Oppositio jättää lakialoitteen hoitajamitoituksen korjaamisesta

Oppositio jättää lakialoitteen vanhuspalvelulakiin säädettävästä henkilöstön sitovasta vähimmäismitoituksesta ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä. Oppositio tarjoaa koko eduskunnalle mahdollisuuden allekirjoittaa lakialoite. Avaamme myös hallituspuolueille mahdollisuuden allekirjoittaa aloite ja korjata hoitajamitoitus kuntoon vielä tällä vaalikaudella.

On käynyt selväksi, että huolimatta vanhuspalvelulain säädöksistä ja sen toimeenpanon tukena toimivasta laatusuosituksesta ei henkilöstön riittävä määrä ole kaikissa hoitoyksiköissä vieläkään toteutunut. Tästä huolimatta hallitus on toistaiseksi kieltäytynyt antamasta eduskunnalle esitystä hoitajamitoituksesta, vaikka sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat olleet valmiita ottamaan kyseisen asian valiokunnan käsittelyyn.

Opposition edustajat korostavat, että henkilöstön vähimmäismitoitus tarkoittaa todellista mitoitusta, jossa poissaolevien työntekijöiden osuus korvataan sijaisilla. Mitoittamisen ehdottomana lähtökohtana ovat aina asiakkaat tarpeineen. Vähimmäistason tulee kuitenkin olla tehostetussa palveluasumisessa ja laitoshoidossa vähintään 0,70. Esimerkkejä tilanteista, joissa mitoituksen on jo lähtökohtaisesti oltava korkeampi kuin vähimmäismitoitus, ovat esimerkiksi vaikeasti muistisairaiden ja saattohoidossa olevien henkilöiden hoito.

Lakialoiteteksti liitteenä.

Lisätietoja:

Maria Guzenina, sd, lakialoitteen 1. allekirjoittaja, p. 050 512 2282

Antti Lindtman, sd, p. 040 577 6255

Leena Meri, ps, p. 050 513 2330

Outi Alanko-Kahiluoto, vihr, p. 050 512 1727

Aino-Kaisa Pekonen, vas, p. 050 512 0119

Veronica Rehn-Kivi, r, p. 050 344 5031

Päivi Räsänen, kd, p. 050 511 3065

Paavo Väyrynen, tl, p.050 503 226 440

Kutsu medialle: SDP julkaisee ikäpoliittisen ohjelman4.2.2019 13:52:31Kutsu

Aika: keskiviikko 6.2. klo 8.30 Paikka: Eduskunta, sd-ryhmähuone SDP julkaisee keskiviikkona 6.2. ikäpoliittisen ohjelman. Tilaisuudessa on läsnä puolueen varapuheenjohtaja Ville Skinnari. Ohjelman sisältöjä esittelee valmistelusta vastanneen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen. Ilmoittautumiset 5.2. mennessä: Emilia Tervonen, 050 552 0676, emilia.tervonen@eduskunta.fi Ilmoitathan saapumisestasi, tilaisuudessa on aamiaistarjoilu.

SDP esittää kolme toimenpidekokonaisuutta inhimillisen vanhuuden turvaamiseksi3.2.2019 07:29:16Tiedote

- Viime päivinä olemme saaneet lukea lehdistä, millaista inhimillistä kärsimystä huonolaatuinen hoito ja valvonnan epäonnistuminen ovat aiheuttaneet. Uutiset eivät kuitenkaan ole tulleet yllätyksenä, sillä monet järjestöt, valvontaviranomaiset, hoivapalveluiden työntekijät, vanhukset ja vanhusten omaiset ovat pitäneet esillä näitä ongelmia. Voimakkaasta kritiikistä huolimatta hallitus on tällä vaalikaudella päättänyt heikentää mitoitusta ja leikata vanhuspalveluista. Tämä on inhimillisesti kestämätöntä politiikkaa, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin ja jatkaa: - Nyt on tärkeää, että ryhdymme pikaisesti toimiin. Jokainen ikäihminen ansaitsee turvallisen vanhuuden ja laadukkaat palvelut. SDP ehdottaa kolmea toimenpidekokonaisuutta, jotka on laitettava käyntiin mahdollisimman pian. Tähän kuuluu muun muassa laatukriteerien painottaminen kaikissa hankinnoissa, laadun valvonnasta huolehtiminen sekä riittävän henkilöstön määrän varmistaminen. Inhimillinen vanhuus jokaiselle: Riittäväst