Avis Finland

Opiskelijamuutto edessä? Muista nämä neljä asiaa!

Suuri osa opintonsa aloittavista muuttaa vasta elo- ja syyskuun vaihteessa. Asuntopula on opiskelijoiden jokavuotinen ongelma ja eskaloituu eteenkin viime tingassa muuttavien keskuudessa. Avis-muuttoautoista vastaava logistiikkakoordinaattori Arno Laitinen kertoo opiskelijamuuttojen neljä tärkeintä seikkaa, jotka jokaisen muuttoa suunnittelevan opiskelijan on syytä muistaa.

Lähetä asuntohakemus ajoissa ja moneen eri paikkaan

Asuntoja on parhaiten tarjolla elokuussa, mutta vain osa opintonsa aloittavista pystyy muuttamaan silloin  monella muutto venyy elo-syyskuun vaihteeseen. Kodin etsintä kannattaa aloittaa heti, kun saa tiedon myönnetystä opintopaikasta, sillä varsinkin suurissa kaupungeissa opiskelijoita koettelee asuntopula.

“Asunnon löydyttyä, muista tehdä vuokrasopimus kirjallisena, jotta epäselvyystilanteissa sovituista asioista on olemassa dokumentti”, muistuttaa logistiikkakoordinaattori Arno Laitinen.

Tee muuttoilmoitus ajoissa, hoida vakuutukset kuntoon ja asioi Kelassa

Opintotuen asumislisän maksaminen päättyi heinäkuun 2017 lopussa ja Suomessa vuokralla asuvat opiskelijat ovat voineet saada yleistä asumistukea elokuusta alkaen. Asumistukea kannattaa hakea heti, kun asunto ja mahdollinen asuinkumppani ovat selvillä, sillä hakemusten käsittelyssä on odotettavissa ruuhkaa. Huomioi, että kimppa-asumista saattaa hankaloittaa tasa-arvoinen avioliittolaki.

“Muuttoilmoitus postiin ja maistraattiin tulisi tehdä viimeistään viikon kuluttua muutosta. Opiskelijan kannattaa hankkia myös nuorisovakuutus, joka sisältää kotivakuutuksen. Vakuutus tulisi olla voimassa myös muuttaessa, niin tavarat ovat vakuutettu. Mikäli muuttoon vuokrataan pakettiauto, on syytä varmistaa, että hintaan sisältyy perusturva. Tämä sisältyy esimerkiksi omiin kotimaan autovuokrauksiimme”, Laitinen kertoo.

Etsi pienelle budjetille sopiva muuttoratkaisu

Muuttamiseen on olemassa muutama eri vaihtoehto. Muuttopalvelut ovat käteviä silloin, kun itsellä ei ole mahdollisuutta siirtää tavaroita uuteen asuntoon. Mikäli muuton haluaa organisoida itse, on järkevää kysyä, löytyykö omasta tuttavapiiristä lainaan isokokoista autoa. Muuttokuorman siirtämiseen voi myös vuokrata pakettiauton.

“Kaikki pakettiautomme ovat ajettavissa tavallisella B-ajokortilla, eli kuorma-autokorttia ei tarvitse omistaa. Tämä on yleinen harhaluulo, josta asiakaspalveluumme tulee usein kysymyksiä. Nykyaikaisissa pakettiautoissa ajotuntuma vastaa hyvin lähelle henkilöauton ajokokemusta. Ajamista ei siis kannata jännittää, vaikka auton ulkokuori onkin iso. Pakettiautolla ajamiseen kannattaa varata riittävästi aikaa, onhan kyseessä henkilöautoa hiljaisempaa nopeutta liikkuva ajoneuvo”, Laitinen toteaa.

Pakkaa muuttokuorma järjestelmällisesti ja organisoi

Vähemmän on enemmän, ainakin, jos muuttaa pieneen yksiöön tai soluasuntoon, jossa tilaa on hyvin rajallisesti. Pyri siis pakkaamaan muuttolaatikoihin vain välttämättömät tavarat, joita tarvitset jokapäiväisessä elämässäsi.

“Valitse materiaaliltaan kestäviä laatikoita ja vältä sitä, että laatikot tulevat liian täyteen. Tämä korostuu esimerkiksi muovilaatikkoja täyttäessä, sillä niiden pinoaminen päällekkäin vaikeutuu, jos laatikot ovat reunoihin asti täynnä. Käytä helposti rikkoutuvien tavaroiden pakkauksessa apuna vuodevaatteita, pyyhkeitä, kuplamuovia tai pakkauspaperia, sillä esimerkiksi sanomalehtipaperi värjää tavaroita. Pakkaa muuttokuorma hyvissä ajoin, jotta vältyt viime hetken paniikilta”, Laitinen kiteyttää.

Avis Finland
Lautamiehentie 3

Meillä on Suomen laajin vuokraamoverkosto, joka kattaa muun muassa kaikki suurimmat lentoasemat ja kaupungit. Autokalustostamme löytyvät autot kaikkiin tarpeisiin henkilöautoista minibusseihin. Kaikki automme ovat uusia ja huollettuja.

Tänä päivänä Avis on johtava autonvuokrausyritys, jolla on yritystoimintaa yli 160 maassa sekä yli 5000 vuokrauspisteessä.

Varaa auto osoitteesta www.avis.fi tai kysy autonvuokraukseen liittyvistä asioista sähköpostitse: reservations(at)avisbudget.fi tai soittamalla numeroon: 010 436 2200.

Yhteystiedot:

Myyntitiimin päällikkö Satu Hyvärinen, puh: 044 737 6106.

Markkinointivastaava Maria Soini, puh: 044 214 3451.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi