Oppositioaktivisteihin kohdistuva häirintä on lisääntynyt Venäjän vaalien alla

Venäjän viranomaiset ovat rikkoneet toistuvasti poliittisten aktivisten oikeuksia presidentinvaalien alla. Venäjän vaalien boikotointia ajavia aktivisteja kohtaan on tehty useita iskuja ja aktivisteja on vangittu umpimähkäisesti. Julkista kokoontumista on rajoitettu ja opposition vaikuttajia on pidätetty ja syytetty poliittisista rikkeistä.

”Kremlin agenda on päivänselvä. Vaaleja boikotoivien aktivistien toiminta estetään presidentin vaalien viimeisten kampanjapäivien aikana”, toteaa Denis Krivosheev, Amnesty Internationalin Itä-Euroopan ja Keski-Aasian osaston apulaisjohtaja.

”Venäjän viranomaiset käyttävät monia keinoja, mutta yleisin menettely on sulkea toisinajattelijat kaltereiden taakse.”

Idea äänestyksen boikotoinnista on lähtöisin poliittiselta aktivistilta, Aleksei Navalnylta, jonka osallistuminen presidentinvaaleihin on estetty. Viimeisten viikkojen aikana Navalnyin kannattajia on pidätetty ja vangittu.

Moskova, Pietari ja muut kaupungit ovat toistuvasti kieltäneet mielenosoitusten järjestämisen. Mielenilmauksia on silti järjestetty yli sadassa kaupungissa. Navalnyin kampanjapäällikkö Leonid Volkov pidätettiin vaaliboikottia kannattavan mielenosoituksen tukemisesta.

Luvattoman kokoontumisen järjestämisen lisäksi myös mielenosoitukseen osallistumisesta on määrätty rangaistuksia. Kymmenet ovat joutuneet pidätetyiksi. Aktivistit ovat epäilleet olevansa tarkkailun kohteena esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Amnesty Internationalin mukaan julkista kokoontumista rajoittavat säädökset, poliisin voimankäyttö, umpimähkäiset vangitsemiset, epäoikeudenmukaiset oikeudenkäynnit, korkeat sakot ja pitkät pidätysajat rajoittavat ilmaisunvapautta ja kokoontumista Venäjällä.

”Kaikki rauhallisesti sananvapauttaan harjoittavat poliittiset aktivistit on vapautettava välittömästi ja ehdoitta”, Denis Krivosheev vaatii.

Venäjän vaalit käydään sunnuntaina 18. maaliskuuta.

Amnesty: USA:n rajalla erotettujen perheiden määrä suurempi kuin annettu ymmärtää ­– 6000 perhettä neljässä kuukaudessa11.10.2018 16:30Tiedote

Peräti 6000 Yhdysvalloista turvaa hakenutta perhettä on erotettu neljän kuukauden aikana. Luku on suurempi kuin viranomaisten aiemmin myöntämä. Perheiden laittomien erottamisten lisäksi Meksikon rajalla on käännytetty ihmisiä antamatta heille mahdollisuutta hakea turvapaikkaa. Tämä politiikka on tuottanut tuhansille ihmisille äärimmäistä kärsimystä.