Jyväskylän yliopisto

Oppimisen tutkimus tarvitsee myös globaalia ja yhteiskuntatieteellistä otetta

Jaa

Globaali oppimisen kriisi puhuttaa: lapset käyvät koulua, mutta eivät opi edes perustaitoja. Suomessakin pohditaan parhaillaan, miten yliopistotkin voisivat olla mukana kriisin ratkaisemisessa.

Tiina Kontinen aloittaa kansainvälisen kehitystutkimuksen apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa ensi vuoden alussa.
Tiina Kontinen aloittaa kansainvälisen kehitystutkimuksen apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa ensi vuoden alussa.

Oppimisen kriisin tunnistetut syyt ovat moninaisia: aliravitsemus, puutteelliset oppimateriaalit, oppilaille vieras opetuskieli, opettajien poissaolot, valtavat luokkakoot, ja ulkoa opettelua tukevat pedagogiset käytännöt. Näiden esteiden takana on usein haasteita opetusjärjestelmän hallinnossa ja koulutuspoliittisissa ratkaisuissa.

Jyväskylän yliopistossa kansainvälisen kehitystutkimuksen apulaisprofessorina tammikuussa aloittava akatemiatutkija Tiina Kontinen haluaa painottaa oppimisen tutkimuksen globaaleja ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia. Kansainvälisen kehitystutkimuksen tutkimustieto auttaa ymmärtämään kehitysinterventioiden tyypillistä dynamiikkaa, kolonialismin perintöä koulutusjärjestelmissä ja oppisisällöissä, eriarvoistumisen polkuja, tai tavallisten ihmisten koulutukselle ja oppimiselle antamia merkityksiä.

– Oppimisprosessien, oppimateriaalien ja pedagogiikan tutkiminen ja kehittäminen ovat keskeisiä oppimisen kriisin ratkaisemisessa. Kehittämispyrkimykset valuvat kuitenkin hukkaan, jos niitä ei ole juurrutettu yhteiskunnalliseen ja poliittiseen ympäristöön, Kontinen muistuttaa.

– Voimme suositella omasta näkökulmastamme erinomaisia, oppimista tukevia koulutuspoliittisia uudistuksia. On kuitenkin myös oleellista ymmärtää vaikkapa miten poliittinen järjestelmä ohjaa päättäjiä priorisoimaan uusia koulurakennuksia niiden seinien sisällä tapahtuva oppimisen sijaan, hän jatkaa.    

Koulutus ja oppiminen vahvistavat kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa oman elämäänsä ja sen reunaehtoihin. Jos lukemisen ja laskemisen perustaidot jäävät koulussa saamatta, tuskin kriittisen ajattelun opetuskaan kukoistaa.

”Hyvän kansalaisen” ominaisuudet, kuten auktoriteetin kunnioitus ja omista velvollisuuksista huolehtiminen, opitaankin usein muualla kuin koulussa, jokapäiväisissä yhteisissä käytännöissä kuten Kontisen johtaman tutkimusryhmän juuri julkaistussa kirjassa Citizenship Practices in East Africa todetaan.

Kontinen vastaa kansainvälisen maisteriohjelman Development, Education, and International Cooperation(DEICO) koordinoinnista. Kahden tiedekunnan yhteisen ohjelman opetuksessa yhdistetään kansainvälistä yhteiskuntatieteellistä kehitystutkimusta ja kasvatustieteitä.

– Opetusyhteistyön lisäksi tavoitteenani on lisätä ohjelman ympärille tutkimusyhteistyötä sekä omassa yliopistossamme että globaalin etelän yliopistojen kanssa. Globaalien kriisien analyysi ja ratkaisujen etsiminen edellyttävät monitieteistä otetta, Kontinen painottaa.

Lisätietoja:

Tiina Kontinen, email: tiina.t.kontinen@jyu.fi, tel. +358404856718

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tiina Kontinen aloittaa kansainvälisen kehitystutkimuksen apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa ensi vuoden alussa.
Tiina Kontinen aloittaa kansainvälisen kehitystutkimuksen apulaisprofessorina Jyväskylän yliopistossa ensi vuoden alussa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 31.1.2020: Selkäkipu ajoissa hallintaan fysioterapeutin vastaanotolla (Karvonen)28.1.2020 07:00:00 EETTiedote

Varhainen selkäkipuun puuttuminen ehkäisee kivun pitkittymistä, kroonistumista ja vähentää sairauspoissaoloja työstä. Suomessa toteutetaan käytäntöä, jossa selkäkipua poteva henkilö voi myös julkisella sektorilla päästä suoraan fysioterapeutin vastaanotolle ilman lääkärillä käyntiä. TtM Eira Karvonen tutki väitöstyössään fysioterapian toteutusta ja selkäkipuasiakkaiden ja fysioterapeuttien kokemuksia fysioterapeuttien suoravastaanottokäytännöstä, jota vuoden 2020 alusta noudatetaan myös työterveydessä.

Yksittäistapaus-lyhytelokuvasarja osaksi yliopiston opetusohjelmaa. Kutsu medialle: Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennus 29.1.2020 klo 14.00–16.0023.1.2020 12:00:26 EETTiedote

Jyväskylän yliopiston tavoitteena on lisätä opintoihin ammatillisia valmiuksia väkivallan kohtaamiseen ja siihen puuttumiseen. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta liittää Tuffi Films -tuotantoyhtiön toteuttaman Yksittäistapaus-lyhytelokuvasarjan osaksi opetusta. Sen tuotannossa mukana ollut näyttelijä Krista Kosonen osallistuu Ruusupuiston tilaisuuteen. Lyhytelokuvasarja käsittelee monipuolisesti sukupuolistunutta vallankäyttöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme