Osaajapulan ratkaisemiseksi otettava kaikki keinot käyttöön

Yritysten näkemyksiä kasvunäkymistä ja osaamistarpeista kerätään vuoden aikana usean eri tahon toimesta. Kyselyjen ja selvitysten trendi on selkeä: osaajia tarvitaan.

Esimerkiksi Helsingin seudun kauppakamarin alkuvuodesta tehty jäsenkysely osoittaa, että vuoden 2018 tilanteeseen verrattuna osaavan työvoiman saatavuus on heikentynyt ja yritykset kokevat tilanteen haittaavan myös kasvunäkymiä. Tuoreimpana sama asia käy ilmi EK:n viimeisimmästä suhdannebarometrista, joka julkaistiin 31.7.2019 ja jonka mukaan pula työvoimasta ja osaamisesta vie pohjaa uusien työpaikkojen syntymiseltä. Oman lisänsä osaajapulaan tuo se, että tulevaisuuden osaamistarpeet voivat olla hyvinkin toisenlaisia kuin juuri nyt.

Yritysten kokeman osaajapulan kroonistuessa samaan aikaan yksi keskeisimmistä nykyisen hallituksen tavoitteista on työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin ja työllisten määrää on neljän vuoden aikana tarkoitus nostaa 60 000 henkilöllä. Hallitus perustaa kaikkiaan seitsemän kolmikantaista työryhmää, joiden tehtävänä on miettiä, miten temppu tehdään ja laatia ehdotuksia toimenpiteiksi jo syksyn budjettiriihtä varten.

Yhtälö työllisyysasteen nostamiseksi ja osaajapulan ratkaisemiseksi ei ole helppo. Vastuu tilanteen ratkaisemisesta ei myöskään ole yksin valtiolla, vaan toimia tarvitaan julkisen vallan lisäksi myös yrityksiltä ja oppilaitoksilta. Rakenne- ja lainsäädäntömuutosten lisäksi ratkaisuja on etsittävä myös pienemmistä puroista ja yksi potentiaalinen puro on yritysten ja oppilaitosten yhteistyössä, jonka saralla on paljon mahdollisuuksia niin toisen asteen koulutuksessa kuin korkeakoulutuksenkin osalta. Toimivia esimerkkejä löytyy jo nyt.

Rinteen hallituksen panostukset koulutukseen on otettu laajalla rintamalla tyytyväisenä vastaan. Yhteistyön lisäämiseksi yritysten ja oppilaitosten välillä tarvitaan kannustimia ja se toivottavasti näkyy myös alkaneen hallituksen koulutuspanostuksissa. Yhteistyötä lisäämällä on mahdollista löytää ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen, osaamistarpeiden ennakointiin ja työllisyysasteen nostoon.

Riikka Vataja
Asiantuntija

Riikka Vataja, asiantuntija
puh. 040 536 09 54
riikka.vataja@chamber.fi

Palkkaporrastus toisi lisää oppisopimuspaikkoja nuorille ja parantaisi työllistymisastetta16.10.2019 06:55:00 EESTTiedote

Oppisopimus on toimiva tapa kouluttaa henkilöstöä, mutta nuorten kouluttamiseen sen todetaan olevan liian kallis, ilmenee kauppakamarien Taloustutkimuksella teettämästä selvityksestä. Yrityksillä on kuitenkin valmius lisätä oppisopimuspaikkoja nuorille ammatillista perustutkintoa suorittaville opiskelijoille, mikäli koulutuksesta aiheutuvat kustannukset olisivat nykyistä alhaisemmat. Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen nostettiin esille myös Rinteen hallituksen syyskuun budjettiriihen yhteydessä.

Uudellamaalla suuri väestönosa eläköityy - työpaikkojen kasvupaine edellyttää joustavia koulutusmahdollisuuksia14.10.2019 13:56:01 EESTTiedote

Uudenmaan työvoimaan kuuluvista neljännes poistuu työvoimasta 15 vuoden kuluessa. Työpaikkojen määrän ennakoidaan kasvavan 0,75 % vuodessa ainakin vuoteen 2030 saakka. Työpaikat lisääntyvät ennen kaikkea ammateissa, jotka edellyttävät korkeakoulutusta, selviää Kaupunkitutkimuksen Ennakointikamarille ja kauppakamarille tekemästä selvityksestä.

Chamber Talent Boost luo kansainvälisen osaamisen ekosysteemiä10.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työperäinen maahanmuutto ja kansainväliset osaajat ovat yhä tärkeämmässä roolissa, kun etsitään ratkaisuja yritysten osaajapulaan. Pääkaupunkiseudun kansainvälisen osaajatoiminnan ekosysteemin vahvistamiseksi ja keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön tiivistämiseksi on käynnistetty alueen toimijoista koostuva ”Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina” -yhteishanke, jossa Helsingin seudun kauppakamari on mukana.

VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ 2.0 – 52 päivitettyä vinkkiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään7.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tuntuuko, että työpäiväsi kuluvat sähköpostitulvan, turhien palaverien ja jatkuvan tulipalotilanteiden merkeissä? Eikö aika meinaa riittää tärkeiden töiden tekemiseen? Lipsutko turhan usein tekemään töitäsi iltaisin tai viikonloppuisin, vaikka haluaisit viettää laatuaikaa perheen kanssa? Mikäli tunsit edes yhden piston sydämessäsi, tarvitset tätä kirjaa. Tervetuloa Viisas pääsee vähemmällä -kirjan julkistamistilaisuuteen 11.10.2019!