Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön.

Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina.

Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan.

"Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. "Kahden vanhemman perheissä toisella vanhemmalla on kuitenkin nykyisissä poikkeusoloissakin mahdollisuus nähdä vastasyntynyt lapsensa jossakin vaiheessa."

Sateenkaariperheet ry on yrittänyt käydä vuoropuhelua synnytyssairaaloiden kanssa rajausten kohtuullisen soveltamisen puolesta. Sairaanhoitopiirit pitävät kuitenkin kiinni rajauksesta, että synnytyssaliin päästetään poikkeusoloissa vain yksi tukihenkilö. Heidän mukaansa käytäntö on yhdenvertainen, koska ”jokaisella synnyttäjällä on tasavertainen oikeus yhteen tukihenkilöön”.

Näennäisen yhdenvertainen käytäntö johtaa tässä tilanteessa kuitenkin hyvin epäyhdenvertaiseen lopputulokseen. Sateenkaariperheet ry:n mukaan käytäntö, joka estää osaa vanhemmista näkemästä lastaan vastasyntyneenä on täysin kohtuuton, varsinkin kun se kohdistuu vain yhteen ihmisryhmään.

Sairaanhoitopiirien yhteisessä linjauksessa todetaan, että ”jokaiselle isälle mahdollistetaan vastasyntyneen kohtaaminen synnytyssairaalassa”, vaikka isä ei olisi voinut osallistua synnytykseen esimerkiksi keisarileikkauksen takia.

"Vaadimme, että sairaanhoitopiirit soveltavat omia rajoituksiaan niin, että jokaiselle vanhemmalle mahdollisestaan vastasyntyneen kohtaaminen", toteaa Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä

Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe16.2.2021 13:55:27 EET | Tiedote

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia9.2.2021 12:32:58 EET | Tiedote

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EEST | Tiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.