Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön.

Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina.

Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan.

"Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. "Kahden vanhemman perheissä toisella vanhemmalla on kuitenkin nykyisissä poikkeusoloissakin mahdollisuus nähdä vastasyntynyt lapsensa jossakin vaiheessa."

Sateenkaariperheet ry on yrittänyt käydä vuoropuhelua synnytyssairaaloiden kanssa rajausten kohtuullisen soveltamisen puolesta. Sairaanhoitopiirit pitävät kuitenkin kiinni rajauksesta, että synnytyssaliin päästetään poikkeusoloissa vain yksi tukihenkilö. Heidän mukaansa käytäntö on yhdenvertainen, koska ”jokaisella synnyttäjällä on tasavertainen oikeus yhteen tukihenkilöön”.

Näennäisen yhdenvertainen käytäntö johtaa tässä tilanteessa kuitenkin hyvin epäyhdenvertaiseen lopputulokseen. Sateenkaariperheet ry:n mukaan käytäntö, joka estää osaa vanhemmista näkemästä lastaan vastasyntyneenä on täysin kohtuuton, varsinkin kun se kohdistuu vain yhteen ihmisryhmään.

Sairaanhoitopiirien yhteisessä linjauksessa todetaan, että ”jokaiselle isälle mahdollistetaan vastasyntyneen kohtaaminen synnytyssairaalassa”, vaikka isä ei olisi voinut osallistua synnytykseen esimerkiksi keisarileikkauksen takia.

"Vaadimme, että sairaanhoitopiirit soveltavat omia rajoituksiaan niin, että jokaiselle vanhemmalle mahdollisestaan vastasyntyneen kohtaaminen", toteaa Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.