Opi museossa -viikon teemana on ilmastonmuutos

Koululaisille ja opiskelijoille suunnattu Opi museossa -viikko järjestetään kymmenettä kertaa 1.–4.10.2019. Tänä vuonna viikon vietossa painotetaan museoiden tekemää ilmastonmuutokseen liittyvää työtä.

Valtakunnallista koululaisten ja opiskelijoiden Opi museossa -viikkoa vietetään tutustumalla museoihin oppimispaikkoina. Viikon aikana koululaisille ja opiskelijoille suunnattua ohjelmaa järjestetään kymmenissä museossa ja useisiin museoihin on vapaa pääsy. Alle on koottu kiinnostavia poimintoja viikon ohjelmasta. Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuramaan teemaviikon ohjelmaa.

Museoiden ohjelmaa Opi museossa -viikolla

HAM Helsingin taidemuseossa valmistaudutaan Vallisaaressa kesäkuussa 2020 aukeavan Helsinki Biennaalin teemoihin tutkimalla meren ja maan ihmeitä tiedettä ja taidetta yhdistävissä taidepajoissa. Pajoissa tarkastellaan kasveja mikroskooppikameran avulla sekä kokeillaan kasvisolujen maalaamista värikkäillä merileväjauheista valmistetuilla väreillä.

Tekniikan museo järjestää Opi museossa -viikolla kaksi livelähetystä ilmastonmuutokseen liittyvistä teemoista. Noin 15 minuutin mittaiset livelähetykset on suunniteltu johdantoteemoiksi koulujen opetukseen. Molempiin teemoihin on museon verkkosivuilla saatavilla myös jatkotehtävä, jota voi hyödyntää opetuksessa.

Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla perehdytään lentoliikenteen määritelmään, merkitykseen ja historiaan sekä käsitellään aihetta erityisesti ilmastonmuutoksen näkökulmasta sekä tarkastellaan sitä, mitkä ovat yksilön omat vaikuttamisen mahdollisuudet ilmastonmuutoksessa.

Museokeskus Vapriikissa Tampereella järjestetään toiminnallinen alakoululaisille suunnattu kierros SOS − viesti tulevaisuudelle. Tarinallisella teemakierroksella tutustutaan viestinnän ja viestintävälineiden historiaan, käyttötapoihin ja niiden muutokseen. Oppilaat pääsevät suunnittelemaan ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja eri kuljetustapojen ja viestien välityksen kannalta. SOS − viesti tulevaisuudelle -teemakierrokset on toteutettu Mediamuseo Rupriikin ja Postimuseon yhteistyönä.

Viikon päättää Kansallismuseon livestriimattu opastus Keskiajasta Kustaa Vaasaan. Lähetys alkaa perjantaina 4.10 klo 10 ja kestää noin 30-40 minuuttia. Opastus välittää Kansallismuseon sisältöjä kouluille ympäristöystävälliseen tapaan ympäri Suomen.

Museoiden tapahtumat on koottu Opi museossa -tapahtumakalenteriin, jossa niitä voi hakea alueittain sekä päivä- ja museokohtaisesti.

Projektisuunnittelija Eeva-Liisa Taivassalo
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 207 yhteisöjäsentä ylläpitävät lähes 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.