Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää.

Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olisi edustus nuorisoalan kattojärjestöltä Allianssilta, mutta uutisen mukaan tämä tarkoitti Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) jättämistä komitean ulkopuolelle. Myös opiskelijoilla tulisi olla oma edustuksensa valmistelussa, jotta myös opiskelijoiden ääni ja näkemykset tulevat kuuluviin ja opiskelijaliikkeen asiantuntemus saadaan komitean käyttöön. Komiteaan olisi hyvä saada sekä korkeakouluopiskelijoiden, että toisen asteen opiskelijoiden edustus.

SONK kannattaa sosiaaliturvan uudistamisen pohjaksi SDP:n Yleisturva-mallia, jossa nykyinen tukiviidakko korvattaisiin yhdellä automatisoidulla kolmitasoisella tukimuodolla, jonka piiriin kuuluisivat kaikki muut paitsi eläkeläiset. Näin opiskelijat tulisivat tasavertaiseksi muiden ryhmien rinnalle ja siirryttäessä täysimääräisesti yleisturvan piiriin voidaan opintolainasta luopua tarpeettomana, poistaen epäoikeudenmukaisen tilanteen, jossa opiskelijat ainoana ryhmänä joutuvat ottamaan velkaa arkipäiväisten menojen kattamiseen. Sosiaaliturvan uudistus tulee kuitenkin olemaan monia vuosia kestävä prosessi ja opiskelijoita ei voida jättää odottamaan vuosikausia parannusta taloudelliseen ahdinkoonsa, minkä takia tulee opintorahan tasoa nostaa merkittävästi mahdollisimman pian.

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskeluaikojen lyhentäminen ei onnistu opiskelijoita painostamalla17.1.2020 13:59:54 EETTiedote

Helsingin Sanomien eilisessä (16.1.2020) uutisessa kerrottiin hallituksen mahdollisten työllistämistoimien listalla olevan myös opiskeluaikojen lyhentäminen, mikä voi sinänsä olla tavoiteltavaa, mutta sen kannatettavuus riippuu paljon käytettävistä keinoista. Jos suunnitelmissa on opintotuen vaatimusten kiristäminen entisestään esimerkiksi vähentämällä opintotukikuukausia tai kiristämällä entisestään opintopistevaatimuksia, tulee vaikutus olemaan pahimmillaan jopa päinvastainen. Tällaiset toimet vain lisäävät opiskelijoilla jo nyt olevia paineita valmistua ja suoriutua, mikä lisää mielenterveydellisiä ongelmia ja rasitusta. Opintotuen vaatimusten tiukentaminen lisää myös painetta hankkia tuloja työskentelemällä opintojen ohelle, mikä entisestään pitkittää opintoja. Tällä hetkellä opiskeluaikoja pitkittävät eniten työnteko opintojen ohella sekä mielenterveydelliset ongelmat kuten masennus. Tämän takia opiskeluaikojen lyhentämiseen parhaat toimenpiteet olisivat opintorahan merkittävä tas