Oppositio jättää lakialoitteen hoitajamitoituksen korjaamisesta

Oppositio jättää lakialoitteen vanhuspalvelulakiin säädettävästä henkilöstön sitovasta vähimmäismitoituksesta ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä. Oppositio tarjoaa koko eduskunnalle mahdollisuuden allekirjoittaa lakialoite. Avaamme myös hallituspuolueille mahdollisuuden allekirjoittaa aloite ja korjata hoitajamitoitus kuntoon vielä tällä vaalikaudella.

On käynyt selväksi, että huolimatta vanhuspalvelulain säädöksistä ja sen toimeenpanon tukena toimivasta laatusuosituksesta ei henkilöstön riittävä määrä ole kaikissa hoitoyksiköissä vieläkään toteutunut. Tästä huolimatta hallitus on toistaiseksi kieltäytynyt antamasta eduskunnalle esitystä hoitajamitoituksesta, vaikka sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja että varapuheenjohtaja ovat olleet valmiita ottamaan kyseisen asian valiokunnan käsittelyyn.

Opposition edustajat korostavat, että henkilöstön vähimmäismitoitus tarkoittaa todellista mitoitusta, jossa poissaolevien työntekijöiden osuus korvataan sijaisilla. Mitoittamisen ehdottomana lähtökohtana ovat aina asiakkaat tarpeineen. Vähimmäistason tulee kuitenkin olla tehostetussa palveluasumisessa ja laitoshoidossa vähintään 0,70. Esimerkkejä tilanteista, joissa mitoituksen on jo lähtökohtaisesti oltava korkeampi kuin vähimmäismitoitus, ovat esimerkiksi vaikeasti muistisairaiden ja saattohoidossa olevien henkilöiden hoito.

Lakialoiteteksti liitteenä.

Lisätietoja:

Maria Guzenina, sd, lakialoitteen 1. allekirjoittaja, p. 050 512 2282

Antti Lindtman, sd, p. 040 577 6255

Leena Meri, ps, p. 050 513 2330

Outi Alanko-Kahiluoto, vihr, p. 050 512 1727

Aino-Kaisa Pekonen, vas, p. 050 512 0119

Veronica Rehn-Kivi, r, p. 050 344 5031

Päivi Räsänen, kd, p. 050 511 3065

Paavo Väyrynen, tl, p.050 503 226 440

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.