Opiskelija: muista tarkastaa uusi kotisi muuton yhteydessä!

Elo-syyskuun taitteessa nähdään vuosittain yksi Suomen suurimmista muuttoaalloista, kun tuhannet opiskelijat muuttavat uusiin koteihinsa. Muuttohuumassa on hyvä muistaa asunnon huolellinen tarkastus – näin vältät harmit asunnosta pois muuttaessa.

Vuokra-asuntoon on hyvä tehdä alkutarkastus ennen kuin vuokralainen kantaa muuttokuormansa sisään.

”Suosittelemme, että vuokralainen ja vuokranantaja tekevät huoneiston tarkastukset yhdessä. Tällöin molemmat pääsevät esittämään havaintojaan huoneiston kunnosta”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Niklas Nygren.

Alkutarkastuksessa vuokranantaja ja vuokralainen käyvät yhdessä läpi asunnon ja kodinkoneiden kunnon ja kirjaavat ylös niitä koskevat huomiot, viat ja puutteet. Kamera on oiva apuväline asunnon kunnon dokumentoinnissa ja sitä kannattaakin hyödyntää.

Kun vuokrasuhde päättyy, täytyy vuokralaisen luovuttaa asunto takaisin vuokranantajalle tyhjennettynä ja siivottuna. Lopputarkastus kannattaa tehdä vasta, kun poismuuttava vuokralainen on suorittanut huoneistossa loppusiivouksen. Siivotun ja tyhjennetyn huoneiston osalta on helpompi varmistaa, että huoneisto on asianmukaisessa kunnossa.

Lopputarkastuksessa asunto käydään läpi samalla tavoin kuin vuokrasuhteen alussakin ja verrataan sen kuntoa aikaan ennen vuokralaisen sisäänmuuttoa. Jos lopputarkastuksen yhteydessä ilmenee vuokralaisen vastuulle kuuluvia puutteita, voidaan samalla neuvotella niiden korvaamisesta. Vuokranantajalla on lopputarkastuksen aikana myös mahdollisuus huomauttaa loppusiivouksen tasosta, mikäli sitä ei ole tehty asianmukaisesti.

”Uuden asukkaan tulee voida muuttaa asuntoon joutumatta ryhtymään välittömästi siivoushommiin. Jotta loppusiivous sujuisi mahdollisimman mutkattomasti, siivouksen tasosta on hyvä sopia vuokralaisten kanssa.”, Nygren toteaa.

”Hyvin tehty ja huolellisesti dokumentoitu alku- ja lopputarkastus on kaikkien osapuolten etu: niin uuden kuin vanhan vuokralaisen kuin vuokranantajan. Vuokralainen vastaa vuokrasuhteen aikana vuokrahuoneistolle aiheuttamistaan vahingoista, minkä vuoksi on tärkeää pystyä varmistumaan vahingon syntyneen vuokrasuhteen aikana. Erimielisyydet on helpompi ratkaista, kun alkutarkastusraportista voidaan tarkistaa, missä kunnossa esimerkiksi keittiön parketti tai hella on ollut ennen vuokrasuhteen alkua”, ohjeistaa Nygren.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.