Opiskelu suositussa lukiossa ei suojaa mielenterveysongelmilta

Laboren uudesta tutkimuksesta selviää, että vaikka opiskelu suositussa lukiossa ei vaikuta opiskelijoiden mielenterveyteen lyhyellä eikä pitkällä aikavälillä, vähentää se mielenterveyspalveluiden käyttöä ylioppilaskirjoitusten aikaan.

Mielenterveydellä, niin hyvällä kuin huonolla, on merkittävät seuraukset ihmisen elämään ja psykologiset voivavarat vaikuttavat monin tavoin muihin elämänalueisiin. Näin ollen, aihetta on tärkeää tutkia.

Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että koulutuksella on myönteinen vaikutus mielenterveyteen. Tutkimus on kuitenkin pitkälti keskittynyt lähinnä koulutuksen määrän, ei laadun, tutkimiseen. Koska kouluympäristöllä ja -yhteisöllä (kuten opiskelukavereiden kyvykkyydellä) on vaikutusta nuoren elämään, ei niiden merkitystä pidä vähätellä.

Laboren tutkija Tiina Kuuppelomäen tuore tutkimus pyrkii täydentämään kuvaa niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat mielenterveyteen eniten ja tarjoaa samalla eri vaikutusmekanismeista arvokasta lisätietoa aiemmille koulutusvalintojen vaikutuksia arvioineille tutkimuksille.

Tutkimus valottaa hyvämaineisessa lukiossa opiskelun vaikutuksia opiskelijoiden mielenterveyteen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Tutkimuksessa havaitaan, että vaikka suosittuun lukioon pääsyllä ei ole merkittäviä kokonaisvaikutuksia opiskelijoiden mielenterveyteen, vähentää se mielenterveyspalveluiden käyttöä ylioppilaskirjoitusten aikaan. Myönteisiä vaikutuksia suosittuun lukioon pääsyllä on myös silloin, kun suosituimmuusero suosituimman ja epäsuositun koulun välillä on suuri.

“Parempaan lukioon pääsyllä ei ole kokonaisvaltaisia vaikutuksia mielenterveyteen.”, tiivistää Kuuppelomäki.

Tutkimuksen aineistoina käytettiin toisen asteen yhteisvalinta-aineistoa, aineistoa Kela-korvatuista resepteistä, HilmoAvohilmo -mielenterveysaineistoja, FLEED -aineistoa, opiskelijarekisteriä, sekä tutkintorekisteriä. Aineistoja analysoitiin regressio-epäjatkuvuusmenetelmän (Regression discontinuity design, RDD) avulla.

Koulutus ja mielenterveys -tutkimushanketta rahoittivat Yrjö Jahnssonin säätiö, OP-tutkimussäätiö.

Linkki tutkimukseen: Kuuppelomäki, Tiina: School selectivity and mental health: Evidence from regression discontinuity design. Labore-työpapereita 333. Helsinki, 15.12.2021.

Labore (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Palkansaajien tutkimuslaitos uudistuu ja muuttaa nimeään18.11.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitos juhlii 50-vuotista taivaltaan, muuttaa nimeään ja keskittyy entistä enemmän talouspoliittista päätöksentekoa palvelevaan soveltavaan tutkimukseen. Tutkimuslaitoksen uusi nimi on Työn ja talouden tutkimus LABORE, josta pääasiallisessa käytössä on lyhyempi versio Labore. Tutkimuslaitoksessa tehdään jatkossakin tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn ja koulutuksen taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan5.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.