Opiskelija: muista tarkastaa uusi kotisi muuton yhteydessä!

Elo-syyskuun taitteessa nähdään vuosittain yksi Suomen suurimmista muuttoaalloista, kun tuhannet opiskelijat muuttavat uusiin koteihinsa. Muuttohuumassa on hyvä muistaa asunnon huolellinen tarkastus – näin vältät harmit asunnosta pois muuttaessa.

Vuokra-asuntoon on hyvä tehdä alkutarkastus ennen kuin vuokralainen kantaa muuttokuormansa sisään.

”Suosittelemme, että vuokralainen ja vuokranantaja tekevät huoneiston tarkastukset yhdessä. Tällöin molemmat pääsevät esittämään havaintojaan huoneiston kunnosta”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Niklas Nygren.

Alkutarkastuksessa vuokranantaja ja vuokralainen käyvät yhdessä läpi asunnon ja kodinkoneiden kunnon ja kirjaavat ylös niitä koskevat huomiot, viat ja puutteet. Kamera on oiva apuväline asunnon kunnon dokumentoinnissa ja sitä kannattaakin hyödyntää.

Kun vuokrasuhde päättyy, täytyy vuokralaisen luovuttaa asunto takaisin vuokranantajalle tyhjennettynä ja siivottuna. Lopputarkastus kannattaa tehdä vasta, kun poismuuttava vuokralainen on suorittanut huoneistossa loppusiivouksen. Siivotun ja tyhjennetyn huoneiston osalta on helpompi varmistaa, että huoneisto on asianmukaisessa kunnossa.

Lopputarkastuksessa asunto käydään läpi samalla tavoin kuin vuokrasuhteen alussakin ja verrataan sen kuntoa aikaan ennen vuokralaisen sisäänmuuttoa. Jos lopputarkastuksen yhteydessä ilmenee vuokralaisen vastuulle kuuluvia puutteita, voidaan samalla neuvotella niiden korvaamisesta. Vuokranantajalla on lopputarkastuksen aikana myös mahdollisuus huomauttaa loppusiivouksen tasosta, mikäli sitä ei ole tehty asianmukaisesti.

”Uuden asukkaan tulee voida muuttaa asuntoon joutumatta ryhtymään välittömästi siivoushommiin. Jotta loppusiivous sujuisi mahdollisimman mutkattomasti, siivouksen tasosta on hyvä sopia vuokralaisten kanssa.”, Nygren toteaa.

”Hyvin tehty ja huolellisesti dokumentoitu alku- ja lopputarkastus on kaikkien osapuolten etu: niin uuden kuin vanhan vuokralaisen kuin vuokranantajan. Vuokralainen vastaa vuokrasuhteen aikana vuokrahuoneistolle aiheuttamistaan vahingoista, minkä vuoksi on tärkeää pystyä varmistumaan vahingon syntyneen vuokrasuhteen aikana. Erimielisyydet on helpompi ratkaista, kun alkutarkastusraportista voidaan tarkistaa, missä kunnossa esimerkiksi keittiön parketti tai hella on ollut ennen vuokrasuhteen alkua”, ohjeistaa Nygren.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto28.1.2020 09:07:12 EETTiedote

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselyn mukaan asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto. Kyselyn perusteella asuntosijoittajien sukupuolijakauma menee täysin tasan: 50 prosenttia vuokranantajista on naisia ja 50 prosenttia miehiä. Kyselystä nousee esille, että yksityisiä vuokranantajia on joka puolella Suomea ja he ovat kaikenikäisiä. Vuokranantajakyselyyn vastasi 3150 yksityistä vuokranantajaa, ja se kuvaa kattavasti suomalaisten yksityisten vuokranantajien profiilia ja toimintatapoja.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.