Osa Inwidon tehtaista siirtyy kolmeen vuoroon

Ikkuna- ja ovivalmistaja Inwido Finlandin tehdas Haapajärvellä lisää tuotantoaan siirtymällä syyskuun alussa kolmivuorotyöhön ja palkkaamalla lisää työntekijöitä.

Yhtiön toimitusjohtaja Johan Bergin mukaan taustalla on kysynnän kasvu, joka johtuu sekä uudis- että korjausrakentamisen piristymisestä. Erityisen kiireinen kesä viittaa kysynnän kasvavan edelleen.

Kapasiteettia Berg lupaa olevan riittävästi myös jatkoa varten niin Haapajärvellä kuin yhtiön muillakin tehtailla Kannuksessa, Kuusamossa ja Ruovedellä.

- Inwido on investoinut johdonmukaisesti tekniikkaan, prosesseihin ja osaamiseen kaikilla tehtaillaan. Tehokkuus on kohdallaan ja talous vakaalla pohjalla, joten tuotannon kasvattamiselle ei ole esteitä, Berg kertoo.

Yksin Haapajärven tehtaan tuotantoprosessin kehittämiseen ja koneiden hankintaan on käytetty viime vuosina yli viisi miljoonaa euroa. Siitä lähes kaksi miljoonaa kohdistui toissa vuonna avattuun ikkunapuitteiden valmistuslinjaan.

Tänä vuonna uudistettiin maalaamon tekniikka, mikä nopeuttaa tuotantoprosessia edelleen ja mahdollistaa muun muassa asiakkaiden toivomien erikoisvärien monipuolisemman käytön.

Ikkunat ja toimiala muutoksessa

Ikkunateollisuuden menestys ei nojaa jatkossa yksin rakentamiseen ja remontointiin, sillä Inwidon teettämien selvitysten mukaan ikkunoiden merkitys on kasvamassa useallakin tavalla.

Kotona viihdytään ja hyvinvointia etsitään valosta sekä luonnon läheisyydestä. Ikkunoista halutaan entistä isompia ja näyttävämpiä, mutta silti energiaa säästäviä. Tulevaisuudessa ikkunoista tulee oleellinen osa talotekniikkaa ja älykästä kotia, kun niihin liitetään digitalisaation tarjoamia uusia ominaisuuksia.

- Ala on erittäin mielenkiintoinen ja ikkunoihin kohdistuu paljon odotuksia, kun niiden tärkeys rakenneosana kasvaa entisestään. Seuraamme tarkoin näitä muutoksia kehittäen ja testaten uusia ratkaisuja ikkunoiden yhteyteen, Johan Berg sanoo.

Johan Berg
etunimi.sukunimi(at)inwido.fi

Tukholmassa pörssilistattu Inwido-konserni on Euroopan suurin ikkunoiden ja johtava ovien valmistaja. Sen liikevaihto vuonna 2016 oli 5,7 miljardia Ruotsin kruunua ja henkilöstön määrä on noin 4.000.

Inwido Finland Oy vastaa Tiivi-, Pihla-, Eskopuu-, Lämpölux- ja Klas1-tuotemerkeistä. Yhtiön liikevaihto on noin 170 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on yli 900 työntekijää. Tehtaat sijaitsevat Haapajärvellä, Kannuksessa, Kuusamossa ja Ruovedellä.