Ortodoksilehti kasvaa

Suomen suurin ortodoksinen lehti Ortodoksiviesti laajenee elokuusta lähtien Helsingin seurakunnan lehdestä lähes koko Etelä-Suomea kattavaksi lehdeksi. Ortodoksisten seurakuntien kirkkoherrat allekirjoittivat 13.3. lehtiyhteistyöstä sopimuksen.
Lehtiyhteistyöstä allekirjoitettiin sopimus Kulttuurikeskus Sofiassa Helsingissä 13.3.

Helsingin ortodoksiseen hiippakuntaan kuuluu kaikkiaan kahdeksan seurakuntaa. Uusi lehti tulee palvelemaan Helsingin seurakunnan lisäksi Tampereen, Turun, Lahden, Lappeenrannan, Kotkan ja Haminan seurakuntia. Turun seurakunta osallistuu yhteistoimintaan aluksi puolen vuoden koeajalla.  Hämeenlinnan seurakunta puolestaan liittyi Karjalan hiippakunnan alueella ilmestyvään Aamunkoitto-lehteen.

Ortodoksiviestin kustantajana jatkaa Helsingin seurakunta.

Uudistuneen Ortodoksiviestin ensimmäinen numero ilmestyy 22. elokuuta. Kaikkien yhteistyösopimuksen piiriin kuuluvien seurakuntien jäsenet saavat Ortodoksiviestin syksystä alkaen ilmaiseksi kotiinsa.

Ortodoksiviesti ilmestyy jatkossakin kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden sivumäärä kasvaa ja toimituspohjan laajeneminen luo mahdollisuuden entistä monipuolisempaan ja laadukkaampaan sisältöön.

Tämän pitkään vireillä olleen lehtihankkeen tavoitteena on keskittää resursseja ja tehostaa seurakuntien välistä yhteistyötä, jota muun muassa Helsingin metropoliitta Ambrosius on toivonut. Voimavarojen yhdistymisen arvioidaan tuovan myös taloudellista säästöä.

– Olennaista, että seurakunnissa kristillistä hengellistä ja tiedollista kasvatusta vahvistetaan. Pienessä kirkossa on upeaa, että voidaan resursseja koota saman lehden piiriin. Printtimedia ja sähköinen media kulkevat käsi kädessä ja on erinomaista, että ortodoksinen media on nyt kasvussa, korosti Helsingin metropoliitta Ambrosius.

– Ortodoksisen kotiin kannetun printtimedian sivumäärä kasvaa vuositasolla, laski Helsingin seurakunnan kirkkoherra Markku Salminen.

Ortodoksiviesti on perinteikäs, 60 vuotta sitten perustettu lehti, jonka lukijakunta on kasvanut tasaisesti viime vuosina.

Lehden painosmäärä on nykyisellään 13950 ja laajentuminen tuo lehdelle kerralla n. 10 000 uutta lukijaa.

Uudistuksen jälkeen laajennetun lehden piiriin kuuluu lähes kaksi kolmasosaa Suomen ortodokseista, joten muutos on merkittävä.

– Lehtiyhteistyö on iloinen asia. Nyt toivomme uusia tuulia. Lehti on nyt kokonaisuudessaan kirkon käsissä, sillä kustantajana on Helsingin seurakunta. Tämä on malliesimerkki siitä, että voimme jakaa voimavaroja, ideoita sekä tietoja ja taitojamme, iloitsi Lappeenrannan seurakunnan kirkkoherra Timo Tynkkynen.

Suomen ortodoksisen kirkon ja Helsingin seurakunnan tiedottaja: Vlada Wahlstén, p. 0207 220 620, vlada.wahlsten@ort.fi; info@ort.fi

Viestintätoimikunnan puheenjohtaja, lehtiyhteistyötä selvittäneen työryhmän jäsen: Urpo Uotila, p. 044 314 5210, urpouotila@gmail.com

Ortodoksiviestin uusimman numeron 2/14 kansikuva. Lehti ilmestyi 7.3.2014. Kannessa ortodoksista paastoruokaa.
Metropoliitta Ambrosius on tyytyväinen, että seurakunnat ovat solmineet lehtiyhteistyöstä sopimuksen.
Kirkkoherrat yhteistyösopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.
Ortodoksiviestin vuoden ensimmäisen numeron teemana oli uskonnonopetus.
lehtiyhteistyön sopimus allekirjoitettiin 13.3.2014 Kulttuurikeskus Sofiassa Helsingissä ennen Helsingin hiippakunnan kirkkoherrojen kokousta.
Helsingin hiippakunnan kirkkoherrat kokoontuivat metropoliitta Ambrosiuksen kutsusta Kulttuurikeskus Sofiassa Helsingissä.

Suomen ortodoksinen kirkko on toinen Suomen niin sanotuista kansallisista kirkoista. Kirkkoon kuuluu yli 60 000 jäsentä (noin 1 % Suomen väestöstä) ja jäsenmäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosina erityisesti maahanmuuton myötä. Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu autonomisena arkkipiispakuntana Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin. Kirkon korkeimpana piispana toimii Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Bartolomeos ja Suomessa Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Suomessa on kolme hiippakuntaa, Karjalan, Oulun ja Helsingin hiippakunnat, joista jokaista hiippakuntaa johtaa piispa, jota yleensä kutsutaan metropoliitaksi. Hiippakunnat jakautuvat seurakuntiin. Helsingin hiippakunnan 8 seurakunnan hengellisenä johtajana on Helsingin metropoliitta Ambrosius.