Oppositio jättää lakialoitteen hoitajamitoituksen korjaamisesta

Oppositio jättää lakialoitteen vanhuspalvelulakiin säädettävästä henkilöstön sitovasta vähimmäismitoituksesta ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä. Oppositio tarjoaa koko eduskunnalle mahdollisuuden allekirjoittaa lakialoite. Avaamme myös hallituspuolueille mahdollisuuden allekirjoittaa aloite ja korjata hoitajamitoitus kuntoon vielä tällä vaalikaudella.

On käynyt selväksi, että huolimatta vanhuspalvelulain säädöksistä ja sen toimeenpanon tukena toimivasta laatusuosituksesta ei henkilöstön riittävä määrä ole kaikissa hoitoyksiköissä vieläkään toteutunut. Tästä huolimatta hallitus on toistaiseksi kieltäytynyt antamasta eduskunnalle esitystä hoitajamitoituksesta, vaikka sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat olleet valmiita ottamaan kyseisen asian valiokunnan käsittelyyn.

Opposition edustajat korostavat, että henkilöstön vähimmäismitoitus tarkoittaa todellista mitoitusta, jossa poissaolevien työntekijöiden osuus korvataan sijaisilla. Mitoittamisen ehdottomana lähtökohtana ovat aina asiakkaat tarpeineen. Vähimmäistason tulee kuitenkin olla tehostetussa palveluasumisessa ja laitoshoidossa vähintään 0,70. Esimerkkejä tilanteista, joissa mitoituksen on jo lähtökohtaisesti oltava korkeampi kuin vähimmäismitoitus, ovat esimerkiksi vaikeasti muistisairaiden ja saattohoidossa olevien henkilöiden hoito.

Lakialoiteteksti liitteenä.

Lisätietoja:

Maria Guzenina, sd, lakialoitteen 1. allekirjoittaja, p. 050 512 2282

Antti Lindtman, sd, p. 040 577 6255

Leena Meri, ps, p. 050 513 2330

Outi Alanko-Kahiluoto, vihr, p. 050 512 1727

Aino-Kaisa Pekonen, vas, p. 050 512 0119

Veronica Rehn-Kivi, r, p. 050 344 5031

Päivi Räsänen, kd, p. 050 511 3065

Paavo Väyrynen, tl, p.050 503 226 440

SDP:n poliittisen valmistelun päälliköksi Joona Räsänen ja EU-puheenjohtajuutta vahvistamaan eurooppaministerin esikuntaan Antton Rönnholm ja Emilia Tervonen27.6.2019 17:14:17 EESTTiedote

SDP:n poliittista ohjelmaa ja valmistelutyötä vetämään on valittu Joona Räsänen, 32. Räsänen toimi SDP:n kansanedustajana 2015-2019 ja aiemmin Sosialidemokraattisen nuorisoliiton puheenjohtajana. Hän on myös Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Koulutukseltaan Räsänen on tradenomi. SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm, 38, toimii Suomen EU-puheenjohtajuuskauden ajan, eli vuoden 2019 loppuun eurooppaministeri Tytti Tuppuraisen erityisavustajana. Rönnholm jatkaa luottamustehtävässään SDP:n puoluehallituksen jäsenenä normaalisti. Hän on työskennellyt yhteensä kuusi vuotta Brysselissä, mm. tutkijana ja suorittanut Belgiassa Eurooppa-tutkinnon. Eurooppaministeri Tuppuraisen viestinnästä vastaavaksi erityisavustajaksi on valittu Emilia Tervonen, 35. Hän on työskennellyt vuodesta 2013 Sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä viestintätehtävissä, viimeiset puoli vuotta vt. viestintäpäällikkönä. Tervonen on koulutukseltaan filosofian maisteri.