon kompostoinnista vähintään kymmenen hengen ryhmille.

Kompostointi on luonteva osa pientalon jätehuoltoa. Kompostissa eloperäinen jäte hajoaa luonnonmukaisesti ravinteiksi, vedeksi ja hiilidioksidiksi. Valmis komposti on erinomainen maanparannusaine puutarhaan.

- Kompostoinnin avulla biojätteen sisältämät ravinteet saadaan kiertoon omalle pihalle. Taloudellista säästöä voi saada myös silloin, jos sekajäteastian tyhjennysväliä voidaan harventaa kompostoinnin ja huolellisen lajittelun ansiosta, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki.

HSY järjestää kompostointikurssit yhdessä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan kaupunkien ja Kirkkonummen kunnan kanssa.

Ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, puh. 050 381 5445, maija.palomaki(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja