Oppositiopuolueet: Kiireettömien parlamentaaristen työryhmien perustaminen loppuvaalikaudeksi ei ole perusteltua

Kokoomus, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit eivät nimeä edustajia loppuvaalikauden parlamentaarisiin työryhmiin. Oppositiopuolueiden mielestä kiireettömien työryhmien, jotka tähtäävät ylivaalikautisiin tuloksiin, perustaminen ei ole perusteltua tässä vaiheessa vaalikautta.

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kokoomus, perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit eivät nimeä edustajia loppuvaalikauden kiireettömiin parlamentaarisiin työryhmiin. Hallitus on pyytänyt eduskuntaryhmiä nimeämään edustajat katsomusaineiden opetuksen uudistamisen parlamentaariseen seurantaryhmään ja terveyserojen kaventamisen parlamentaariseen komiteaan.

“Emme enää tässä vaiheessa näe tarkoituksenmukaiseksi lähteä mukaan tämän hallituksen parlamentaarisiin työryhmiin, seurantaryhmiin tai komiteoihin muuten kuin aidosti kiireellisissä asioissa. Eduskuntavaalit ovat jo nurkan takana, joten uusia ryhmiä ei ole enää perusteltua nimetä Marinin hallituksen lähtökohdista”, Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen sanoo.

“Minusta on demokratiaa ja vaalien tuloksia kunnioittavampaa perustaa uusia työryhmiä vasta vaalien jälkeen, sillä työryhmien työ vaikuttaa nimenomaan seuraavaan vaalikauteen”, Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio sanoo.

“Hallituspuolueet pyrkivät jättämään sormenjälkensä sellaisiinkin asioihin, joiden valmistelu kuuluu seuraavalle hallitukselle. Nyt on vaan hyväksyttävä, että hallituskausi tulee päätökseen ja valjaat on laitettava naulaan, eikä pyrkiä sitomaan seuraavan hallituksen käsiä”, Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Päivi Räsänen sanoo.

Lisätiedot:

Kai Mykkänen, puh. 09 432 3159

Ville Tavio, puh. 09 432 3177

Päivi Räsänen, puh. 09 432 3065

Kai Mykkänen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 38 kansanedustajallaan toiseksi suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.

Kokoomuksen Eestilä: Suomalainen viljelijä ei saa joutua hallituksen riitojen maksumieheksi7.12.2022 14:32:13 EET | Tiedote

Kansanedustaja Markku Eestilä piti kokoomuksen ryhmäpuheenvuoron, kun eduskunta keskusteli opposition välikysymyksestä koskien suomalaisen maatalouden kriisiä ja kotimaisen ruoantuotannon turvaamista. Eestilän mukaan viljelijöiden maksuvalmius ei missään nimessä kestä maataloustukien maksuaikataulujen myöhästymisiä ja vaati hallitusta hoitamaan tukien maksun välittömästi kuntoon.